Dit jaar zal de jaarmarkt plaatsvinden op maandag 3 oktober 2022. De tentoonstelling vindt plaats van 10 uur tot 13 uur.
Locatie binnenplein: rondom het gemeentehuis
Behoud van de locatie rondom het gemeentehuis gezien de positieve ervaringen de voorbije jaren. Het inrichtingsplan garandeert de doorgang voor de hulpdiensten en veilige zones voor de bezoekers. Verkeerstechnisch dient enkel de parking voor het gemeentehuis voorbehouden te worden voor de opstelling van de paarden en vrachtwagens van de deelnemers. De eigenaars van de garageboxen worden geïnformeerd dat deze tijdelijk niet bereikbaar zijn.
Het advies van de politie is gunstig, mits naleving van de op dat moment geldende coronamaatregelen.
Het advies van de dienst noodplanning is gunstig, evenals het advies van de dienst milieu.
Dierenwelzijn en bescherming van dieren tijdens het vervoer - controle dierenarts
Door het tentoonstellingsconcept kan gemakkelijker toegezien worden op de naleving van de regelgeving betreffende de bescherming en het welzijn der dieren. De controle zal in overleg met de veearts gebeuren.
Blokstaarten worden sinds 2019 niet toegelaten.
Op het inschrijvingsformulier is een extra rubriek voorzien voor de afmetingen van de vrachtwagens en aanhangwagens zodat gecontroleerd kan worden of de vervoervoorwaarden (Europese verordening) worden nageleefd:
- dieren moeten voldoende ruimte hebben om in een natuurlijke houding te kunnen staan en liggen;
- het is verboden dieren te vervoeren of te laten vervoeren op zodanige wijze dat het dieren waarschijnlijk letsel of onnodig lijden berokkent;
- dieren moeten, gelet op hun grootte en op het voorgenomen transport, over voldoende vloeroppervlak en stahoogte kunnen beschikken.
Tentoonstellingscategorieën en aantal dieren
De categorieën werden beperkt gewijzigd op basis van de inschrijvingen sinds het concept gewijzigd werd naar tentoonstelling van dieren:
CATEGORIE | MAX. AANTAL DIEREN PER DEELNEMER | MAX.AANTAL DEELNEMENDE DIEREN | DEELNAMEVERGOEDING PER DIER | TOTAAL |
LABEURPAARDEN | 5 | 15 | € 30 | € 450 |
ZADELPAARDEN | 10 | 25 | € 30 | € 750 |
SHETLANDPONY | 10 | 20 | € 15 | € 300 |
PONY’S | 10 | 20 | € 15 | € 300 |
EZELS | 10 | 10 | € 15 | € 150 |
RUNDEREN ROOD BONT | 10 | 20 | € 30 | € 600 |
RUNDEREN ZWART BONT | 10 | 20 | € 30 | € 600
|
RUNDEREN WIT BLAUW | 15 | 30 | € 30 | € 900
|
TOTALEN | 160 |
| € 4.050 |
Randanimatie - infostands - drank- en eetstanden
Verschillende verenigingen en lokale handelaars zullen rond het gemeentehuis een infostand hebben en/of drank en eten verkopen. Daarbij worden er ook enkele foodtrucks uit eigen regio voorzien. Er wordt voor gezorgd dat de drank- en eetstands een verscheiden aanbod voorzien.
Daarnaast is er ook de mogelijkheid om lokale consumptiegoederen en ambachten aan te bieden. Om in het concept van jaarmarkt te passen, blijft dit beperkt tot kleinschalige producten, vb. geen kleding of grote marktkramen.
Rond het gemeentehuis wordt randanimatie voorzien zoals ezelritjes, demo eendjes drijven met border collies, kippenvoorstelling, hoefsmid en ritjes met een huifkar. Gebaseerd op de opkomst van vorig jaar, worden er dit jaar 2 huifkarren voorzien.
Bijkomend wordt kinderanimatie voorzien zoals grime, ballonplooien en een springkasteel.
Naast de tentoonstelling van paarden, pony's en hoornvee, zal er ook kleinvee worden tentoongesteld via standhouders met raskonijnen, geitjes en pluimvee en watervogels.
Op het plein over de sporthal zal een demo schapen drijven met border collies gehouden worden.
Dit jaar wordt er samengewerkt met de bib die uitzonderlijk zal open zijn tijdens de jaarmarkt en waar de bezoekers op verschillende momenten naar een verhalenvertelster kunnen gaan luisteren.
Er zal eveneens een speaker aanwezig zijn die toelichting en interviews verzorgt bij de dieren en infostands.
In toepassing van de reglementering op de ambulante handel zijn de lokale handelaars en de lokale verenigingen met een standplaats op een lokaal evenement (bv braderij, jaarmarkt) vrijgesteld van het voorleggen van een leurkaart/machtiging ambulante handel vermits dit evenement wordt georganiseerd ter bevordering van de lokale handel en het leven in de gemeente.
Geen kindershow en tekenwedstrijd - wel alternatief
Gezien de lage opkomst de voorbije jaren voor de kindershow, werd er gekozen om dit jaar geen kindershow te organiseren en in de plaats meer randanimatie te voorzien rondom het binnenplein.
Ook de tekenwedstrijd had minder bereik, waardoor we deze dit jaar vervangen hebben door een leuke wedstrijd 'grappigste huisdier' waarbij alle inwoners van Zwijndrecht kunnen deelnemen.
Receptie
Gezien het succes van de uitgebreide receptie vorig jaar, wordt gekozen om opnieuw de locatie te voorzien in de blauwe zaal naast cafetaria Den Draver, verzorgd door Jaron BV tevens uitbater van de cafetaria:
- Ontvangst jaarmarkt: tussen 9 u. en 10 u.: koffie, thee, koffiekoekjes,...
- Receptie: tussen 13 u. en 14 u.: Cava, fruitsap, water plat en bruis, chips/ borrelnootjes, vers gemaakte soep met brood, belegde broodjes, mini-koffiekoekjes en koffie en/of thee.
Wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren
Wet van 4 februari 2000 houdende de oprichting van het FAVV
K.B. van 20 december 2007 tot vaststelling van de organisatie en de werking van het FAVV
Reglement ambulante handel - GR 27 oktober 2016
Tentoonstellingsrichtlijnen en algemene schikkingen veejaarmarkt Zwijndrecht 7 oktober 2019
Het college gaat akkoord met de tentoonstellingsrichtlijnen van de jaarmarkt van 3 oktober 2022.
Het college gaat akkoord om de jaarmarkt opnieuw te laten plaatsvinden rond het gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht, mits het naleven van de standaardvoorwaarden van de brandweerzone Antwerpen.
De verkeerstechnische maatregelen (parkeervrij maken parkings gemeentehuis) worden genomen volgens het advies van de politie.
Het college gaat akkoord met het concept van tentoonstelling van dieren, randanimatie, infostanden en eet- en drinkkramen.
Het college gaat akkoord om een receptie te organiseren voor de collegeleden, veearts, de leden en genodigden van het voormalig veejaarmarktcomité, de presentator, medewerkers (uitvoering en lokale economie) van de gemeente en voor de deelnemers, van 13 u. tot 14 u. in de cafetaria van sportcentrum Den Draver voor ongeveer 40 personen.
Het college gaat akkoord met:
- het gebruik en de opstelling van de gemeentetenten (geluid en presentator)
- het gebruik van ontsmettingsmatten en ontsmettingsmiddel conform de eisen van het FAVV
- het ter beschikking stellen van water en elektriciteit voor de deelnemers en standhouders
- het ter beschikking stellen van tafels en stoelen voor de standhouders en bezoekers.