Terug
Gepubliceerd op 26/10/2022

2022_CBS_01327 - Advies over Strategisch MER Inname van restgronden Linkerscheldeoever: voorwaardelijk gunstig advies

college van burgemeester en schepenen
di 18/10/2022 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2022_CBS_01327 - Advies over Strategisch MER Inname van restgronden Linkerscheldeoever: voorwaardelijk gunstig advies

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_CBS_01327 - Advies over Strategisch MER Inname van restgronden Linkerscheldeoever: voorwaardelijk gunstig advies 2022_CBS_01327 - Advies over Strategisch MER Inname van restgronden Linkerscheldeoever: voorwaardelijk gunstig advies

Motivering

Motivering

Haven van Antwerpen-Brugge en Maatschappij Linkerscheldeoever hebben een strategisch MER opgesteld over de inname van restgronden op de Linkerscheldeoever.

Restgronden zijn een verzameling van diverse terreinen verspreid over het havengebied. Op basis van de huidige ruimtelijke bestemming kunnen ze ontwikkeld worden. Maar de terreinen overlappen met het Vogelrichtlijngebied 'Schorren en Polders van de Beneden-Schelde'. Conform artikel 36ter §4 van het Natuurdecreet kan de vergunningverlenende overheid geen omgevingsvergunningen afleveren om ontwikkeling op de terreinen mogelijk te maken. Hiervoor kan een uitzonderingsprocedure worden opgestart (artikel 36ter §5) en werd beslist de procedure voor een milieueffectenrapportage op te starten. 

In dit strategisch MER wordt het onderzoek gevoerd naar mogelijke alternatieven voor invulling van de restgronden en zullen de nodige compenserende maatregelen worden toegelicht en onderworpen worden aan een milieutoets.

Dit strategisch MER bevat niet de ontwikkeling van de bedrijventerreinen. In latere fase is dit de opdracht van de exploitant om de uitbreiding van de industriële activiteiten te toetsen aan de MER-plicht. Het initiatief ligt hiervoor bij de bedrijven zelf. Het strategisch MER bevat ook niet de terreinen opgenomen in het complex project ECA.

Een passende beoordeling werd toegevoegd aan het strategisch MER. De conclusie van de passende beoordeling is dat door de cumulatieve inname van de braakliggende terreinen op de linkerscheldeoever, betekenisvolle effecten te verwachten zijn op tot doel gestelde Europese habitattypes en op de doelen voor bepaalde voor het Vogelrichtlijngebied tot doel gestelde vogelsoorten. Hierbij werd geconcludeerd dat het verlies significant is op basis van de cumulatieve inname van alle restoppervlaktes op de linkerscheldeoever, en niet op niveau van de individuele terreinen.

Natuurcompensatie wordt voorgesteld binnen 5 zones binnen 3 gebieden. De zones  zijn alle gelegen buiten de gemeente Zwijndrecht.

Vanuit de dienst Leefomgeving stellen we voor om het strategisch MER een gunstig advies te geven mits de volgende voorwaarde:

  • De gemeente Zwijndrecht zal eens te meer netto natuurverlies lijden. Het gemeentebestuur vraagt om zoveel mogelijk van de compensatie op het grondgebied van de gemeente te voorzien.
  • Zwijndrecht vraagt om de aansnijding van de restpercelen aan te grijpen om globaal meer duurzaamheidsambitie aan de dag te leggen binnen het havengebied: hittestress- en droogtebestrijding, groenblauwe stapstenen, ruimte voor ecologie en biodiversiteit op perceelsniveau. Dit zijn geen fantasietjes die enkel voor bestemmingstype II-III-IV gelden.
  • De buffering naar andere zones (natuurgebieden, woongebieden,... ) moet op eigen terreinen gebeuren.

Juridische grond

Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), en de bijhorende uitvoeringsbesluiten;

Besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende de vaststellingen van de categorieën van projecten onderworpen aan milieueffectenrapportage.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepen geeft een gunstig advies op het Strategisch MER mits de volgende voorwaarde: 

  • De gemeente Zwijndrecht zal eens te meer netto natuurverlies lijden. Het gemeentebestuur vraagt om zoveel mogelijk van de compensatie op het grondgebied van de gemeente te voorzien.
  • Zwijndrecht vraagt om de aansnijding van de restpercelen aan te grijpen om globaal meer duurzaamheidsambitie aan de dag te leggen binnen het havengebied: hittestress- en droogtebestrijding, groenblauwe stapstenen, ruimte voor ecologie en biodiversiteit op perceelsniveau. Dit zijn geen fantasietjes die enkel voor bestemmingstype II-III-IV gelden.
  • De buffering naar andere zones (natuurgebieden, woongebieden,... ) moet op eigen terreinen gebeuren.

Bijlagen

  • Strategisch MER Inname restgronden Linkerscheldeoever.pdf