Voor nieuwe indiensttredingen zullen we de verruimde interpretatie toepassen van zowel het begrip "relevante ervaring" als van het begrip "overheid". Zie voorstel beslissingskader in bijlage.
Er stelt zich mogelijk / waarschijnlijk wel nog een probleem bij het in dienst zijnde personeel. Voor wie in het verleden bij ons in dienst is gekomen werd de overname van eventuele schaalanciënniteit beoordeeld volgens de oude, striktere interpretatie. Mogelijk zijn er dus medewerkers in dienst die door de striktere interpretatie v.d. regelgeving geen of te weinig schaalanciënniteit hebben meegekregen in vergelijking met nieuw in dienst gekomen medewerkers (waarvoor een ruimere interpretatie wordt toegepast).
OPTIES VOOR BESTAANDE MEDEWERKERS
1. Wie in dienst is gekomen en zijn/haar contract of benoeming heeft aanvaard heeft ook de modaliteiten / verloning die daarmee samenhangt aanvaard. Het is mooi voor nieuwe medewerkers dat zij van een ruimere toekenningsregeling rond schaalanciënniteit kunnen genieten, maar voor wie reeds in dienst is verandert er niets.
2. We maken de nieuwe interpretatie/toepassing bekend en geven bestaande medewerkers een beperkte periode (3 maanden) om alsnog een aanvraag te doen tot het overnemen van bijkomende schaalanciënniteit volgens de nieuwe principes. We laten (indien goedgekeurd) de bijkomende schaalanciënniteit in rekening brengen m.i.v. 1 april 2022 (datum vanaf wanneer we het nieuwe kader zijn gaan toepassen). Niet vroeger dan dat, omdat we ons anders in een praktisch en juridisch kluwen begeven (onmogelijk te berekenen dat iemand pakweg twaalf jaar geleden naar een C2 had moeten gaan).
IMPACT
De impact van een eventuele eenmalige regularisatie is niet in te schatten. Gevoelsmatig denken we dat dit beperkt blijft:
- lang niet iedereen die bij ons in dienst is heeft niet-eerder-meegenomen-ervaring-in-een-overheidsdienst
- niet iedereen met niet-eerder-meegenomen-ervaring-in-een-overheidsdienst zal een aanvraag indienen
- wie reeds bovenaan zijn/haar functionele loopbaan zit zal hier geen beroep meer op kunnen doen
- voor wie wel in aanmerking komt zal de maatregel een snellere doorstroming betekenen naar een hogere weddeschaal
Maar het blijft een inschatting. De keuze voor één van de opties moet wellicht ook eerder principieel genomen worden i.p.v. i.f.v. budgettaire impact?
MAT en BCG
Adviseerden reeds eerder dit jaar om een regularisatie door te voeren om dit recht te zetten.
Decreet Lokaal Bestuur 22/12/2017
Besluit 07/12/2007 en latere wijzigingen van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Rechtspositieregeling gemeente- en OCMW personeel, vastgesteld in de gemeenteraad van 6 november 2008 en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt bijgevoegd beoordelingskader goed voor het toekennen van geldelijke en schaalanciënniteit.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met een eenmalige regularisatie aan in dienst zijnde medewerkers die aanspraak kunnen maken op bijkomende schaalanciënniteit. In gebeurlijk geval gaat de toekenning van deze bijkomende schaalanciënniteit ten vroegste in op 01/04/2022.
De hier goedgekeurde regeling is van toepassing op alle medewerkers en geldt naar analogie voor medewerkers van het OCMW Zwijndrecht.