Alle resultaten van het onderzoek vindt u terug in de bijlagen.
Samenvatting van de conclusies:
• Het informatieblad ‘Zwijndrecht Infomagazine’ is met ruime voorsprong het kanaal waarlangs de informatie de inwoners het vaakst bereikt. Dit is ook het meest favoriete kanaal: 61% geeft aan dat de gemeente hem of haar best kan bereiken via het informatieblad.
• Ook de digitale nieuwsbrief is een vrij populair medium, gevolgd door de Facebookpagina van de gemeente.
• Het gemeentelijk informatieblad wordt door 95% van de inwoners gelezen of bekeken. Qua leesbaarheid, aantrekkelijkheid en inhoud wordt het infoblad goed beoordeeld.
• De maandelijkse verschijningsfrequentie is voor 87% goed.
• Heel wat mensen (80%) zijn vragende partij voor meer artikels in het infoblad over beleidsbeslissingen uit de laatste gemeenteraad.
• Van de internetgebruikers bezoekt 94% minstens 1 keer per jaar de gemeentelijke website. De gebruikers van de website zijn vooral positief over het mooi en verzorgd ogen van de website. Men geeft wel aan dat het niet altijd even eenvoudig is om de informatie te vinden waarnaar men op zoek was.
• Bij de mensen met een Facebookaccount volgt 43% de Facebookpagina Zwijndrecht2070. De sociale media van de gemeente bevat nuttige informatie en verhoogt de betrokkenheid bij wat er leeft in de gemeente (43% van de internetgebruikers geeft dit aan).
• Over het algemeen beoordeelt men de gemeentelijke communicatie positief: 80% vindt de info begrijpelijk en 63% geeft aan zich goed geïnformeerd te voelen.
Na kennisname is het rapport met de resultaten uit het onderzoek raadpleegbaar via zwijndrecht.inwonerspanel.be.
Het college neemt kennis van de resultaten van de vragenlijst met als thema 'gemeentelijke communicatie'