Meldingen en klachten zijn een belangrijke graadmeter voor de werking van een organisatie. Door meldingen en klachten systematisch en grondig te analyseren, komen de oorzaken ervan naar boven. Het zijn dus waardevolle signalen waar we als organisatie van kunnen leren.
Het aantal meldingen is de afgelopen drie jaren enorm toegenomen:
We merken vooral een stijging van meldingen m.b.t. het thema milieu. Dit heeft in hoofdzaak te maken met de PFOS- en de rattenproblematiek. Daarnaast blijft ook het probleem van sluikstort of zwerfvuil een belangrijk issue.
Het aantal klachten is sinds 2021 fel gestegen:
De belangrijkste oorzaken van de klachten per dienst:
De stijging van de meldingen en klachten heeft alles te maken met de aanpassingen aan de website, waardoor het indienen van meldingen en klachten veel eenvoudiger geworden is. Burgers maken daar dankbaar gebruik van. Op deze manier kunnen we onze dienstverlening bijsturen en uit onze fouten leren.
De algemene commissie neemt kennis van het rapport meldingen en klachten 2021.