Terug
Gepubliceerd op 05/04/2023

2023_CBS_00430 - Ledennetwerk TnU-Connect (digitaal platform) - aansluiting - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 28/03/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

Veerle Beernaert, schepen

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_00430 - Ledennetwerk TnU-Connect (digitaal platform) - aansluiting - goedkeuring

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_00430 - Ledennetwerk TnU-Connect (digitaal platform) - aansluiting - goedkeuring 2023_CBS_00430 - Ledennetwerk TnU-Connect (digitaal platform) - aansluiting - goedkeuring

Motivering

Motivering

Naast de verschillende fysieke KBO-netwerken (netwerk voor kwaliteit, beleid, organisatiebeheer en -ontwikkeling) in Vlaanderen, werd er de voorbije jaren ook werk gemaakt van een ondersteunend digitaal platform TnU-Connect, waarbij besturen rond deze thema’s te allen tijde met elkaar kunnen communiceren, informatie delen en uitwisselen en samenwerken, met als doel elkaar te helpen, te ondersteunen, te versterken en te inspireren.

Het platform is ondertussen significant gegroeid in zowel ledenaantal als content:

  • 300 leden (personen) – medewerkers uit lokale besturen – voornamelijk KBO-functies
  • Afkomstig uit ongeveer 150 lokale besturen (1 op 2 gemeenten, 13 centrumsteden, 15 zorgverenigingen)
  • 30 beschikbare fora + forum centrumsteden
  • 190 onderwerpen (topics)
  • 800 berichten (alle fora samen)
  • Bibliotheek met een ganse set van tools en instrumenten + bibliotheek centrumsteden.

De groep leden die actief participeert op het platform groeit stapsgewijs en organisch. Meer en meer zien we dat de KBO-medewerkers hun collega’s binnen hun besturen motiveren en stimuleren om ook actief lid te worden op het platform, waardoor er op organische wijze nieuwe “gemeenschappen” opgebouwd worden (HRM, financiën, enz. …).

De voorbije 3 jaar werd alles rond het platform gratis aangeboden aan de deelnemende besturen, omdat het belangrijk is dat op het platform eerst een kritische massa van leden en content aanwezig moest zijn. Nu dit punt bereikt werd, is het gratis blijven aanbieden van het platform echter niet langer mogelijk, realistisch of haalbaar. 

Om te kunnen (blijven) investeren in het onderhoud, het beheer en het verder verbeteren van de performantie en prestaties van het platform; om te kunnen investeren in nieuwe ontwikkelingen, functionaliteiten en uitbreidingen op het platform (leeromgeving, KBO-functies en hun praktijken in de kijker, bibliotheek met tools van lokale besturen, digitale netwerking, ontmoeting, samenwerking en presentaties); en om de moderator-rol kwalitatief te kunnen blijven invullen, wordt er vanaf dit jaar overgestapt naar een jaarlijkse ledenbijdrage van 400,00 euro (excl. btw) per deelnemend lokaal bestuur, met onbeperkte toegang voor iedereen van het lokaal bestuur. 

Er werd bewust gekozen voor een lage bijdrage, om het netwerk zo breed mogelijk te houden en de drempel zo laag mogelijk te zetten. Bovendien is het een bijdrage op organisatieniveau en niet op individueel niveau, en dit met de boodschap dat het werken aan kwaliteit, beleid, organisatiebeheersing en -ontwikkeling (KBO) een organisatieverhaal is en niet een individueel verhaal van alleen maar de KBO-functie binnen het lokale bestuur.

Het is de bedoeling om het platform verder uit te bouwen tot een centrale plaats waar zowel mensen als alle relevante KBO-informatie samenkomen. Met behulp van de verschillende KBO-netwerken en de inhoudelijke werkgroepen die dit jaar fysiek en online zullen opstarten rond meerdere domeinen, is een blijvende dynamiek, activiteit, community- en content-ontwikkeling op het platform gegarandeerd. Beter, sterker en intensiever zelfs dan voorheen. Ook de 2-wekelijkse digitale nieuwsbrieven waar de vragen van besturen centraal staan, zullen hieraan actief bijdragen. Daarenboven hebben ondertussen ook al meerdere (private en andere) partijen zich spontaan gemeld om het platform te steunen en inhoudelijk verder te versterken.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 92 (aanvaarde factuur, opdrachten van beperkte waarde).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, artikel 4, §3 en 124.

Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de aansluiting bij het ledennetwerk TnU-Connect (digitaal platform) goed tegen een jaarlijkse bijdrage van 400,00 euro excl. btw.