De milieudienst verzoekt om wijzigingen aan te brengen aan volgende artikelen van het reglement:
Artikel 105:
Personen die als gevolg van hun ziekte in aanmerking komen voor een incontinentieforfait of die in een thuissituatie stomapatiënt zijn, leven op sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan en als dusdanig erkend zijn bij de dienst Welzijn, kunnen specifieke afvalzakken aankopen voor dit afval.
Artikel 126ter:
Voor de aanleg van geveltuinen geldt algemeen dat er een vrije doorgang van 1,5 m moet gevrijwaard blijven op het voetpad. Als de aangevraagde geveltuin resulteert in een vrije voetpadbreedte van minder dan 1,5 meter in 1 rechte lijn, dan moet de gemeentelijke verkeerscel de specifieke plaatsgesteldheid eerst onderzoeken. De verkeerscel legt zijn advies en eventuele voorwaarden ter goedkeuring voor aan het college. In geen geval kan de geveltuin vergund worden wanneer minder dan 1 meter vrije doorgang verzekerd wordt. In woonerven zijn er in principe geen stoepen. Dan wordt naar de volledige wegloper gekeken. Voor de brandweer geldt dat er 4 meter vrije doorgang dient te zijn. Daarom kan een geveltuin in een woonerf enkel vergund worden mits er 4 meter vrije doorgang voor de brandweer gewaarborgd blijft. Indien reeds andere obstakels in het woonerf werden aangebracht om bv. de gevellijn te vrijwaren, wordt tevens gekeken naar deze vrije doorgangen ter hoogte van de aangevraagde geveltuin en gelden dezelfde regels als bij straten met stoepen.
Artikel 128
Het oplaten van wensballonnen is reeds verboden bij evenementen volgens de standaardvoorwaarden van de brandweer. Omwille van het brandgevaar dat er ontstaat bij het oplaten van dergelijke wensballonnen, achten we het aangewezen om dit als algemeen verbod op te nemen in het bestuurlijk handhavingsreglement. Het oplaten van (wens)ballonnen zorgt ook voor milieu-hinder door de materialen die op de grond komen.
De voorgestelde wijzigingen kunnen aan de algemene commissie van 10 augustus 2022 worden voorgelegd. De goedkeuring van de aanpassing zal daarna aan de gemeenteraad van 25 augustus 2022 worden voorgelegd. De wijzigingen kunnen dan ingaan vanaf 1 oktober 2022.
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet)
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) en de bijhorende uitvoeringsbesluiten
Gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2015 betreffende de vaststelling van het bestuurlijk handhavingsreglement en de latere wijzigingen op 27 juni 2019, 25 juni 2020, 22 april 2021 en 18 november 2021.
Standaardvoorwaarden voor een evenement op de openbare weg 2021, nummer 6k - 2161 van Brandweer Zone Antwerpen
De algemene commissie bespreekt de aanpassingen aan het bestuurlijk handhavingsreglement.