In de vergadering van 17 november 2021 wordt al meegegeven dat er nog niets beslist wordt en dat door gemeente Zwijndrecht gevraagd wordt om de werken uit te stellen tot 2025.
Vanaf het eerste overleg waarbij de initiële plannen van Proximus werden toegelicht, werd door de gemeente Zwijndrecht aangegeven dat de impact van deze werken té groot zou zijn. Er zijn momenteel te veel middelgrote tot zeer grote lopende en geplande (wegenis)werken (Lantis, gemeente Zwijndrecht, BSP, woonpunt, verkavelingen) die hinder (omleidingen, lawaai, ...) veroorzaken voor bewoners en omgeving. Werken waar zowel de diensten leefomgeving en uitvoering als de politie in zekere mate aan werken of bij betrokken zijn. De bijkomende nutswerken vraagt van de dienst mobiliteit (signalisatievergunning, opvolging,...), de politie (signalisatievergunning, opvolging,...) als de dienst uitvoering (opvolging, werfvergaderingen, voorlopige oplevering,...) extra inspanningen. Er werd vanuit minder hinder-standpunt aan Proximus gevraagd om zoveel mogelijk in synergie mee te gaan in nuts- en wegeniswerken van derden.
Door Proximus wordt er, zeker wat aanleg glasvezelkabel betreft, een actievere rol opgenomen bij coördinatievergaderingen voor wegenis- en rioleringswerken en aanmeldingen van andere nutsmaatschappijen voor nutswerken.
Ondanks het duidelijke standpunt van de gemeente Zwijndrecht werden er door Proximus meerdere clusters (combinatie van straten) ten zuiden van de E17 ingediend in GIPOD om hun werken aan te melden en andere nutsmaatschappijen te bevragen dat er voor hen werken in synergie konden worden uitgevoerd. O.a. omwille van de verwarring werden er door Fluvius en Telenet op sommige van deze clusters wel ingetekend maar door Water-link niet. Fluvius gaat op plaatsen waar nog oude vezelcement zit nieuwe gasleidingen leggen.
Tijdens de vergadering van 22 september 2022 werd het plan van aanpak, de opsplitsing in clusters en de synergieën door Proximus en aannemer CAS-Vos toegelicht. Het standpunt van de gemeente Zwijndrecht werd herhaald en toegelicht dat dit naast impact naar de bewoners ook inspanningen vraagt van de gemeentelijke diensten. Water-link ging onderzoeken waar nog vezelcement-leidingen buiten dienst kunnen worden gesteld.
Vanuit het idee dat vezelcement-leidingen buiten dienst moeten worden gesteld en op termijn deze bij voorkeur gesaneerd worden om plaats te maken onder de voetpaden voor andere nutsvoorzieningen of huisaansluitingen is het wenselijk op de input van Water-link te wachten zodat dit in synergie mee kan worden uitgevoerd.
Op de contactvergadering van de nutsmaatschappijen op 11 oktober 2022 werd toegelicht dat Water-link tegen het tempo dat door Proximus wordt vooropgesteld hun netwerk niet kan vernieuwen. Normaal vernieuwt men in het ganse Water-link-netwerk ongeveer 50 km per jaar. Water-link gaat mee in synergie van werken van de lokale besturen en bekijkt de synergie-aanvragen van andere nutsmaatschappijen via GIPOD kritisch in functie van het vervangen van vezelcement-leidingen (b.v. als gas-vezelcement-leidingen worden vervangen door Fluvius). Deze werken zijn veel ingrijpender (volledige straat van hoek tot hoek, kruisingen in open sleuf en overkoppelingen) dan de werken van Proximus. Water-link kan op dit moment niet mee in synergie gaan bij alle clusters. Het risico bestaat dat men binnen 3 à 5 jaar deze dan moet laten uitvoeren.
Meerdere telecom-actoren
In tegenstelling tot water, gas en elektriciteit zijn er voor telecommunicatie meerdere actoren die elk hun eigen netwerk willen uitbouwen (ondergronds, op gevel, via zendmasten,...). Vooral ondergronds heeft dit zijn beperkingen. Bij wegenis-, riolerings- en nutswerken wordt steeds moeilijker om plaats te vinden voor bijkomende kabels en leidingen, huisaansluitingen te maken of riolering gescheiden aan te leggen. Mede doordat oude, verlaten of buiten dienst gestelde nutsvoorzieningen vaak blijven liggen.
Proximus geeft aan dat de oude kabels (papier-lood, koper,...) nog minstens 5 jaar in dienst moeten blijven om bestaande abonnementen gedurende die tijd verder te bedienen.
In tussentijd werd de gemeente Zwijndrecht per brief in kennis gesteld dat Fluvius en Telenet hun telecom-activiteiten willen bundelen o.a. met de bedoeling hun netwerk uit te breiden en te verstevigen. Als hiervoor op korte of middenlange termijn de voetpaden terug open moeten gegooid worden, gaan de bewoners hier opnieuw hinder van ondervinden.
In KMO-zone aan Baarbeek is nog door een andere speler, Eurofiber, een vergunningsaanvraag ingediend voor de aanleg van een telecom-netwerk in dit gebied.
Vanuit minder hinder-perspectief is het aangewezen eerst meer duidelijkheid te hebben over de nieuwe telecom-actor(en) om te vermijden dat voetpaden meerdere keren moeten worden open- en dichtgelegd.
Voorstel plan van aanpak Proximus:
Tijdens het overleg van 22 september 2022 werd het plan van aanpak door de aannemer CAS-Vos overlopen en toegelicht. Hierbij werden door de dienst uitvoering en de aanwezige nutsmaatschappijen opmerkingen en aanvullingen gedaan. Ook in de bespreking met de dienst mobiliteit op 5 oktober werden opmerkingen en aanvullingen besproken. Het is aangewezen dat deze toelichtingen, verduidelijkingen en aanvullingen mee in het plan van aanpak worden opgenomen:
Fluvius heeft aangegeven waar men in synergie wil meegaan per cluster.
Telenet heeft al aangegeven waar men in synergie wil gaan. In overzicht is het niet helemaal duidelijk waar er eventueel wachtbuizen dienen te worden aangelegd.
Door Water-link dient te worden aangegeven in welke clusters men alsnog wil meegaan.
In het plan van aanpak wordt aangegeven dat de bestrating onmiddellijk volgt op de sleufwerken. Voor Proximus wordt er in eerste instantie gewoon glasvezel-buis gelegd maar nog geen huisaansluitingen gemaakt. Voor de overkoppelingen van Fluvius en Water-link ligt dit enigszins anders. De huisaansluitingen worden overgekoppeld, door een eigen onderaannemer, op de nieuwe kabel of leiding. Door Fluvius wordt erop gewezen dat dit meer tijd in beslag neemt dan geraamd en voorzien. Nodig om deze verwachtingen bij te stellen zodat dit naar alle betrokkenen op dezelfde manier wordt gecommuniceerd. In deze zelfs te overwegen dat het nutsbedrijf die de grootste impact heeft en bij gevolg het ritme bepaalt de werken aanstuurt en organiseert (piloot).
Het is wenselijk dat door de dienst uitvoering meermaals per week wordt toegezien op de correcte uitvoering van de werken. Er dient ook wekelijks een werfvergadering te worden gehouden waarop de vaststellingen worden besproken en de situatie wordt geëvalueerd. Als er een cluster wordt afgerond, wordt er een rondgang gedaan in aanwezigheid van iemand van de dienst uitvoering. Pas als vorige cluster voorlopig werd aanvaard, mag aan volgende cluster worden gestart. Als in de twee clusters teveel openstaande punten zijn of negatief worden geëvalueerd, wordt er geen signalisatievergunning afgeleverd voor een nieuwe cluster tot alle openstaande punten werden weggewerkt.
Openbaar domein
Door Proximus wordt er een sleuf gemaakt van 30 cm breed (en 60 cm diep) voor het aanleggen van hun glasvezelkabel (volgens het plan van aanpak). De breedte van de sleuf zou kunnen vermeerderen als er ook voor andere nutsleidingen werken moeten worden uitgevoerd. Het plaatselijk herstellen van de voetpaden blijft zichtbaar of laat zijn sporen na. De ene voetpadherstelling wordt al beter uitgevoerd dan de andere en vraagt opvolging van de dienst uitvoering.
Daarenboven legt Proximus in eerste instantie alleen de glasvezelkabel in de sleuf aan. Voor de huisaansluitingen worden in functie van klantaanvragen puntopeningen gemaakt. Voor de sleufwerken wordt een domeinvergunning en signalisatie- aangevraagd. Voor puntopeningen kan een jaarvergunning worden aangevraagd (zie ook eerdere beslissingen en discussies met nutsmaatschappijen hierover). Maar ook dergelijke ingrepen blijven zichtbaar of laten sporen na. Om de opvolging hiervan mogelijk te maken zou men hiervan toch weekoverzichten moeten aanleveren (cfr. b.v. Fluvius).
Gezien de grootte en de impact zou er vanuit het perspectief van het openbaar domein kunnen gekeken worden dat er geen ingrepen aan het openbaar domein in de verschillende clusters nodig/mogelijk zijn (ontharding, toegankelijkheid, staat van de rest van het voetpad,...). Deze worden best per cluster in kaart gebracht. Dit vraag voorbereiding en middelen. Realistisch gezien kan dit niet in minder dan een half jaar over een volledige (deel)gemeente worden uitgerold.
Conclusie:
Vanuit de diensten wordt voorgesteld om:
Het college van burgemeester en schepenen beslist om voorlopig geen domeinvergunning af te leveren voor de cluster 7, cluster 8 en cluster 9 en bij uitbreiding voor de andere voorgestelde clusters tot na de werken van Lantis.
Het college van burgemeester en schepenen herhaalt het standpunt dat nutswerken in synergie met wegenis- en rioleringswerken dienen te worden uitgevoerd.
Ook na de Oosterweelwerken dienen de telecomwerken meer te worden gespreid in de tijd om het aantal inbraken in de voetpaden tot een minimum te beperken en alle nutsmaatschappijen de mogelijkheid te geven hiervoor de nodige middelen te voorzien. Ter voorbereiding hiervan wordt aan de dienst uitvoering en leefomgeving de opdracht gegeven om mogelijkheden naar aanpassingen op openbaar domein (toegankelijkheid, ontharding,...) in kaart te brengen.