Terug
Gepubliceerd op 16/11/2022

2022_CBS_01435 - Ethias Publiplan: kennisname resultaten van de studie i.v.m. evolutie pensioenlasten statutair personeel

college van burgemeester en schepenen
di 08/11/2022 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2022_CBS_01435 - Ethias Publiplan: kennisname resultaten van de studie i.v.m. evolutie pensioenlasten statutair personeel

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_CBS_01435 - Ethias Publiplan: kennisname resultaten van de studie i.v.m. evolutie pensioenlasten statutair personeel 2022_CBS_01435 - Ethias Publiplan: kennisname resultaten van de studie i.v.m. evolutie pensioenlasten statutair personeel

Motivering

Motivering

Resultaten studie

De output van Ethias bestaat uit een presentatie met samenvattend de belangrijkste resultaten, en uit een excelbestand met de detailinformatie op basis waarvan desgewenst zelf berekeningen of opzoekingen gedaan kunnen worden. Dit zowel voor gemeente als OCMW apart. In bijlage aan dit punt worden enkel de presentaties gedeeld. Een samenvattende conclusie of aanbeveling geven we in dit agendapunt niet mee omwille van de complexiteit van het verhaal, maar er zijn wel degelijk duidelijke lijnen te trekken uit de voorgestelde simulaties. Toelichting bij de belangrijkste trends, tabellen en grafieken wordt op de vergadering gegeven. 


Kanttekeningen

Zoals in de presentatie vermeld en zoals ook expliciet door Ethias benadrukt: de simulaties bieden een idee en een houvast maar zijn en blijven uiteindelijk inschattingen. Algemene sterftetabellen, prognose van de aantallen en leeftijden van gepensioneerden en hun vervangers, basispensioenbijdrage, evolutie respo-coëfficiënt, het al dan niet verderzetten van kortingen door de overheid enzovoort: het zijn allemaal factoren die de uiteindelijke reële resultaten en kosten zullen bepalen. Dat doet geen afbreuk aan de waarde van deze studie maar betekent wel dat we het moeten bekijken als een indicatie, niet als een concrete verwachting. Zeker niet verderop in de tijd. De cijfers worden 50 jaar ter beschikking gesteld maar het is zeer de vraag hoe realistisch de inschattingen van vandaag op die termijn zullen zijn. Dertig jaar of zelfs tien jaar is wellicht een horizon die meer houvast biedt.


Wat nu? 

Zoals in de toelichting aan het college (nogmaals ter info in de bijlagen toegevoegd) in juni werd vermeld: het financiële aspect (de pensioenproblematiek) is slechts één facet van het vraagstuk waar we naartoe willen met ons beleid rond statutaire aanstellingen. In de uiteindelijke beslissing en bespreking rond dit beleid en de visie moeten ook de juridische aspecten en de overwegingen omtrent personeelsbeleid en organisatiewerking worden meegenomen. 

Wat vandaag voorligt is dus slechts één stuk van de puzzel, na kennisname van de Publiplanstudie zal later op het jaar een voorstel / besluit ten gronde worden geagendeerd.


Budgettair 

Alvast een woord i.v.m. de budgettaire impact van dit verhaal aangezien we momenteel in de opmaak van de meerjarenplanning voor volgende jaren zitten: de huidige cijfers in onze meerjarenplanning zijn het resultaat van beslissingen en aanstellingen van jaren geleden. Zo geldt ook het omgekeerde: het wijzigen van het beleid rond statutaire aanstellingen heeft op korte termijn geen of heel weinig budgettair effect, des te meer op lange termijn. Bovendien hebben we voor zowel OCMW als gemeente een aanzienlijke spaarpot aangelegd onder de vorm van een pensioenfonds, dat kan aangesproken worden om de stijgende pensioenkosten op te vangen. Het strategisch inzetten van deze reserve bepaalt voor een groot stuk mee de impact op het budget en moet in de praktische becijfering van de te volgen weg worden meegenomen. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de Publiplan studie van Ethias en bespreekt de resultaten. Een voorstel omtrent een beleid en visie op statutaire aanstellingen in de toekomst wordt later dit jaar geagendeerd en besproken. 


Bijlagen

  • 1. Presentatie Publi-Plan - GB Zwijndrecht.pdf
  • 2. Presentatie Publi-Plan - OCMW Zwijndrecht.pdf
  • visie statutaire aanstelling MAT.pdf