Terug
Gepubliceerd op 19/07/2022

2022_CBS_00924 - Bestuurlijk handhavingsreglement - kennisname aanpassing en doorverwijzing naar de gemeenteraad

college van burgemeester en schepenen
di 12/07/2022 - 13:30 Digitale zitting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2022_CBS_00924 - Bestuurlijk handhavingsreglement - kennisname aanpassing en doorverwijzing naar de gemeenteraad

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_CBS_00924 - Bestuurlijk handhavingsreglement - kennisname aanpassing en doorverwijzing naar de gemeenteraad 2022_CBS_00924 - Bestuurlijk handhavingsreglement - kennisname aanpassing en doorverwijzing naar de gemeenteraad

Motivering

Motivering

De milieudienst verzoekt om wijzigingen aan te brengen aan volgende artikelen van het reglement:


Artikel 105:

Personen die als gevolg van hun ziekte in aanmerking komen voor een incontinentieforfait of die in een thuissituatie stomapatiënt zijn, leven op sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan en als dusdanig erkend zijn bij de dienst Welzijn, kunnen specifieke afvalzakken aankopen voor dit afval.


Artikel 126ter:

Voor de aanleg van geveltuinen geldt algemeen dat er een vrije doorgang van 1,5 m moet gevrijwaard blijven op het voetpad. Als de aangevraagde geveltuin resulteert in een vrije voetpadbreedte van minder dan 1,5 meter in 1 rechte lijn, dan moet de gemeentelijke verkeerscel de specifieke plaatsgesteldheid eerst onderzoeken. De verkeerscel legt zijn advies en eventuele voorwaarden ter goedkeuring voor aan het college. In geen geval kan de geveltuin vergund worden wanneer minder dan 1 meter vrije doorgang verzekerd wordt.

In woonerven zijn er in principe geen stoepen. Dan wordt naar de volledige wegloper gekeken. Voor de brandweer geldt dat er 4 meter vrije doorgang dient te zijn. Daarom kan een geveltuin in een woonerf enkel vergund worden mits er 4 meter vrije doorgang voor de brandweer gewaarborgd blijft.

Indien reeds andere obstakels in het woonerf werden aangebracht om bv. de gevellijn te vrijwaren, wordt tevens gekeken naar deze vrije doorgangen ter hoogte van de aangevraagde geveltuin en gelden dezelfde regels als bij straten met stoepen.

 

Artikel 128

Het oplaten van wensballonnen is reeds verboden bij evenementen volgens de standaardvoorwaarden van de brandweer. Omwille van het brandgevaar dat er ontstaat bij het oplaten van dergelijke wensballonnen, achten we het aangewezen om dit als algemeen verbod op te nemen in het bestuurlijk handhavingsreglement. Het oplaten van (wens)ballonnen zorgt ook voor milieu-hinder door de materialen die op de grond komen.


De voorgestelde wijzigingen kunnen aan de algemene commissie van 10 augustus 2022 worden voorgelegd. De goedkeuring van de aanpassing zal daarna aan de gemeenteraad van 25 augustus 2022 worden voorgelegd. De wijzigingen kunnen dan ingaan vanaf 1 oktober 2022.

Juridische grond

Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet)

Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) en de bijhorende uitvoeringsbesluiten

Gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2015 betreffende de vaststelling van het bestuurlijk handhavingsreglement en de latere wijzigingen op 27 juni 2019, 25 juni 2020, 22 april 2021 en 18 november 2021.

Standaardvoorwaarden voor een evenement op de openbare weg 2021, nummer 6k - 2161 van Brandweer Zone Antwerpen

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college stelt voor aan volgende hoofdstukken de hieronder beschreven wijzigingen aan te brengen en dit ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad:

*  hoofdstuk 2, afdeling 3 ophalen van huishoudelijk afval en bedrijfsafval

artikel 105 

"incontinentiemateriaal" wordt toegevoegd aan de opsomming.

artikel 105

volgende lid wordt op het einde van het artikel toegevoegd:

"Incontinentiemateriaal: Afval ten gevolge van een ziekte van personen die in aanmerking komen voor een incontinentieforfait of ten gevolge van personen die in een thuissituatie stomapatiënt zijn, leven op sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan. Enkel personen die bij de dienst Welzijn als dusdanig erkend zijn, kunnen afvalzakken voor incontinentiemateriaal aankopen. "


* hoofdstuk 2, afdeling 11 Aanleg van geveltuinen

artikel 126ter

na het tweede opsommingsteken worden volgende 2 opsommingen toegevoegd:

 - Resulteert de aanleg van een geveltuin in een vrije voetpadbreedte van minder dan 1,5 meter in 1 rechte lijn, dan is de toelating afhankelijk van de specifieke plaatsgesteldheid, te beoordelen door de gemeentelijke verkeerscel. In geen geval kan de geveltuin vergund worden wanneer daarbij minder dan 1 meter vrije doorgang zou overblijven.

- Bij de aanleg van een geveltuin in een woonerf dient een vrije doorgang van 4 meter gewaarborgd te zijn voor de brandweer. Indien reeds andere obstakels in het woonerf werden aangebracht, wordt tevens gekeken naar deze vrije doorgangen ter hoogte van de aangevraagde geveltuin en gelden dezelfde regels als bij straten met voetpaden.

artikel 126ter

bij het vijfde opsommingsteken wordt "De geveltuin is omrand..."  vervangen door  "De geveltuinen mogen omrand worden...".   "Randen zijn niet verplicht maar wel aangeraden." wordt toegevoegd.


* hoofdstuk 3, afdeling 1 Maatregelen inzake preventie van brand, ontploffing en wateroverlast

artikel 128

aan dit artikel wordt toegevoegd:

"..., zowel op de openbare weg als op private domeinen, binnenplaatsen en op alle plaatsen die palen aan de openbare weg, ..."

"- (wens)ballonnen op te laten".

Artikel 2

De aanpassingen aan het bestuurlijk handhavingsreglement treden in werking op 1 oktober 2022.


Bijlagen

  • Bestuurlijk Handhavingsreglement VOORSTEL WIJZIGINGEN 20220825.docx
  • Bestuurlijk Handhavingsreglement GR 20220825 COORD VERSIE.doc
  • standaardvoorwaardenJaar2021.pdf