Terug
Gepubliceerd op 22/03/2023

2023_CBS_00348 - Publieke laadinfrastructuur - voorkeurlocaties: voorstel tot goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 14/03/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_00348 - Publieke laadinfrastructuur - voorkeurlocaties: voorstel tot goedkeuring

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_00348 - Publieke laadinfrastructuur - voorkeurlocaties: voorstel tot goedkeuring 2023_CBS_00348 - Publieke laadinfrastructuur - voorkeurlocaties: voorstel tot goedkeuring

Motivering

Motivering

Op 20 december 2022 keurde het college de beleidsvisie laadinfrastructuur goed. In deze visie werden volgende actiepunten opgenomen:

  • De gemeente maakt een overzicht van haar voorkeurlocaties (strategische en paal-volgt-wagen) gecombineerd met het aantal laadpunten in de eerste helft van 2023. Bij de aanvraag van een publieke laadpaal kan dan afgetoetst worden of deze op één van de voorkeurlocaties geplaatst kan worden. 
  • De gemeente duidt een contactpersoon aan voor het departement Mobiliteit en Openbare werken (MOW) en de Charge point operator (CPO). Deze persoon beoordeelt de locatievoorstellen van de CPO en/of MOW en volgt de stappen die de gemeente dient uit te voeren op.

Bij aanvragen voor publieke laadpalen die binnenkomen via paal-volgt-wagen, is het uitgangspunt voor de keuze van de locatie dat die op een maximale wandelafstand van 250 meter ligt van het adres van de aanvrager. De diensten hebben intussen een aantal voorkeurlocaties aangeduid. Bij de aanvraag van een publieke laadpaal kan dan afgetoetst worden of deze op deze op één van de voorkeurlocaties geplaatst kan worden. Bij de locatiekeuze werd zo veel mogelijk geopteerd voor parkings of clusters van parkeerplaatsen. De locaties werden zo veel mogelijk verspreid over de gemeente, zodat een maximaal aantal woningen binnen de 250 meter wandelafstand liggen. Een lijst met de voorgestelde locaties en een presentatie met aanduiding van deze locaties op kaart zijn te vinden in de bijlagen bij deze nota.

Voor vervoerregio Antwerpen werd Engie als CPO geselecteerd. Aanvragen die binnenkomen via het paal-volgt-wagen principe, zullen ingevoerd worden in een digitale toepassing. Voor de verdere verwerking van de aanvragen dienen MOW, Engie en de gemeente een aantal stappen uit te voeren in deze toepassing. De gemeente dient hier het locatievoorstel te evalueren, en – indien nodig – aanpassingen aan het verkeersreglement in te voeren. MOW en Engie vragen om een contactpersoon binnen de gemeente aan te duiden. Deze zal als single point of contact (SPOC) toegang krijgen tot de toepassing. Na overleg met de diensten, wordt voorgesteld om hiervoor Paul Goossens aan te duiden. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de lijst met voorkeurlocaties en de kaarten met aanduiding van deze locaties.

Artikel 2

Het college keurt de locaties, zoals opgenomen in de lijst en de kaarten, goed.

Artikel 3

Het college gaat akkoord met aanduiding van Paul Goossens als contactpersoon voor MOW en de CPO.


Bijlagen

  • spreidingsplan Publieke Laadpalen versie 20230118.pdf
  • Publieke laadpalen Zwijndrecht voorkeurlocaties versie 20230118.pdf