De Vlaamse Waterweg met adres Lange Kievitstraat 111-113 bus 44 te 2018 Antwerpen heeft een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met referentie OMV_2022139744 en gemeentelijk dossiernummer 2022/00266 voor stedenbouwkundige handelingen:
- Realisatie van een nieuwe waterkeringsmuur, een aanlegsteiger voor de “Waterbus” en een loopbrug naar de aanlegsteiger.
De locatie van de aanvraag is de wandeldijk/jaagpad tussen Kaaiplein en Kerkplein te Burcht en heeft de kadastrale omschrijving 2de afdeling, sectie A, n° 477/R. De adviesaanvraag werd ontvangen op: 23/11/2022 via het omgevingsloket. Er wordt gevraagd een advies te verlenen binnen de 50 dagen. Bij deze aanvraag worden door de gemeente Zwijndrecht bijkomende adviezen gevraagd. Bij deze aanvraag wordt een openbaar onderzoek georganiseerd. De uiterste datum voor het uitbrengen van advies is 12/01/2023.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
De aanvraag omvat volgende stedenbouwkundige handelingen:
- Een nieuwe waterkeringsmuur tussen de Sint-Martinuskerk en het Kaaiplein. Dit in het kader van het Sigmaplan.
- Een nieuwe aanlegsteiger voor de “Waterbus” t.h.v. het Kaaiplein. De steiger zal bestaan uit een drijvend ponton (vlottende steiger) met geleidingsconstructie om het ponton te positioneren.
- Een nieuwe loopbrug naar bovenvermelde aanlegsteiger. De loopbrug steunt aan landzijde op een betonnen landhoofd gefundeerd op palen en aan waterzijde op de aanlegsteiger zelf. De volledige loopbrug volgt het getij van de Schelde waardoor het hellingspercentage fluctueert. Er wordt ook een toegangshelling voorzien om de verbinding te realiseren tussen het bestaande jaagpad en de nieuwe loopbrug aan het landhoofd.
Het project bestaat uit onderstaande werken:
- Plaatsen van een aantal stalen buispalen als geleideconstructie voor het ponton en als fundering van het landhoofd van de toegangsbrug.
- Invaren van het ponton en montage geleidingsconstructie.
- Aanleggen van een landhoofd naast het jaagpad om de oplegging van de loopbrug te realiseren.
- Invaren en monteren van de toegangsbrug.
- Beperkt graafwerk (sleuven) voor aansluiten van nutsvoorzieningen (elektriciteit) vanaf de naastgelegen seinmast/hoogspanningspost.
- Aanleggen van de waterkeringsmuur (zonder inbegrip van de wegenis) en laten aansluiten op de bestaande kaaimuur t.h.v. het Kaaiplein. Ter hoogte van de loopbrug bevindt de nieuwe waterkeringsmuur zich 3 m - 3,5 m dichter bij de Schelde. De waterkeringsmuur kan onderverdeeld worden in 2 zones: Van de Sint-Martinuskerk tot aan de insprong en van de insprong tot aan de bestaande kaaimuur ter hoogte van het Kaaiplein. De waterkeringsmuur in de eerste zone bestaat uit een eenvoudige L-muur. Daar waar de minimale hoogte t.o.v. het naastgelegen jaagpad niet verzekerd wordt, wordt een leuning voorzien. De waterkeringsmuur in de tweede zone wordt opgebouwd m.b.v. een betonnen plateau gefundeerd op palen. De waterkering onder het plateau wordt gerealiseerd d.m.v. een gelijkaardige L-muur zoals in de eerste zone. De waterkering boven het plateau wordt gerealiseerd door een betonnen muur.
- Aanleggen van een toegangshelling om de loopbrug naar de ponton bereikbaar te maken vanop het maaiveld (bestaand jaagpad). Daar waar de minimale hoogte van de waterkeringsmuur t.o.v. de loopinrichting niet verzekerd wordt, wordt een leuning voorzien.