Terug
Gepubliceerd op 13/07/2022

2022_CBS_00881 - Zomerfestival Plein Air De Luxe Burcht (opvolger Kleur) - zaterdag 27 augustus 2022 - met tijdelijke verkeersmaatregelen

college van burgemeester en schepenen
di 05/07/2022 - 13:30 Digitale zitting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Bruno Byl, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ann Van Damme, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2022_CBS_00881 - Zomerfestival Plein Air De Luxe Burcht (opvolger Kleur) - zaterdag 27 augustus 2022 - met tijdelijke verkeersmaatregelen

Aanwezig

André Van de Vyver, Bruno Byl, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 4
Bruno Byl, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_CBS_00881 - Zomerfestival Plein Air De Luxe Burcht (opvolger Kleur) - zaterdag 27 augustus 2022 - met tijdelijke verkeersmaatregelen 2022_CBS_00881 - Zomerfestival Plein Air De Luxe Burcht (opvolger Kleur) - zaterdag 27 augustus 2022 - met tijdelijke verkeersmaatregelen

Motivering

Motivering

Op zaterdag 27 augustus 2022 organiseert de Cultuurdienst het Zomerfestival Plein Air De Luxe in Burcht. Het evenement vindt plaats op het Kerkplein en in de Dorpstraat in Burcht op zaterdag 27 augustus van 15.00 uur tot 00.00 uur.

Er zullen een 8-tal kramen opgesteld worden, tafels en stoelen op het Kerkplein en in de Dorpstraat, er is ook een standje met kinderanimatie, podium en bar. Vanaf 15.00 uur zullen er diverse muzikale optredens zijn. 

Aan alle kramen waar eten wordt bereid, het podium en de PA worden brandblusapparaten voorzien. Via Ibogem worden sorteerstraatjes besteld om afval gescheiden te kunnen sorteren.

Voorbereidingen starten om zaterdag 27 augustus om 08.00 uur en opruim is voorzien op zondag 28 augustus om 04.00 uur.

Men verwacht zo'n 750 bezoekers.

Advies Milieudienst

De milieudienst geeft een gunstig advies voor dit evenement mits deze voorwaarden:

Maximaal geluidsniveau tussen 85 dB(A) LAeq,15min en 95 dB(A) LAeq,15min. Einduur muziek: middernacht

Voorwaarden:

1. Het maximaal geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale

geluidsniveau, gemeten als LAmax,slow 102 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht

hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek

als het omgevingsgeluid in rekening gebracht;

2. Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats;

3. Lokalisering van de meetplaats (bijlage 5.32.2.2bis):

- de meetplaats bevindt zich op een hoogte tussen 1,5 en 3 meter boven de

vloer en op ten minste 0,5 meter van het plafond en de wanden;

- de meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel, voor zover de

mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste

luidsprekers bevindt;

- indien niet voldaan wordt aan de voorwaarden, vermeld in 2°, bevindt de

meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste

luidsprekers;

- de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid.

4. Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow

continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel

2 van bijlage 5.32.2.2bis. Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar voor

en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.

De verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een

geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de norm, vermeld in het eerste lid,

gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan volgende vereisten (bijlage

5.32.2.2bis):

1. de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-

meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 (1996) of recenter);

2. de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan

gemanipuleerd worden door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;

3. de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat

hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan de bezoekers worden blootgesteld;

4. de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige

activiteit kan gemeten worden;

5. de meet- en registratieapparatuur kan te allen tijde gecontroleerd worden door de

toezichthoudende overheid.

Een geluidsmeter kan worden ontleend bij de vrijetijdsbalie.

Advies dienst Noodplanning

Gunstig advies.

In het kader van de corona-maatregelen dient de organisator te voldoen aan de op het moment van aanvang van het evenement geldende ministeriële besluiten, protocollen en andere epidemiologische wetgeving. De maatregelen worden bepaald door de code die de coronabarometer aangeeft op het moment van aanvang van het evenement. Alle informatie is te vinden via;

  • https://www.vlaanderen.be/maatregelen-tijdens-de-coronacrisis
  • https://www.info-coronavirus.be/nl/coronabarometer/
  • https://fdn01.fed.be/documents/cb8c080662aae10c656180a9462c723a/FODKAN_BAROMETER_PUBLIEKSEVENEMENTEN_NL_DEF2_ZONDER.pdf

Dit advies is volledig en uitsluitend gebaseerd op de informatie die de dienst communicatie &veiligheid in haar bezit heeft op het moment dat het advies wordt geformuleerd. De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de informatie. Dit advies geldt daarom enkel voor de opstelling en de activiteiten die werden aangeduid op het aanvraagformulier.

Het advies van de brandweer gegenereerd uit het XYZ-formulier, en het advies van volksgezondheid gegenereerd uit het PRIMA-document worden overgemaakt aan de organisatie.

Gelet op het type evenement en het aanwezige aantal personen raadt de dienst communicatie & veiligheid aan een EHBO-post te voorzien. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig.

De organisator dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van het advies Volksgezondheid, en aan de voorwaarden zoals beschreven in het advies van de brandweer.

De organisator dient er voor te zorgen dat het evenement aan alle gestelde standaardvoorwaarden van de brandweer en politie inzake veiligheid en toegankelijkheid voldoet, zowel door de eigen medewerkers, onderaannemers, partners, deelnemers en bezoekers, als alle andere betrokkenen van het evenement.

Deze standaardvoorwaarden staan beschreven in het Bestuurlijk Handhavingsreglement (te raadplegen op www.zwijndrecht.be) en in de Standaardvoorwaarden Hulpverleningszone Antwerpen (te raadplegen op www.antwerpen.be). Een kopie van deze voorwaarden is te verkrijgen bij de dienst communicatie & veiligheid.

Het volledig advies van de dienst communicatie & veiligheid volgt later in de vorm van een BNIP, waarbij de organisator zijn medewerking dient te verlenen en op eenvoudig verzoek alle informatie, documenten, attesten en dergelijke moet kunnen voorleggen of ter beschikking stellen. Alle adviezen van de veiligheidsdiensten worden ook in dit plan opgenomen.

Het BNIP wordt bezorgd aan de GEMVC (Gemeentelijke Veiligheid Cel), de betrokken hulp- en veiligheidsdiensten en de organisator door de dienst communicatie & veiligheid.

Advies politie

De politie verleent hiervoor gunstig advies.

  • Dorpstraat en Kerkplein kunnen parkeer- en verkeersvrij worden gemaakt volgens bijgevoegd signalisatieschema
  • organisator moet alle bewoners van het afgesloten gedeelte van Dorpstraat en Kerkplein schriftelijk in kennis stellen van het afsluiten van de Dorpstraat en het Kerkplein
  • diensten van De Lijn, de Zwijndrechtbus en hulpdiensten zullen door de politie in kennis gesteld worden van het evenement en de voorziene omleiding (overgemaakt op 16 mei via Google Maps en 112 kalender). 
  • gemeentediensten zullen betonblokken plaatsen bij de start van het evenement en verwijderen bij het einde van het evenement, dit aan de nadarafsluiting Dorpstraat 53
  • politie zal zijn commandowagen plaatsen ter hoogte van de nadarafsluiting Dorpstraat 43 bij de aanvang van het evenement en verwijderen aan het einde van het evenement
  • wanneer de betonblokken en commandowagen weg zijn blijven de nadarafsluitingen staan tot het einde van de opkuis
  • bij het einde van de opkuis worden de nadarafsluitingen door de gemeente van de rijbaan verwijderd

Juridische grond

n.v.t.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen geeft toelating aan de Cultuurdienst voor het organiseren van Zomerfestival Plein Air De Luxe op het Kerkplein en in de Dorpstraat van Burcht op zaterdag 27 augustus 2022.

Artikel 2

Het college keurt de tijdelijke maatregelen op het wegverkeer goed.

Artikel 3

Het college gaat akkoord met het advies van de Milieudienst, dienst Noodplanning en politie.


Bijlagen

  • 20220827_Aanvraag Zomerfestival Plein Air De Luxe Burcht (opvolger Kleur).pdf
  • 20220827_Advies Milieudienst Zomerfestival Plein Air De Luxe Burcht (opvolger Kleur).pdf
  • 20220827_Advies dienst Noodplanning Zomerfestival Plein Air De Luxe Burcht (opvolger Kleur).pdf
  • 20220827_Advies politie Zomerfestival Plein Air De Luxe Burcht (opvolger Kleur).pdf
  • 20220827_Advies politie verkeersmaatregelen Zomerfestival Plein Air De Luxe Burcht (opvolger Kleur).pdf