Terug
Gepubliceerd op 18/01/2023

2023_CBS_00024 - Laarstraat voormalig dienstspoor NMBS aanleg van een trage weg

college van burgemeester en schepenen
di 10/01/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

André Van de Vyver, burgemeester

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_00024 - Laarstraat voormalig dienstspoor NMBS aanleg van een trage weg

Aanwezig

Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_00024 - Laarstraat voormalig dienstspoor NMBS aanleg van een trage weg 2023_CBS_00024 - Laarstraat voormalig dienstspoor NMBS aanleg van een trage weg

Motivering

Motivering

Op donderdag 15 december vond een overleg plaats met afgevaardigden van INFRABEL, waarbij de situatie ter plaatse werd bekeken.

Het verslag van dat plaatsbezoek bevindt zich in bijlage bij deze collegenota onder de vorm van een mailbericht d.d. 16 december, gericht aan INFRABEL. In dat mailbericht worden ook de randvoorwaarden vermeld die voor INFRABEL van belang zijn. 

De afspraken worden schematisch weergegeven op bijgaande luchtfoto. 

INFRABEL staat niet afkerig tegen het plan van de gemeente om hier een trage weg aan te leggen, wat meteen opportuniteiten biedt voor andere projecten in die omgeving zoals daar zijn:

  • De inrichting van de binnengronden van de gemeente Laarstraat 37
  • De stedenbouwkundige visie van de achterkanten van de Laarstraat en de percelen ter hoogte van de spoorbrug
  • De relatie tussen de Chiroterreinen en de onmiddellijke omgeving. 

Het realiseren daarvan zou kunnen onder de vorm van een bezettingsovereenkomst zoals we er wel meer hebben met NMBS/ INFRABEL. 

Eerste belangrijke stap is dat een opmetingsplan wordt opgemaakt tussen enerzijds het spoorwegdomein – rekening houdend met de afstand van 4m50 tot het spoor – en de aanpalende eigendommen, waardoor nauwkeuriger de breedte kan ingeschat worden over het volledige traject.

Op basis van dat opmetingsplan zouden we dan terug aan de tafel plaatsnemen met INFRABEL.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college is akkoord met de opstart van een project voor de realisatie van een trage weg langsheen de spoorweg, vanaf het perron tot aan de Bareelstraat.

Artikel 2

Het college is akkoord om de nodige zonering te laten opnemen in een opmetingsplan en daartoe opdracht te geven aan landmeter Vermeiren.

Artikel 3

Het college merkt op dat de toegang voor INFRABEL richting sporen geoptimaliseerd moet worden in functie van het wensbeeld voor de inrichting


Bijlagen

  • 2023 01 10 dienstspoor NMBS luchtfoto met aanduidingen.pdf
  • 2023 01 10 dienstspoor NMBS mailbericht aan INFRABEL.pdf