Een belangrijk argument voor deze aanmoedigingstoelage was het feit dat het initiatief voor deze verplichte optimalisatie van de afkoppeling (gescheiden aanbieden van regenwater en afvalwater) niet op initiatief van de inwoners tot stand komt.
Het lokaal bestuur moet echter zijn beleidstaken nakomen (Vlarem II, Art. 2.3.6.4. Beleidstaken):
M.a.w. het lokaal bestuur zal in de toekomst, tenzij in het individueel te optimaliseren buitengebied, gescheiden stelsels aanleggen. Hierbij zijn de inwoners verplicht optimaal te ontkoppelen. Maar er zullen er ook een deel zijn die al ontkoppeld hebben en geen recht meer hebben op een aanmoedingstoelage. B.v. voor nieuwbouw was men al sinds 2000 verplicht het regenwater en afvalwater te scheiden of het werd opgelegd bij een bouw-, milieu- of omgevingsvergunning of melding. En dit aandeel zal groter en groter worden.
De laatste decennia stelt men meer en meer overstromingen (rivieroverstromingen in de winter en rivier- en riooloverstromingen in de zomer) en droogte vast in Vlaanderen (te weinig infiltratie door toegenomen verharde oppervlakte, gestegen watervraag door toenemende bevolking of door minder aanvulling en grotere onttrekking daalt het grondwaterpeil). Inwoners worden op basis van dit reglement onvoldoende uitgedaagd om zoveel mogelijk hemelwater ter plaatse vast te houden, zo weinig mogelijk af te voeren, maximaal te herbruiken, of maximaal te laten infiltreren (of te ontharden).
Het forfaitair toekennen van een bepaalde toelage voor een gesloten, half-open of open bebouwing staat niet altijd in verhouding tot de geleverde inspanningen of de uitgegeven kosten. De te leveren inspanningen en de uit te geven kosten kunnen sterk variëren van situatie tot situatie.
Bovendien blijkt uit een rondvraag dat er slechts weinig lokale besturen of rioolbeheerders nog dergelijke toelage of premie uitbetalen. Of wordt in andere gevallen deze één op één gecompenseerd met een (riool)aansluitingsvergoeding.
Het lokaal bestuur Zwijndrecht ondersteunt, als rioolbeheerder, haar inwoners bij ontkoppelingswerken op meerdere manieren, o.a. :
Op basis van voorgaande kan men overwegen om 'het toelagereglement afkoppelingswerken n.a.v. de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en het goedgekeurde zoneringsplan' op te heffen. Hierdoor zal de opdracht van afkoppelingsdeskundige, om inwoners te adviseren en te overtuigen, minder makkelijk zijn dan ervoor. Mogelijk kan een uitbreiding van het toelagereglement voor de aanleg van een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening,... de inwoners stimuleren om bijkomende inspanningen te leveren, die naast de voordelen van de aanleg van een gescheiden stelsel, de waterhuishouding kunnen verbeteren. En de gemeentelijke waterhuishouding beter wapenen voor de toekomst.
De inwoners van de Burchtsestraat en omgeving werden, in het kader van de geplande wegenis- en rioleringswerken, al wel, o.a. per brief, geïnformeerd over het bestaande toelagereglement. Om dit te ondervangen zou men, bij de afschaffing van het toelagereglement; wel overgangsmaatregelen kunnen voorzien waarbij wordt gedefinieerd dat de straten van het project Burchtsestraat en omgeving er wel nog kunnen van gebruik maken.
Aangezien het lokaal bestuur enkel en alleen de subsidie voor de gemeentelijke rioleringen van de Vlaamse regering verkrijgt als de optimale afkoppeling bereikt wordt, kan men overwegen een belastingreglement in te voeren als bijkomend drukkingsmiddel.
Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2017 betreffende de subsidiëring van werken, vermeld in art. 2.6.1.3.1, par. 1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018;
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), en latere aanpassingen, o.a.;
Ministerieel Besluit van 9 juni 2008 houdende goedkeuring van het definitief zoneringsplan Zwijndrecht;
Gewestelijk Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater van 5 juli 2013 (Belgisch Staatsblad 8 oktober 2013), in werking vanaf 1 januari 2014;
Het Algemeen Waterverkoopreglement, gepubliceerd in Belgisch Staatsblad 10 juni 2011, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 6 december 2013 (Belgisch Staatsblad 10 januari 2014), gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 (Belgisch Staatsblad 21 juni 2019);
Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord om het toelagereglement afkoppelingswerken n.a.v. de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en het goedgekeurde zoneringsplan op te heffen.
Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord om voor het project van de Burchtsestraat en omgeving overgangsmaatregelen te voorzien bij de opheffing van het toelagereglement.
Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan de betrokken diensten om het toelagereglement voor de aanleg van een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening te bekijken om inwoners ook bij afkoppelingswerken te stimuleren de waterhuishouding bijkomend te verbeteren.