Gedurende de werkuren wordt het weerbericht nauwlettend opgevolgd door de verantwoordelijken Guy De Cleen en Erik Verbiese. Op die manier kan er tijdig worden ingegrepen bij gladde wegen. Buiten de werkuren, zal de politie bepalen of er moet gestrooid worden. Hierover werden de nodige afspraken gemaakt. De politie is vaak op de baan, vandaar dat zij meer geschikt zijn om te bepalen of het al dan niet nodig is om te strooien (dit zal dan voornamelijk 's nachts zijn). Er werd afgesproken dat de politie naar de wachtdienst belt op het moment dat zij het nodig achten om de strooiploeg(en) op te roepen. Zij bepalen dan ook of de volledige route dient gestrooid te worden of slechts een gedeelte. De persoon die van wacht is verwittigt vervolgens de diverse strooiploegen.
Indien de te verwachten toestand van de weg het vereist (wintertype rood), wordt op weekdagen de volledige strooiploeg ingeschakeld. Ze moeten dan opkomen om 03.00 uur 's nachts en werken tot 08.00 uur 's morgens. Indien nodig neemt de dagploeg om 08.00 uur de werkzaamheden over. Onze werkmannen werken dus 5 uren maar ze krijgen wel een volledige dag uitbetaald (ter compensatie van de nachturen).
Indien er in het weekend een oproep komt van de politie komt de strooiploeg om 04.00 uur ter plaatse en behandelen zij de prioritaire en risicovolle zones. Dit zijn dan overuren. Bij elke oproep van de strooiploegen ontvangen zij een vergoeding voor een oproep van 4 uren.
Voor de ijzelbestrijding werd een strooischema opgemaakt. Dit strooischema wordt uitgevoerd door onze werkmannen op basis van gemaakt afspraken. Deze afspraken en het strooischema zullen, na goedkeuring door het college, via de website aan de inwoners worden bekendgemaakt.
Als bijlage vinden de collegeleden 2 plannen samen met de uitgeschreven routes, dewelke licht gewijzigd zijn ten opzichte van de vorige versie van december 2019. Op het eerste plan 'strooiplan wegen' staat de route die de vrachtwagen met chauffeur samen met Erik Verbiese volgt in fase 1.
Op het tweede plan 'strooiplan fietspaden' staat de route die manueel wordt gestrooid door 2 ploegen die bestaan uit een wiellader met borstel en 2 werkmannen. Dit zijn hoofdzakelijk fietspaden, wegeltjes, voetpaden ter hoogte van gemeentelijke gebouwen, scholen en bushaltes.
Bij aanhoudend vries- of sneeuwweer kan de burgemeester of schepen van openbare werken vragen om fase 2 op te starten (zie plan 1 - blauwe aanduiding). Dit betekent dat we dan ook enkele straten strooien die in fase 1 niet worden gestrooid.
Tot slot zullen er strooibakken voorzien worden op diverse gemeentelijke locaties, zodat zij zelf het strooien van de eigen locatie kunnen waarnemen.
Het is belangrijk om de werkwijze aangaande de ijzelbestrijding bekend te maken aan onze inwoners (via de website, na goedkeuring). Tevens moeten we hen duidelijk maken dat het strooischema strikt gevolgd wordt en dat er geen uitzonderingen worden toegestaan. Eén uitzondering brengt met zich mee dat er andere inwoners ook om uitzonderingen zullen vragen en uiteindelijk leidt dit ertoe dat het normale strooischema niet goed kan afgewerkt worden en dat de doorgangswegen niet tijdig berijdbaar zijn.
Op verzoek van het schepencollege bekijkt dienst Uitvoering de mogelijkheden m.b.t. de specifieke vraag voor wijk Nieuwland.
Het college neemt kennis en gaat akkoord met het strooischema en de voorgestelde werkwijze voor de ijzelbestrijding.