Tijdens de coronacrisis is er geen extra personeel aangeworven. Het verplichte thuiswerk maakte dat onmogelijk en niemand wist ook goed wat er op ons af zou komen. De stijging van de dossiers (+23% zie kwartaalmonitor) is aangepakt door de reeds aanwezige bezetting. De POD MI liet enkele wettelijke verplichtingen wat betreft dossierverwerking achterwege, zodat dit een beetje zuurstof gaf. Laat niet weg dat de dienst zwarte sneeuw heeft gezien.
Voor de Oekraïnecrisis is er een ander beleid gekozen: het opzetten van een collectieve opvang en noodwoningen voor de Oekraïners. Hiervoor werd een team van 5 mensen samengesteld. Doel van dit team is (nog steeds): het weghouden van de leefloondossiers Oekraïne bij het team sociale bijstand dat net niet overstag ging (corona was er nog steeds). Op dit moment zijn er rond de 100 Oekraïners in onze gemeente dat zich vertaalt in 47 extra leefloondossiers (+38%). Deze dossiers worden nog steeds opgevolgd door het team Oekraïne. De POD MI versoepelde de wetgeving tot een light sociaal onderzoek voor Oekraïners waardoor het mogelijk was om andere profielen dan maatschappelijk werkers op deze opdracht te zetten. De keerzijde van de medaille is dat dit startersteam intensief gecoacht moest worden (Marij deed de gastgezinnen + collectieve opvang en Thomas de dossiers leefloon). De muur komt steeds dichter: de dossiers worden complexer en moeilijker voor het team Oekraïne. De POD MI verwacht vanaf maand 5 een volledig sociaal onderzoek. De herziening van alle Oekraïnedossiers moet gebeuren tegen eind maart 2023. Dit houdt in dat er vanaf midden januari enorm geschakeld moet worden op het OCMW omdat de tandem Marij/Thomas dit niet meer aangestuurd krijgt. Hier moet nog aan toegevoegd worden dat het OCMW nog steeds middenin de energiecrisis zit en subsidies heeft ontvangen om een energiecel op te richten zodat de burgers (en vooral de maatschappelijk kwetsbare mensen) extra ondersteund worden. Dit is een opdracht dat Thomas er niet bij kan nemen.
Oekraïne en energie samen maakt dat de dienst zich volledig opnieuw moet heruitvinden en hier ligt nu een voorstel tot opdrachthouderschap voor (zie rechtspositieregeling)
Er wordt gekozen voor de figuur van opdrachthouderschap ipv een klassieke waarneming. Zie de motivatie in bijlage.
PROCEDURE
In tegenstelling tot een waarneming hogere functie impliceert opdrachthouderschap een voorafgaande kandidatuurstelling onder de in aanmerking komende personeelsleden. We mikken op een startdatum van 1 februari 2023
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeente- en provinciepersoneel.
Gemeenteraadsbesluit van 6 november 2008 en latere wijzigingen dat de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente Zwijndrecht vaststelt.
Rechtpositieregeling titel IV hst 2 : opdrachthouderschap
Het vast bureau keurt het uitschrijven van twee procedures opdrachthouderschap goed voor de dienst Welzijn: Energie en Oekraïne. De toekenning van het opdrachthouderschap gebeurt door besluit AD. De opdracht loopt van 1 februari 2023 tot en met 31 december 2024.