De behandeling van dossiers in het kader van de omgevingsvergunningen zorgt voor een werklast bij het gemeentebestuur. Om de wettelijke procedures correct te volgen, dient de gemeente te investeren in hardware, software en personeel. Door de invoering van een retributie per dossier recupereert de gemeente een deel van de door haar gemaakte kosten.
Gelet op de jaarlijks stijgende kosten en de bijhorende uitdaging om een financieel evenwicht te bereiken, worden in de tarieven van de retributiereglementen ook prijsstijgingen verwerkt en vastgelegd voor de gehele meerjarenplanning.
De gehanteerde tarieven variëren naargelang de werklast voor de gemeente en naargelang de kosten die moeten worden gemaakt om de dienstverlening uit te voeren.
Omwille van het algemeen en/of maatschappelijk doel van beschutte werkplaatsen, sociale huisvestingsmaatschappijen, openbare besturen en dierenopvangcentra, krijgen zij een vrijstelling van retributie.
Wijzigingen:
1. Voor de exploitatie van een inrichting ingedeeld in de eerste klasse en onderworpen aan een milieueffectrapport en/of een veiligheidsrapport wordt het tarief verhoogd van 1000 naar 1200 euro.
Motivering:
Bij deze aanvragen moet er een publicatie verschijnen in een lokaal dagblad. Vroeger was één publicatie voor aankondiging openbaar onderzoek voldoende. Dit werd uitgebreid: ook bij een beslissing van deze omgevingsvergunning moet er een bijkomende publicatie komen.
2. Er worden nieuwe tarieven ingevoerd van 500, 750, 1500 en 2500 euro voor het regulariseren van stedenbouwkundige handelingen naargelang het een vrijstaand of aangebouwde wooneenheid is of een hoofdgebouw bestaande uit één, twee tot vijf of meer dan vijf wooneenheden bestaat.
Motivering:
Omwille van meer handhaving worden er steeds meer regularisatiedossiers ingediend en leidt dit tot een extra administratieve last.
3. Er wordt een nieuw tarief van 250 euro ingevoerd Voor het regulariseren van stedenbouwkundige handelingen m.b.t. de aanleg van een perceel of percelen (kappen van bomen, verhardingen, aanleg voortuin, terrassen, …) en/of klasse 2-inrichtingen.
Motivering:
De handhaving vraagt een extra administratieve last en er worden steeds meer regularisatiedossiers ingevoerd omwille van die handhaving. De behandelingskost is echter lager omdat er geen openbaar onderzoek moet worden georganiseerd.
4. Het tarief van 100 euro voor het aanvragen tot een omgevingsvergunning moet nu ook worden betaald als enkel de voorwaarden worden bijgesteld.
Motivering:
Sinds de vorige wijziging aan het omgevingsvergunningsbesluit is het mogelijk om een bijstelling van voorwaarden van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen aan te vragen. Deze wijziging is een verduidelijking dat dit tarief dus ook bij een wijziging van voorwaarden moet worden betaald.
5. Bijkomende vrijstelling voor aanvragen voor het lozen van PFAS houdend grondwater bij een bronbemaling voor de uitvoering van civiele bouwwerken.
Motivering:
Door de huidige PFAS problematiek dient, afhankelijk van de locatie, de uitvoerder het grondwater te laten analyseren op PFAS. Indien de VLAREM II normen worden overschreden, moet er een omgevingsvergunning worden ingediend om PFAS houdend grondwater te kunnen lozen. Voor civiele bouwwerken zorgt dit voor hoge meerkosten. Daarom wordt er een vrijstelling voorzien voor de retributie voor het indienen en behandelen van aanvragen voor het lozen van PFAS houdend grondwater bij bronbemaling voor de uitvoering van particuliere bouwwerven.
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, meermaals gewijzigd;
Het decreet van 18 mei 1999 op de Ruimtelijke Ordening, meermaals gewijzigd;
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177 betreffende het debiteurenbeheer;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning;
Het gemeenteraadsbesluit van 21 november 2019 betreffende "Retributiereglement op aanvragen en/of meldingen van een omgevingsvergunning.
nvt
Het college neemt kennis van het retributiereglement op aanvragen en/of meldingen van een omgevingsvergunning en verwijst deze ter goedkeuring door naar de gemeenteraad.