Terug
Gepubliceerd op 02/08/2022

2022_CBS_00973 - Intergemeentelijk project elektrisch autodelen Interwaas - voorstel nieuwe locatie elektrische deelwagen

college van burgemeester en schepenen
di 26/07/2022 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Denise Melis-De Lamper, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2022_CBS_00973 - Intergemeentelijk project elektrisch autodelen Interwaas - voorstel nieuwe locatie elektrische deelwagen

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Veerle Beernaert, Dennis Van den Broeck
Stemmen voor 4
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_CBS_00973 - Intergemeentelijk project elektrisch autodelen Interwaas - voorstel nieuwe locatie elektrische deelwagen 2022_CBS_00973 - Intergemeentelijk project elektrisch autodelen Interwaas - voorstel nieuwe locatie elektrische deelwagen

Motivering

Motivering

Samen met Interwaas en de Wase gemeenten zijn we een project met elektrische deelwagens van  Autopartners Share gestart. De overeenkomst met Autopartners Share loopt voor 2 jaar en is verlengbaar tot 4 jaar. Gedurende de eerste twee jaren ontvangt de gemeente een tussenkomst van Interwaas voor de kostprijs van de deelwagens. In juni 2021 werden de deelwagens uitgerold. In Zwijndrecht werden twee deelwagens geplaatst, één in Burcht aan de kerk en één op de parking van de sporthal in Zwijndrecht. De wagens kunnen ook gereserveerd worden door gemeentepersoneel. 

Intussen zijn we een jaar verder en stellen we vast dat het aantal ritten en gebruikers wel stilaan stijgt, maar ondanks de reeds gedane promotie (communicatie, het verdelen van vouchers in de omgeving van de deelwagens en een infomoment voor inwoners), ligt dit nog vrij laag (zie gebruiksgegevens in de bijlagen bij deze nota). Op 14 juni was er overleg met Autopartners. Om het gebruik te stimuleren, stellen zij voor om de deelwagens dichter bij elkaar te plaatsen (op wandelafstand). Dit geeft gebruikers meer zekerheid om een wagen te kunnen reserveren (als de ene bezet is, is er nog een andere op wandelafstand). 

Voorstel is dat de wagen aan de sporthal zou blijven, zodat deze beschikbaar blijft voor gemeentepersoneel, en dat de wagen van Burcht verplaatst wordt naar de omgeving van het “borrelplein”. Dit heeft volgende voordelen:

  • De wagen staat op wandelafstand van de andere wagen aan de sporthal.
  • De wagen bevindt zich aan het toekomstige hoppinpunt stationsomgeving (dicht bij het deelfietsensysteem), wat het gebruik zal stimuleren.
  • Op deze locatie, ten zuiden van het spoor, moet de wagen niet meer verplaatst worden n.a.v. de toekomstige werken aan de stationsomgeving.

Er dient dan een laadpaal geplaatst te worden. Eén laadpunt van deze paal zal dan voorbehouden zijn voor de elektrische deelwagen, het andere laadpunt is dan beschikbaar als publiek laadpunt. Deze extra laadplaats heeft als voordeel dat ze een aanvulling vormt voor de laadpaal in de Fortlaan, die al regelmatig bezet is. Daarnaast kan dit een publiek laadpunt worden voor inwoners binnen de 250 meter straal in het kader van 'paal volgt wagen'. Aan Fluvius werden de gegevens van het aanwezige elektriciteitsnet opgevraagd.

Vier mogelijke locaties kwamen ter sprake.

Voorstel 1: de twee plaatsen naast de parkeerplaats voor mindervaliden. Dit heeft als voordeel dat de plaats goed zichtbaar is in het straatbeeld, wat de promotie van deelmobiliteit ten goede komt.

Voorstel 2: de twee plaatsen aan het einde van deze rij parkeerplaatsen. Dit is minder zichtbaar in het straatbeeld, maar dichter bij de aanwezige elektriciteitsleiding. Hierdoor moet er dus minder leiding getrokken worden en moeten minder tegels opgebroken en heraangelegd worden.

Voorstel 3: de twee plaatsen achteraan, parallel met het fietspad. Deze liggen nog dichter bij de leiding wat dus nog minder kosten voor aanleg leiding, openbreken en heraanleg van het plein met zich brengt.

De dienst mobiliteit merkt echter op dat bij bovenstaande drie voorstellen de laadpaal dan in de schuwzone van het fietspad langs het spoor geplaatst zal worden. Deze zone moet echter obstakelvrij blijven.

Voorstel 4: de twee schuine plaatsen naast de bushalte in de Statiestraat. Deze zijn goed zichtbaar, liggen dicht bij de elektriciteitsleiding en de paal kan hier in de groenzone - en dus zonder hinder voor het fietspad - geplaatst worden. Bovendien hoeft er dan op het plein niets opgebroken en heraangelegd te worden.

Een luchtfoto met een overzicht van de voorgestelde locaties en de aanwezige elektriciteitsleiding bevindt zich in de bijlagen bij deze nota.

Zowel de dienst mobiliteit als de dienst uitvoering zijn voorstander van dit laatste voorstel (zie adviezen in de bijlagen). Aanvankelijk was Autopartners bezorgd om de veiligheid van de gebruikers omdat ze voor vertrek een foto van de vier hoeken van de wagen moeten nemen. Ze vreesden dat een onoplettende gebruiker mogelijks hiervoor op de rijweg zou gaan staan. Maar aangezien de parkeerplaatsen voldoende ruim zijn en het hier zone 30 is, kunnen zij zich ook vinden in dit voorstel. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van deze nota en het advies van mobiliteit en uitvoering.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorstel om een laadpaal te plaatsen aan de twee schuine parkeerplaatsen in de Statiestraat, naast de bushalte.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om de elektrische deelwagen van Autopartners Share die nu aan de kerk in Burcht staat, te verplaatsen naar de in artikel 2 vermelde plaatsen. De plaats het dichtst bij de bushalte wordt dan voorbehouden voor deze deelwagen.


Bijlagen

  • 2207_Overzicht elektriciteitsleiding en voorgestelde locaties.pdf
  • 2207_advies_mobiliteit+uitvoering_locatie_stationsomgeving.pdf
  • 2207 Gebruiksgegevens elektrische deelwagens Autopartners Share Zwijndrecht.pdf