In het ontwerp voor de heraanleg wordt sterk rekening gehouden met de klimaatdoelstellingen. Een groot gedeelte van de verharding wordt weggenomen. De parkeerplaatsen worden aan één zijde van het plein samengebracht en er zal geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk zijn over het plein. Op die manier komt er een grote ruimte vrij voor een natuurlijke groene invulling met half verharde wandelpaden en plekjes om te zitten. De paden zorgen voor een vlotte en veilige verbinding van fietsers en voetgangers met natuurlijk extra aandacht voor de kinderen van de school.
Door de straatstenen weg te halen en te vervangen door een groene invulling, wordt deze plek een bron van schaduw en koelte voor zowel de buurtbewoners als de school. Nog een pluspunt van de nieuwe invulling is de opvang van regenwater op het plein. Het regenwater zal hier voortaan in de groenzones in de bodem kunnen infiltreren in plaats van rechtstreeks naar de riolering te vloeien.
Met het nieuwe ontwerp voor de heraanleg van het plein zet de gemeente in op klimaatbestendigheid, vergroening en veiligheid voor de zwakke weggebruiker.
Op het schepencollege van 17/01/2023 werden volgende opmerkingen gegeven:
- Er wordt toch nog een bewonersvergadering georganiseerd
Antwoord: de bewonersvergadering zal doorgaan op maandag 17/04/2023 in basisschool Sint-Martinus. - De locatie van de knip in de parkeerpocket staat nog ter discussie (mogelijk ook helemaal links of helemaal rechts)
- De noodzaak om verhuiswagens te positioneren op de stelplaats brandweer is nog niet duidelijk. Indien enkel brandweerwagens in geval van nood, dan kan overbreedte voor stelplaats brandweer in grindgazon in plaats grasdallen. Dit is meer prijsbewust.
- Overleg met de brandweer moet gepland worden
- Overleg met nutsmaatschappijen noodzakelijk. De burgemeester zal dit project al aanhalen in het volgende overleg met de nutsmaatschappijen op 7/2/2023.
- Er zijn in deze laatste versie 2 parkeerplaatsen minder ingetekend. Is er mogelijkheid om 1 (en in extremis 2) parkeerplaats(en) bij te plaatsen, maar enkel indien er veel tegenreactie komt.
Tijdens informatievergadering in kader van het GBR (Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte) werd het project Ontharding Idsteinlaan reeds gepresenteerd als voorbeeld van een project dat uitvoering geeft aan de krachtlijnen van het beleidsplan.
Onderstaande feedback mochten wij van burgers/bewoners reeds ontvangen:
- Er is draagvlak voor de vergroeningsoperatie
- Er is globaal (maar niet unaniem) weerstand tegen een knip. Er was ook een voorstel om enkel bij begin en einde school te knippen met in/uitschuifbare paal.
- Van een aantal bewoners van de gelijkvloerse appartementen aan de onderzijde van het plein (Zuid-Oost) is weerstand tegen het naar onder brengen van de bovenste parkeerplaatsen. Zij hebben namelijk hun slaapkamers daar, en zagen liever juist een verschuiving van de parkeerplaatsen naar boven. Bewoners ondervinden hinder van draaiende motoren van stationerende wagens en vragen in elk geval om de gebruikers te sensibiliseren.
- Algemene ergernis over verkeersleefbaarheid en gebrek aan parkeerplaatsen (die worden ingenomen door school- en politiepersoneel); ergernis over 'gefriemel' voor en na school, De ingreep wordt best gekoppeld aan een parkeerbeleid.
Bewoners vragen om met de school en de politie in gesprek te gaan over de inname van openbare parkeerplaatsen. Er is vraag naar bewonersparkeren.Bewoners vragen om laadinfrastructuur te voorzien.
- Eén bezwaar tegen aanplanting van bomen in de rechterbovenhoek o.w.v. lichtafname van gelijkvloers appartement. Oplosbaar.