Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

2022_CBS_01161 - Ingebrekestelling architect en aannemer Kozze - aanstelling advocaat

college van burgemeester en schepenen
di 13/09/2022 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2022_CBS_01161 - Ingebrekestelling architect en aannemer Kozze - aanstelling advocaat

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_CBS_01161 - Ingebrekestelling architect en aannemer Kozze - aanstelling advocaat 2022_CBS_01161 - Ingebrekestelling architect en aannemer Kozze - aanstelling advocaat

Motivering

Motivering

De architect en de aannemer reageerden beiden op de aangetekende ingebrekestelling. De door hen voorgestelde oplossingen en verbetervoorstellen worden door de technische dienst en de gemeente-ingenieur echter als ontoereikend beoordeeld. 

Samengevat gaat het om volgende gebreken en voorgestelde oplossingen (deze werden ook besproken tijdens collegezitting van 28 juni 2022):

- Schade aan het houten binnen- en buitenschrijnwerk:
Het voorstel om deze schade te herstellen, o.a. door het voorzien van alle deuren van een nieuw type beslag en het vervangen van de houtsoort voor de deurlijsten, lijkt slechts een tijdelijke oplossing te zijn, daar de oorzaak volgens de technische dienst bij een foute materiaalkeuze ligt en er dus hoogstwaarschijnlijk problemen bij een ander deel, namelijk de deurstijlen, zullen ontstaan. 

Aangezien de veiligheid van de gebruikers en de inboedel nu niet gegarandeerd kan worden, wensen de technische dienst en de dienst kind zo snel mogelijk twee deuren, nl. de belangrijkste toegangsdeuren, te vervangen (in een ander materiaal).

Hoe we dergelijke vervanging kunnen laten uitvoeren, zonder onze aanspraken t.o.v. de architect en de aannemer in gedrang te brengen en hoe we gemaakte kosten kunnen recupereren, is 1 van de zaken die we aan onze raadsman zouden willen voorleggen. 

- Het traliewerk van de buitendeuren:
Dit traliewerk is te buigzaam. Zelfs wanneer de deur op slot is, kan men de spijlen met weinig kracht forceren en zo alsnog de deur openen. Dit kan zowel van binnen naar buiten (door kinderen) als van buiten naar binnen (door onbevoegden).

Ook hier wensen we vrij snel een oplossing, om de veiligheid van de gebruikers te garanderen. Op dit moment is er een ketting rond het hek.

Noch de architect noch de aannemer doen een voorstel tot oplossing, zij wensen eerst ter plaatse te komen kijken.

- De materiaalkeuze van het tuinpad:
Vrij snel na het eerste gebruik brokkelden de fundering en de toplaag van het tuinpad af.

De architect en aannemer erkennen het probleem. Hun voorstel tot aanpassing (houten pad) kan ons niet overtuigen. Ons voorstel is uitgewassen beton.

De afbrokkelende fundering zorgde ook hier voor een veiligheidsprobleem: kinderen gooiden met deze losse brokken beton en veroorzaakten zo al schade aan drie ramen (Kozze) en een achterruit van een geparkeerde auto.

Daarom werd, uit veiligheidsoverwegingen, het bestaande tuinpad reeds verwijderd door onze technische dienst. De werkuren hiervan werden bijgehouden.

- Dakopbouw:

Na controle van de technische dienst stellen we vast dat er geen feuterdoek geplaatst werd op het groendak.

De architect en de aannemer hebben dit nog niet zelf vastgesteld.

Daar een aantal van de opgesomde gebreken een veiligheidsrisico naar de kinderen van de buitenschoolse opvang inhouden, zouden deze snel verholpen moeten worden. Om hierbij de rechten van de gemeente te vrijwaren en met het oog op een eventuele latere gerechtelijke procedure, wordt voorgesteld een advocaat aan te stellen om ons juridisch te ondersteunen.

Het college van burgemeester en schepenen besliste op 11 februari 2020 om toe te treden tot het raamcontract van de stad Sint-Niklaas tot aanstelling van een raadsman voor verschillende rechtsdomeinen.
Perceel 7 - bouwrecht van deze raamovereenkomst werd gegund aan Athos-Advocaten, Leopold II-Laan 180, 1080 Brussel. Er werd reeds contact opgenomen met dit advocatenkantoor en meester Butenaerts van dit kantoor was bereid dit dossier te behandelen.

Juridische grond

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 297, §1.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanstelling van Athos-Advocaten (meester Stijn Butenaerts) , Leopold II-Laan 180, 1080 Brussel goed voor juridische ondersteuning en vertegenwoordiging in rechte.