In 2021 zijn we met fase 2 begonnen.
In deze fase hebben we belevingsonderzoeken gedaan o.b.v. 4 prioritaire thema's.
In 2021 hebben hiervoor 29 belevingsonderzoeken (belevingsonderzoeken zijn kwalitatieve inspraakmomenten en -trajecten - dit in tegenstelling met de 'gewone' enquêtes waar ook dikwijls naar kwantiteit wordt gekeken) plaatsgevonden met 333 kinderen en jongeren. Volgende groepen namen deel: de jeugdraad, buurtbewoners in project wijkbudget, de skaters, aspi's van chiro Zwijndrecht, leiding van chiro Burcht, kinderen uit de noodopvang Pasen, speelpleinmonitoren, jongeren van de dansvereniging, kinderen van de atletiek Zwat, jongeren van de scouts, kinderen van het bouwkamp jeppa, kinderen 3lj De Krinkel, kinderen 2lj Krinkel, kinderen 5lj Het Laar, jongeren van voetbalclub Sporting Burcht, kinderen van sobabee, losse jongeren op de zomerbar en het Binnenplein, bouwcomité van KSA, kleuters van de Krinkelrups, jongeren van Tour Ellentriek, buurtbewoners van Smisstraat. Deze gesprekken brachten ons dieper in de thema's en waarom bepaalde argumenten werden gegeven in de bevragingen. Nu we de gesprekken allemaal achter de rug hebben, konden we concrete doelstellingen en acties opmaken voor fase 3.
In bijlage zit het rapport na fase 2 met belangrijkste analyses uit deze belevingsonderzoeken.
Fase 3 van het traject is de visie en strategie met doelstellingen en acties voor de volgende 6 jaar. Visie en strategie worden enerzijds geschreven o.b.v. de belevingsonderzoeken van de prioritaire thema’s maar ook van de andere thema's die naar voor kwamen uit de enquêtes van fase 1.
Bataljong begeleidde ons hiervoor in een laatste fase met de oefeningen. Voor het uitschrijven van de visie en de strategie leggen we zelf de puzzel. Er wordt dan ook naast het strategisch platform aan het MAT (en de diensten) gevraagd om hier grondig mee over na te denken. Begin februari hebben we nog een laatste strategisch platform om dan alle gedachten samen te brengen en te eindigen met een volledige uitgeschreven visie en strategie met acties voor de volgende 6 jaar in maart. Nu in april wordt deze visie en strategie ter goedkeuring voorgelegd op college, commissie en gemeenteraad. Zodat we deze kunnen voorstellen in mei voor een jury kindvriendelijke gemeente.
De algemene commissie neemt kennis van het rapport kindvriendelijke gemeente.
De algemene commissie geeft feedback op de ontwikkelde visie en strategie.