Terug
Gepubliceerd op 07/07/2022

2022_GR_00104 - Organisatiebeheersing: rapport 2021 en planning 2022 - kennisname

gemeenteraad
do 23/06/2022 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Guido Weyns, voorzitter; Kris Herremans, gemeenteraadslid; Ann Van Damme, schepen; Theo Van Roeyen, gemeenteraadslid; Bruno Byl, schepen; Chris Vermeulen, gemeenteraadslid; Ronny Dobbeleir, gemeenteraadslid; Denise Melis-De Lamper, schepen; Marleen Van Hauteghem, gemeenteraadslid; Mariette Voogd, gemeenteraadslid; Ronny Hiel, gemeenteraadslid; Anne Vervoort, gemeenteraadslid; Bert Verbraeken, gemeenteraadslid; Inge Vandenbussche, gemeenteraadslid; Veerle Beernaert, schepen; Greet Bergmans, gemeenteraadslid; Steven Vervaet, schepen; Leander Luyten, gemeenteraadslid; Erica Rammeloo, gemeenteraadslid; Indyra Hiel, gemeenteraadslid; Mariam Amal, gemeenteraadslid; Robby Van den Bergh, gemeenteraadslid; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

André Van de Vyver, burgemeester; Danny Van Hove, gemeenteraadslid; Rudi Hendrikx, gemeenteraadslid

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Weyns, voorzitter
2022_GR_00104 - Organisatiebeheersing: rapport 2021 en planning 2022 - kennisname 2022_GR_00104 - Organisatiebeheersing: rapport 2021 en planning 2022 - kennisname

Motivering

Motivering

Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:

  1. De vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
  2. De wetgeving en de procedures naleeft;
  3. Over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
  4. Op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
  5. De activa beschermt en fraude voorkomt.

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

In dit rapport wordt een overzicht gegeven van de stand van zaken van de verschillende items/acties die zijn uitgevoerd in het kader van organisatiebeheersing en tevens een vooruitblik op het volgende jaar.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikelen 217 tot en met 219 en 592.

Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 goedkeuring kader OBS.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad neemt kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing 2021 en de planning voor 2022.


Bijlagen

  • Jaarrapport organisatiebeheersing 2021.pdf
  • BIJLAGE 1_proces monitoring.pdf
  • BIJLAGE 2_proces projectwerking.pdf
  • BIJLAGE 3_proces interne controle budgetbeheer.pdf
  • BIJLAGE 5_Thema personeelbeleid_beheersmaatregelen en risicos.pdf
  • BIJLAGE 6_Thema ICT_beheersmaatregelen en risicos.pdf
  • BIJLAGE 7_proces kredietbewaking.pdf
  • BIJLAGE 8_proces budgethouderschap.pdf
  • BIJLAGE 9_proces beleggingen.pdf
  • BIJLAGE 14_afsprakenkader actieve openbaarheid auditrapporten.pdf
  • BIJLAGE 15_rapport AV Thema audit systeem I .pdf
  • BIJLAGE 16_verslag zelfevaluatie Systeem I Zwijndrecht.pdf
  • BIJLAGE 17_rapport AV Thema audit Sportinfrastructuur.pdf
  • BIJLAGE 18_verslag zelfevaluatie sportinfrastructuur.pdf
  • BIJLAGE 19_Rapport AV IBA Bedrijfsruimten.pdf