Terug
Gepubliceerd op 24/01/2023

2023_AlgCom_00004 - Reactie gemeentebestuur Zwijndrecht over de adviesvraag bij het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA): onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijke structuurplan (GRS) die niet langer geldig zijn - toelichting

algemene commissie
wo 01/02/2023 - 20:00 raadzaal gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
2023_AlgCom_00004 - Reactie gemeentebestuur Zwijndrecht over de adviesvraag bij het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA): onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijke structuurplan (GRS) die niet langer geldig zijn - toelichting 2023_AlgCom_00004 - Reactie gemeentebestuur Zwijndrecht over de adviesvraag bij het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA): onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijke structuurplan (GRS) die niet langer geldig zijn - toelichting

Motivering

Motivering

Tijdens de opmaak van het PBRA kan de provincieraad immers onderdelen van gemeentelijke beleidskaders of gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen omschrijven of aanduiden die niet meer in overeenstemming zouden zijn met het nieuwe PBRA (VCRO Art. 2.1.8§2). De provincieraad wint hiervoor het advies in van de gemeenteraad.

De provincie Antwerpen heeft er voor gekozen om enkele thema’s te selecteren die mogelijks aanleiding geven tot strijdigheid tussen het GRS Zwijndrecht en het PBRA, aangezien het PBRA op deze punten sterk verschilt van het beleid dat werd neergeschreven in het RSPA (Ruimtelijk structuurplan provincie Antwerpen dd. 2001, gedeeltelijk herzien in 2011). Concreet gaat het om volgende thema's:

  • Bedrijvigheid.
  • Verweving in kernen.
  • Detailhandel.
  • Huishoudenstransitie.

Binnen deze thema's heeft de provincie Antwerpen vijf passages aangeduid als niet meer geldig, concreet:

  • GRS - Richtinggevend gedeelte - Deel 3 Synthesebeeld van de gewenste ruimtelijke structuur, p. 109
    Nieuwe economische activiteiten krijgen een plaats binnen en/of aansluitend bij de bestaande concentraties en terreinen die voor reconversie in aanmerking komen (gemengde regionale bedrijventerreinen rondom de centrale as en de E17 en watergebonden bedrijvigheid te Burcht langsheen de Schelde)


  • GRS - Richtinggevend gedeelte - Deel 4 Veelzijdig Zwijndrecht: ontwikkelingsperspectieven voor de deelruimten, 3. Open ruimte in het westen p. 116

Wat betreft de bestaande vergunde zonevreemde woningen in deze deelruimte worden volgende gebiedsgericht gedifferentieerde ontwikkelingsperspectieven vooropgesteld.
1: Voor Smoutpot, in de gewenste ruimtelijke structuur aangeduid als landelijk gehucht, en de verspreide zonevreemde woningen in Heilige Geesthoek, gelegen tussen N70 en de spoorlijn, wordt een ontwikkelingsperspectief vooropgesteld waarbij de bestaande vergunde woningen ruime verbouwings-,uitbreidings-en herbouwmogelijkheden zullen krijgen. Het is geenszins de bedoeling bijkomende nieuwe woningen te creëren.

2: Voor de zonevreemde bebouwing in het lint langs Krijgsbaan ten zuiden van E17 wordt naar een verwevenheid met de achterliggende bedrijvigheid gestreefd (herbestemming als bedrijfswoning, kantoorruimte of commerciële ruimte bij een bedrijf, ...).

3: Voor de samenhangende landbouwgebieden wordt een ontwikkelingsperspectief voorgesteld met beperkte verbouwings- en uitbreidingsmogelijkheden voor de bestaande vergunde woningen.

  • GRS - Richtinggevend gedeelte - Deel 5 Ontwikkelingsperspectieven voor deelstructuren, 2. Gewenste nederzettingsstructuur, 2.4. Ontwikkelingsperspectieven zonevreemde woningen p. 134

Wat betreft de bestaande vergunde zonevreemde woningen in deze deelruimte worden volgende gebiedsgericht gedifferentieerde ontwikkelingsperspectieven vooropgesteld.
1: Voor Smoutpot, in de gewenste ruimtelijke structuur aangeduid als landelijk gehucht, en de verspreide zonevreemde woningen in Heilige Geesthoek, gelegen tussen N70 en de spoorlijn, wordt een ontwikkelingsperspectief vooropgesteld waarbij de bestaande vergunde woningen ruime verbouwings-,uitbreidings-en herbouwmogelijkheden zullen krijgen. Het is geenszins de bedoeling bijkomende nieuwe woningen te creëren.

2: Voor de zonevreemde bebouwing in het lint langs Krijgsbaan ten zuiden van E17 wordt naar een verwevenheid met de achterliggende bedrijvigheid gestreefd (herbestemming als bedrijfswoning, kantoorruimte of commerciële ruimte bij een bedrijf, ...).

3: Voor de samenhangende landbouwgebieden wordt een ontwikkelingsperspectief voorgesteld met beperkte verbouwings- en uitbreidingsmogelijkheden voor de bestaande vergunde woningen.


  • GRS - Richtinggevend gedeelte - Deel 5 Ontwikkelingsperspectieven voor deelstrcturen, 3. Gewenste economische structuur, 3.1. beleidsdoelstellingen p. 136

Gelet op de schaarste aan bijkomende bedrijventerreinen voor lokale bedrijvigheid, blijven waar mogelijk lokale bedrijven verweven in de woonkernen. Dit veronderstelt dat het beleid erop toeziet dat de geldende milieunormen zo streng mogelijk worden nageleefd. Voor lokale bedrijven die absoluut niet inpasbaar zijn in het gebied waarin zij zijn gevestigd (bijvoorbeeld een opslagplaats voor brandstoffen) en/of zich daarenboven bevinden in een zone met een grote potentie voor andere ontwikkelingen, dient een hervestiging binnen de gemeente mogelijk worden gemaakt en actief worden nagestreefd.


  • GRS - Richtinggevend gedeelte - Deel 5 Ontwikkelingsperspectieven voor deelstructuren, 3. Gewenste economische structuur, 3.3. Ontwikkelingsperspectieven voor de bedrijventerreinen - Categorisering van de bedrijventerreinen p. 138

Het is aangewezen de bedrijventerreinte differentierennaar:

1: zeehavengebied: het industriegebied ten noorden van N49; - regionaal bedrijventerrein met de nadruk op de watergebonden activiteiten: het bedrijventerrein in Burcht;

2: regionale en lokale bedrijventerreinen Lindenstraat oost, Westpoort (ex-Van Pelt) en Baarbeek, gericht op Krijgsbaan of E17:

        Lindenstraat west: gemengd lokaal bedrijventerrein; Lindenstraat oost: gedeeltelijk te reserveren als gemengd lokaal bedrijventerrein voor de herlokalisatie van bedrijven uit het woongebied en zonevreemde bedrijven; het overige gedeelte te ontwikkelen als gemengd regionaal bedrijventerrein;

        Westpoort: gedeeltelijk te reserveren als gemengd lokaal bedrijventerrein voor de herlokalisatie van bedrijven uit het woongebied en zonevreemde bedrijven; het overige gedeelte her in te vullen als gemengd regionaal bedrijventerrein met beperkte mogelijkheden voor kantoren, handel en diensten;

        Van Laere en Antwerpsesteenweg: gemengd regionaal bedrijventerrein;

        Baarbeek: thematisch(high-tech) regionaal bedrijventerrein;


Voor de reacties van het gemeentebestuur Zwijndrecht verwijzen we naar het verslag van de GOA.

Deze reactie werd eveneens besproken op het college van 17/1/2023. 




Juridische grond

VCRO

Regelgeving bevoegdheid

De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur
<p>De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur:</p><p>&sect; 1. De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.<br><br>&sect; 2. Artikel 28 en 34 zijn van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen en de stemmingen in de commissies. </p>

Besluit

De algemene commissie beslist:

Artikel 1

De commissie bespreekt de reactie van het gemeentebestuur Zwijndrecht (zie bijlage), zoals voorgesteld door de administratie.


Bijlagen

  • Ontwerp_planMER.pdf
  • Ontwerp_BK_Sterke netwerken.pdf
  • Ontwerp_BK_Verdichten Ontdichten.pdf
  • Ontwerp_BK_Levendige kernen.pdf
  • Ontwerp_beleidsplan_Strategische visie.pdf
  • 2022 12 1 - adviesvraag GR - PBRA - adviesvraag betreffende onderdelen uit het GRS die niet langer geldig zijn.pdf
  • Reactie gemeentebestuur Zwijndrecht - verslag GOA- over de adviesvraag bij het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.pdf