Terug
Gepubliceerd op 31/05/2022

2022_AlgCom_00012 - Rapportage meldingen en klachten 2021

algemene commissie
wo 06/04/2022 - 20:00 raadzaal gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Guido Weyns, voorzitter algemene commissie; Kris Herremans, commissielid; Ann Van Damme, commissielid; Theo Van Roeyen, commissielid; Chris Vermeulen, commissielid; Ronny Dobbeleir, commissielid; Denise Melis-De Lamper, commissielid; Marleen Van Hauteghem, commissielid; Mariette Voogd, commissielid; Danny Van Hove, commissielid; Ronny Hiel, commissielid; Veerle Beernaert, commissielid; Greet Bergmans; Erica Rammeloo; Rudi Hendrikx; Indyra Hiel; Mariam Amal; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

AndrĂ© Van de Vyver, commissielid; Bruno Byl, commissielid; Anne Vervoort, commissielid; Bert Verbraeken, commissielid; Inge Vandenbussche, commissielid; Steven Vervaet; Leander Luyten; Fons Maes

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Weyns, voorzitter algemene commissie
2022_AlgCom_00012 - Rapportage meldingen en klachten 2021 2022_AlgCom_00012 - Rapportage meldingen en klachten 2021

Motivering

Motivering

Meldingen en klachten zijn een belangrijke graadmeter voor de werking van een organisatie. Door meldingen en klachten systematisch en grondig te analyseren, komen de oorzaken ervan naar boven. Het zijn dus waardevolle signalen waar we als organisatie van kunnen leren.

 Het aantal meldingen is de afgelopen drie jaren enorm toegenomen:

  • 2019: 362 meldingen
  • 2020: 668 meldingen, m.a.w. een toename met 85%
  • 2021: 695 meldingen, m.a.w. een toename met 4%

 We merken vooral een stijging van meldingen m.b.t. het thema milieu. Dit heeft in hoofdzaak te maken met de PFOS- en de rattenproblematiek. Daarnaast blijft ook het probleem van sluikstort of zwerfvuil een belangrijk issue.

 Het aantal klachten is sinds 2021 fel gestegen:

  • 2020: 2 klachten
  • 2021: 48 klachten

 De belangrijkste oorzaken van de klachten per dienst:

  • RO en Leven: complexe dossiers waarbij de klager veel vragen heeft
  • Jeugddienst: inschrijvingen voor vakantiekampen en overlast van rondhangende jongeren
  • Uitvoering: riolering, zwerfvuil, defecten in de straat en de werf in de Polderstraat
  • Groendienst: hinder/opmerkingen van beplantingen en bomen en snoeien van planten
  • Mobiliteit: allerhande verkeersproblemen
  • Diftar en PFOS: gaat niet over de eigen dienstverlening, maar de milieudienst informeert en maakt de klachten over aan bevoegde instanties

 De stijging van de meldingen en klachten heeft alles te maken met de aanpassingen aan de website, waardoor het indienen van meldingen en klachten veel eenvoudiger geworden is. Burgers maken daar dankbaar gebruik van. Op deze manier kunnen we onze dienstverlening bijsturen en uit onze fouten leren.

Besluit

De algemene commissie beslist:

Artikel 1

De algemene commissie neemt kennis van het rapport meldingen en klachten 2021.


Bijlagen

  • Rapportage meldingen en klachten 2021.pdf
  • Aanpassingen website klachten behandeling.pdf