Een uitnodiging met de link werd op 7 maart 2022 verstuurd. In de inleidende mail werd het doel van deze bevraging toegelicht. Er werd ook meegegeven dat het ontvangen van een papieren versie van de vragenlijsten of hulp bij het digitale invullen door het Huis van het Kind mogelijk was. In de inleidende mail werd ook een korte introductie in het Engels en Frans gegeven. Papieren vragenlijst in beide talen behoorde ook tot de opties. Op dit ondersteuningsaanbod voor anderstaligen reageerde niemand.
Op 22 maart werd een herinneringsmail verstuurd.
Op 6 april sloten we de bevraging af.
De vragenlijst werd naar 69 ouders verstuurd. Dit zijn de actieve ouders met één of meerdere kinderen bij de gezins- of groepsopvang. 26 van hen startten met het invullen. Jammer genoeg vulden maar 22 mensen de vragenlijst integraal in. Dit is 32% van het totaal aantal ouders. Dit is een zeer teleurstellend resultaat. Is het de tijdsgeest (post-corona)? Of de meer beperkte betrokkenheid van ouders? Of toch nog steeds een te grote drempel om de vragenlijst digitaal in te vullen? Het zal een combinatie van deze redenen zijn. We proberen hieruit lessen te trekken zodat we in de toekomst toch meer reacties mogen ontvangen.
In bijlage kan je de synthese van de resultaten terugvinden.
Toch noteren we hier de belangrijkste bevindingen waar we in de toekomst verdere aandacht aan willen geven:
- Ouders nog meer attent maken op het belang van het invullen van deze vragenlijst. De koppeling tussen de software Deona en deze tevredenheidsbevraging (VVSG) zal hier zeker toe kunnen bijdragen. In de heen-en-weer-communicatie (dagelijks) zal men herinnerd worden aan de vragenlijst.
- Op een meer gerichte manier anderstalige ouders of ouders die minder computervaardig zijn, ondersteunen bij het invullen van de vragenlijst.
- Ouders zijn tevreden over de communicatie (zelfs in coronatijd), de infrastructuur, de verzorging. 95% van de ouders geeft een uiterst positieve algemene score. Deze score willen we ook in de toekomst behouden.
- Ouders willen iets meer betrokken zijn bij de dagelijkse werking. Is dit eerder gelinkt aan de beperktere betrokkenheid in coronatijd (ouders mochten niet binnen in de opvanglocatie en de gesprekjes bij het breng- en haalmoment bleven beperkt) of is dit een blijvend gegeven? Tijdens een volgende bevraging (in niet-coronatijd) moeten we zeker opvolgen of deze trend zich verderzet.
Concluderend: ondanks de grote impact van de coronacrisis op de sector en de dienstverlening merken we dit maar zijdelings in deze resultaten van de ouderbevraging. De kwaliteit van de dienstverlening bleef op een hoog niveau en de appreciatie van de ouders is duidelijk merkbaar.
Een welverdiende merci aan alle kinderbegeleiders en medewerkers achter de schermen die voor dit knappe resultaat zorgden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de resultaten van de tevredenheidsbevraging 'Gezins- en groepsopvang'.