Het ontwerp voorziet in een verschuiving van de wegas van zowel de Kruibeeksesteenweg en de Oude Heirbaan, zodat beide straten loodrecht aansluiten op de Krijgsbaan. Aan de zijde van Kruibeeksesteenweg heeft dat tot gevolg dat een deel van het perceel gekend als 2de afdeling sectie C 59 B binnen de nieuwe wegstrook valt. Perceel C 59 B is eigendom van de abdij Roozenberg, het bestaat uit een tuin met een vijver. Aan de zijde van de Oude Heirbaan wordt perceel C 62 N onteigend, de percelen 60 E en 61 A vallen buiten het ontwerp van het nieuwe kruispunt. Percelen C 60 E en C 61 A bestaan uit grasland en zijn eigendom van de firma Van Moer.
Alle genoemde percelen komen niet in aanmerking voor bebouwing ingevolge de bestemming van bufferzone op het gewestplan Antwerpen KB 03 10 1979.
Op 09 juni bezorgt de regiomanager van AWV een mailbericht met de volgende inhoud:
“Ik ben intern nagegaan wat onze opties zijn. We kunnen niet verder onteigenen. We hebben hier geen budget voor en vinden ook dat dit kosten baten niet echt opweegt aangezien de andere optie (beide bushaltes op de N419) voor ons ook een veilige oplossing is. Indien jullie echt verder willen met dit plan, stel ik voor dat jullie intern nagaan of er een mogelijkheid is om de nodige gronden zelf te onteigenen. Dan is er een mogelijkheid dat het plan door kan gaan. Het studiebureau zal sowieso een versie opmaken waarbij beide bushaltes in de N419 liggen en het kruispunt dus niet zo ver naar boven opschuift. Afhankelijk van jullie mogelijkheid tot onteigening, kunnen we naar de PSG met één van de twee plannen. De UVN zal in beide gevallen aangepast moeten worden. Oftewel dient er een nieuw ontwerp opgenomen te worden, oftewel dienen we duidelijke afspraken toe te voegen over de onteigening en betaling hiervan. Ik weet dat dit niet het ideale nieuws is voor jullie. In beide gevallen zal het kruispunt echter wel veiliger worden en zijn we toch een stap vooruit! Bij vragen, je weet me te vinden ! “
Bijgevolg stellen zich de volgende vragen:
Advies mobiliteit:
De dienst mobiliteit wijst er op dat het voorliggend plan met bushalte aan de oostzijde consequent en compatibel is met de vraag van de gemeente Zwijndrecht aan De Lijn om in de toekomst een buslijn te voorzien richting rondpunt van Melsele. Hierdoor ligt deze halte logisch voor zowel de rijrichting Kruibeke als richting Melsele en kan één halte beide rijrichtingen bedienen. Deze vraag zou door de verplaatsing van de haltes naar de N419 (richting Kruibeke) zoals voorgesteld door AWV daarmee gehypothekeerd worden. Daarenboven zal de halte, zoals AWV die dan als alternatief voorziet (plannen zijn nog niet beschikbaar maar dit werd telefonisch bevestigd door de regiomanager), voor de deur van de woningen komen te liggen, iets wat samen met toegankelijke halte-infrastructuur niet voor de hand liggend is.
De twee resterende percelen van Van Moer zijn gelet het Gewestplan in feite waardeloos voor Van Moer (hoewel zij vandaag hopen op een aanpassing). De gemeente zou de percelen na verwerving kwaliteitsvol en duurzaam kunnen vergroenen met hoogstammige bomen (ter compensatie van heden en toekomstige noden) en dit biedt ook de kans om een kwaliteitsvolle veilige short cut te maken tussen het fietspad op de N419 (rijrichting Kruibeke) en de oude Heirbaan voor de zachte weggebruiker.
Indien dat het geval is, dan kunnen we genoemde percelen laten schatten en onderhandelingen aanvatten met de respectievelijke eigenaars. Indien het college niet wenst over te gaan tot verwerving van die gronden, dan zal het ontwerp worden aangepast met een kruispunt iets meer in zuidelijke richting.
Advies dienst Leefomgeving:
De dienst Leefomgeving wijst er nadrukkelijk op dat voor het aankopen of eventueel onteigenen van de gronden geen budget ingeschreven is in de begroting. De kostprijs wordt toch ruw geschat op enkele tienduizenden euro's. Bijkomend kijkt AWV, voor de realisatie van de aanleg van dit kruispunt, naar de gemeente voor het verwerven van de gronden wegens budgettaire redenen, terwijl dit project hun verantwoordelijkheid is. Een doorgedreven analyse van het programma van eisen (zowel vanuit AWV, de gemeente, De LIJN, ...) kan mogelijk een sterk verbeterd ontwerpplan betekenen en binnen het budgettaire kader van AWV.
Het college gaat principieel akkoord om perceel 1 (abdij Roosenberg) - meer bepaald het deel waarop de bushalte wordt geplaatst - over te nemen - mits we wel de kostprijs kennen.
Het college beslist om voor de percelen 2 en 3 (Van Moer) bij MLSO te bevragen of zij bereid zijn de aankoop daarvan te financieren.