Terug
Gepubliceerd op 12/05/2022

2022_GR_00045 - Rapportage meldingen en klachten 2021

gemeenteraad
do 28/04/2022 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Guido Weyns, voorzitter; Kris Herremans, gemeenteraadslid; AndrĂ© Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Theo Van Roeyen, gemeenteraadslid; Bruno Byl, schepen; Chris Vermeulen, gemeenteraadslid; Ronny Dobbeleir, gemeenteraadslid; Denise Melis-De Lamper, schepen; Mariette Voogd, gemeenteraadslid; Danny Van Hove, gemeenteraadslid; Ronny Hiel, gemeenteraadslid; Anne Vervoort, gemeenteraadslid; Bert Verbraeken, gemeenteraadslid; Inge Vandenbussche, gemeenteraadslid; Veerle Beernaert, schepen; Greet Bergmans, gemeenteraadslid; Steven Vervaet, schepen; Leander Luyten, gemeenteraadslid; Erica Rammeloo, gemeenteraadslid; Indyra Hiel, gemeenteraadslid; Mariam Amal, gemeenteraadslid; Fons Maes, gemeenteraadslid; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marleen Van Hauteghem, gemeenteraadslid; Rudi Hendrikx, gemeenteraadslid

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Weyns, voorzitter
2022_GR_00045 - Rapportage meldingen en klachten 2021 2022_GR_00045 - Rapportage meldingen en klachten 2021

Motivering

Motivering

Meldingen en klachten zijn een belangrijke graadmeter voor de werking van een organisatie. Door meldingen en klachten systematisch en grondig te analyseren, komen de oorzaken ervan naar boven. Het zijn dus waardevolle signalen waar we als organisatie van kunnen leren.

Het aantal meldingen is de afgelopen drie jaren enorm toegenomen:

  • 2019: 362 meldingen
  • 2020: 668 meldingen, m.a.w. een toename met 85%
  • 2021: 695 meldingen, m.a.w. een toename met 4%

We merken vooral een stijging van meldingen m.b.t. het thema milieu. Dit heeft in hoofdzaak te maken met de PFOS- en de rattenproblematiek. Daarnaast blijft ook het probleem van sluikstort of zwerfvuil een belangrijk issue.

 Het aantal klachten is sinds 2021 fel gestegen:

  • 2020: 2 klachten
  • 2021: 48 klachten

 De belangrijkste oorzaken van de klachten per dienst:

  • RO en Leven: complexe dossiers waarbij de klager veel vragen heeft
  • Jeugddienst: inschrijvingen voor vakantiekampen en overlast van rondhangende jongeren
  • Uitvoering: riolering, zwerfvuil, defecten in de straat en de werf in de Polderstraat
  • Groendienst: hinder/opmerkingen van beplantingen en bomen en snoeien van planten
  • Mobiliteit: allerhande verkeersproblemen
  • Diftar en PFOS: gaat niet over de eigen dienstverlening, maar de milieudienst informeert en maakt de klachten over aan bevoegde instanties.

De stijging van de meldingen en klachten heeft alles te maken met de aanpassingen aan de website, waardoor het indienen van meldingen en klachten veel eenvoudiger geworden is. Burgers maken daar dankbaar gebruik van. Op deze manier kunnen we onze dienstverlening bijsturen en uit onze fouten leren.

Besluit

De gemeenteraad neemt kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het rapport meldingen en klachten 2021.


Bijlagen

  • Rapportage meldingen en klachten 2021.pdf
  • Aanpassingen website klachten behandeling.pdf