Op donderdag 15 december vond een overleg plaats met afgevaardigden van INFRABEL, waarbij de situatie ter plaatse werd bekeken.
Het verslag van dat plaatsbezoek bevindt zich in bijlage bij deze collegenota onder de vorm van een mailbericht d.d. 16 december, gericht aan INFRABEL. In dat mailbericht worden ook de randvoorwaarden vermeld die voor INFRABEL van belang zijn.
De afspraken worden schematisch weergegeven op bijgaande luchtfoto.
INFRABEL staat niet afkerig tegen het plan van de gemeente om hier een trage weg aan te leggen, wat meteen opportuniteiten biedt voor andere projecten in die omgeving zoals daar zijn:
Het realiseren daarvan zou kunnen onder de vorm van een bezettingsovereenkomst zoals we er wel meer hebben met NMBS/ INFRABEL.
Eerste belangrijke stap is dat een opmetingsplan wordt opgemaakt tussen enerzijds het spoorwegdomein – rekening houdend met de afstand van 4m50 tot het spoor – en de aanpalende eigendommen, waardoor nauwkeuriger de breedte kan ingeschat worden over het volledige traject.
Op basis van dat opmetingsplan zouden we dan terug aan de tafel plaatsnemen met INFRABEL.
Het college is akkoord met de opstart van een project voor de realisatie van een trage weg langsheen de spoorweg, vanaf het perron tot aan de Bareelstraat.
Het college is akkoord om de nodige zonering te laten opnemen in een opmetingsplan en daartoe opdracht te geven aan landmeter Vermeiren.
Het college merkt op dat de toegang voor INFRABEL richting sporen geoptimaliseerd moet worden in functie van het wensbeeld voor de inrichting