Aanslagbiljet voor de belasting op leegstaande woningen en gebouwen, aanslagjaar 2022 onder kohierartikel 000003, belastbaar feit 717, op naam van De Vlakte NV, Koningin Astridlaan 9/1 te 2070 Zwijndrecht voor een bedrag van 3.750,00 euro.
Tegen deze aanslag werd op 22 september 2022 een bezwaarschrift ingediend door Meester Jeroen De Coninck (bezwaarschrift in bijlage).
Motivering De Vlakte:
Meester Jeroen De Coninck stelt dat de woning te Koningin Astridlaan 3 deel uitmaakt van het herontwikkelingsproject ‘Lusthof’. Dit project is tijdelijk on hold gezet omwille van ontwikkelingen in het kader van de projecten ‘Neuzenberg’ en ‘Het Baken’.
In 2019 wordt een aanvraag tot Brownfieldconvenant ingediend met steun van de gemeente Zwijndrecht, maar deze wordt niet goedgekeurd. De aanvraag in het kader van de 10de call wordt wel goedgekeurd in de loop van november 2020. Op 29 januari 2021 is er een eerste projectplatform doorgegaan voor het Brownfieldproject ‘222. Burcht Neuzenberg.
Het perceel van de woning maakt geen deel uit van het ontwerp van Brownfieldconvenant, maar is wel verbonden met de totaalontwikkeling van de ex-Sidalsite. Voor deze site is een masterplan ‘Hof de Neuzenberg’ opgemaakt, waarvan het perceel wel deel uitmaakt. (zie stuk 1 en 2 in bijlage). Het masterplan is op 31 mei 2021 voorgesteld aan de gemeente Zwijndrecht en studiebureau Omgeving (stuk 4 in bijlage).
De gemeente Zwijndrecht is op de hoogte van de vertraging in het project ‘Lusthof’ door de ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan op de naastgelegen percelen. De verkavelingsvergunning, afgeleverd voor deze terreinen, is buiten de wil van betrokkenen vervallen omwille van de bodemproblematiek.
De gemeente Zwijndrecht is er eveneens van op de hoogte dat de opmaak van een RUP noodzakelijk is om het masterplan te kunnen realiseren. In het kader van de Brownfieldconvenant heeft zij laten weten dat de opmaak van een RUP pas mogelijk is in de volgende legislatuur, met andere woorden na 2024.
De PFAS-problematiek in de gemeente en in Vlaanderen, die afgelopen jaar aan het licht is gekomen, zorgt voor bijkomende vertraging in dit project.
Meester Jeroen De Coninck dient bezwaar in tegen het desbetreffende aanslagbiljet op basis van fiscale overmacht.
Meester Jeroen De Coninck vraagt in zijn bezwaarschrift voor De Vlakte NV om het bezwaarschrift ontvankelijk en gegrond te verklaren en de heffing onder kohierartikel 000003 op te heffen voor aanslagjaar 2022.
Motivering gemeentebestuur:
Het gemeentebestuur wil de langdurige leegstand van woningen en gebouwen in de gemeente voorkomen en bestrijden. Het beschikbare patrimonium voor wonen moet optimaal worden benut. Het pand te Koningin Astridlaan 3 is een bestaand gebouw, bestemd voor bewoning. Dit pand werd steeds bewoond van 22/08/1973 tot 22/04/2016.
Sinds de verhuis van de laatste bewoner, staat het leeg.
Gezien de verschillende vertragingen die spelen rond de ex-Sidalsite, is het gemeentebestuur van mening dat de woning nog steeds kan aangewend worden voor bewoning. Er is geen enkele reden waarom dit pand gedurende de gehele onderhandelingsperiode leeg moet staan. Zoals ook door meester De Coninck aangehaald, kan het RUP pas worden opgemaakt ten vroegste vanaf 2024. Het college van burgemeester en schepenen oordeelt dat het pand desondanks de argumenten van bezwaarindiener nog wel in gebruik kan genomen worden.
Voorgaande heffingen voor aanslag 2020 (1250,00 EUR) en 2021 (2500,00 EUR) werden tevens wel correct betaald door de eigenaar.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4, betreffende de bevoegdheid van het invoeren van belastingen;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid, en latere wijzigingen, hierna Decreet grond- en pandenbeleid genoemd;
Wijzigingsbesluit van 15 september 2017 van de Vlaamse Regering houdende de wijzigingen en de opheffing van diverse besluiten over wonen, wat betreft leegstand, verwaarlozing, ongeschikt-en onbewoonbaarverklaring en de technische normen voor sociale woningbouw;
Besluit van de Vlaamse regering van 8 juli 2016 houdende subsidiering van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, waarmee de Vlaamse Regering gemeenten wil aanzetten werk te maken van een volwaardig woonbeleid, die gemeenten oplegt om leegstaande woningen en gebouwen te inventariseren conform artikel 2.2.6 van het decreet Grond- en Pandenbeleid;
Ministerieel besluit van 3 april 2017 houdende goedkeuring van de subsidie voor IVLW Rivierenland;
Gemeenteraadsbesluit van 21 november 2019 betreffende het belastingreglement leegstaande woningen en gebouwen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het bezwaarschrift ingediend door Jeroen De Coninck, namens De Vlakte NV, tegen de aanslag voor de belasting op leegstaande woningen en gebouwen, aanslagjaar 2022, onder kohierartikel 3, belastbaar feit 952 voor een bedrag van 3750,00 euro, op naam van De Vlakte NV, Koningin Astridlaan 9/1, 2070 Zwijndrecht en verklaart het ontvankelijk.
Het college van burgemeester en schepenen gaat niet in op de vraag tot opheffing van de aanslag en verklaart het bezwaar ongegrond.
Het college van burgemeester en schepenen verklaart de aanslag voor de belasting op leegstaande woningen en gebouwen, aanslagjaar 2022, onder kohierartikel 3, belastbaar feit 952 voor een bedrag van 3750,00 euro gerechtvaardigd en oordeelt dat De Vlakte NV de heffing dient te betalen.