Aangezien de functie van deskundige ICT (B1-B3) - na drie maal vacant verklaren - tot op heden nog niet ingevuld is, wordt er voorgesteld om te werken met een afwijkende selectieprocedure. Onze tijdsintensieve manier van rekruteren zorgt ervoor dat we als organisatie niet snel kunnen schakelen om kandidaten gemotiveerd te houden om deel te nemen aan de selectieprocedure. Eveneens wordt het voor de dienst ICT urgent om deze functie in te vullen.
Uit feedback met de kandidaten blijken de volgende redenen om niet deel te nemen aan de selectieprocedure:
- De kandidaten hebben ondertussen reeds werk gevonden, omdat privéorganisaties niet gebonden zijn aan rekruteringstermijnen;
- Soms schrikt de langdurige selectieprocedure hen op voorhand af.
Daarenboven behoort de functie van deskundige ICT tot de lijst van knelpuntberoepen, waardoor er een krapte is op de arbeidsmarkt.
Om deze redenen wordt er voorgesteld om de doorlooptermijn van deze selectieprocedure te beperken door volgende afwijkingen toe te staan op de bepalingen uit onze rechtspositieregeling :
- We werken met een open oproeptermijn, wie zich kandidaat stelt wordt onmiddellijk gecontacteerd om een kennismakend gesprek in de plannen;
- We werken niet met een goedkeuring van de kandidatenlijst door het college van burgemeester en schepenen;
- De onderdelen van de selectieprocedure worden veranderd in deze volgorde, namelijk: 1. kennismakend gesprek, 2. thuisopdracht en 3. mondeling gedeelte.
- Er wordt voor deze selectieprocedure enkel gewerkt met interne juryleden, waardoor de beschikbaarheid om gesprekken in te plannen toeneemt;
Met bovenstaande afwijkingen op de rechtspositieregeling verkorten we niet alleen de doorlooptermijn, maar zetten we ook in op een meer klantenbindende manier van rekruteren.
Er wordt voorgesteld om de jury als volgt samen te stellen:
- Ine Bettens, diensthoofd interne organisatie - gemeente Zwijndrecht;
- Jurgen De Smedt, informatiemanager - gemeente Zwijndrecht;
- Dylan Deceulaer, deskundige ICT - gemeente Zwijndrecht.
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeente en provinciepersoneel.
Gemeenteraadsbesluit van 6 november 2008 en latere wijzigingen dat de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente Zwijndrecht vaststelt.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 op basis van artikel 56 en 57
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor dagelijks personeelsbeheer zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 24 januari 2019.
Het college van burgemeester en schepen gaat akkoord om de functie van deskundige ICT (B1-B3 - statutair, voltijds) vacant te verklaren.
Het college van burgemeester en schepenen stelt de samenstelling van de selectiecommissie als volgt vast:
- Ine Bettens, diensthoofd interne organisatie - gemeente Zwijndrecht;
- Jurgen De Smedt, informatiemanager - gemeente Zwijndrecht;
- Dylan Deceulaer, deskundige ICT - gemeente Zwijndrecht.
Het college van burgemeester en schepen stelt de samenstelling van de puntenverdeling voor deze selectieprocedure als volgt vast:
- kennismakend gesprek & thuisopdracht: 40 punten;
- mondeling gesprek: 60 punten.
Voor kandidaten die niet over een bachelordiploma beschikken wordt er cfr. art. 12 RPR voorgesteld om een capaciteitstest af te nemen waarbij het denkniveau van de kandidaat wordt afgetoetst.
Volgende afwijkingen op de geldende rechtspositieregeling worden specifiek voor deze vacantverklaring toegestaan :
*We werken met een open oproeptermijn, wie zich kandidaat stelt wordt onmiddellijk gecontacteerd om een kennismakend gesprek in de plannen;
*We werken niet met een goedkeuring van de kandidatenlijst door het college van burgemeester en schepenen;
*De onderdelen van de selectieprocedure worden veranderd in deze volgorde, namelijk: 1. kennismakend gesprek, 2. thuisopdracht en 3. mondeling gedeelte.
*Er wordt voor deze selectieprocedure enkel gewerkt met interne juryleden, waardoor de beschikbaarheid om gesprekken in te plannen toeneemt.