Dossiergegevens:
Lantis (BAM) met adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen heeft een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2022116897 en gemeentelijk dossiernummer 2023/00049 voor stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van een ingedeelde inrichting en vegetatiewijzigingen:
De aanvraag heeft als locatie de werkzone Oosterweelwerken Linkeroever op de grondgebieden van de gemeente Zwijndrecht en de stad Antwerpen en beslaat een groot aantal kadastrale percelen. De adviesaanvraag werd ontvangen op 13/03/2023 via het omgevingsloket. Er wordt gevraagd een advies te verlenen binnen de 50 dagen. Conform art. 13 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning volgt het dossier de gewone procedure. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Bij deze aanvraag werden door de gemeente Zwijndrecht geen adviezen gevraagd. De uiterste datum voor het uitbrengen van advies over de aanvraag is 02/05/2023. Het College besliste op 25/04/2023 een voorwaardelijk positief advies met betrekking tot de omgevingsvergunningsaanvraag uit te brengen.
Bijkomend dient de aanvraag in het kader van de zaak van der wegen te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voorwerp van de aanvraag:
De aanvraag omvat de exploitatie van volgende ingedeelde inrichting(en) of activiteit(en):
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen en vegetatiewijzigingen:
Naar aanleiding van de Oosterweelverbinding selecteerde de Vlaamse Regering 18 leefbaarheidsprojecten om de leefbaarheid rond de Antwerpse Ring te verhogen. Samen vormen deze projecten 7 Ringparken en een Scheldebrug voor fietsers. De leefbaarheidsprojecten op de grondgebieden van Antwerpen Linkeroever en Zwijndrecht zijn gekend als ‘Ringpark West’.
In het kader van dit leefbaarheidsproject werden door LANTIS, team West, de aannemer en de gemeente Zwijndrecht de aanpassingen uitgewerkt die nodig zijn om de huidige stedenbouwkundige vergunning van LANTIS aan te passen aan de visie van team West.
De projectcluster "Ringpark West" groepeert 3 leefbaarheidsprojecten op linkeroever die zowel op het grondgebied van de stad Antwerpen als dat van de gemeente Zwijndrecht gerealiseerd worden:
De voorliggende aanvraag omvat op het grondgebied van de gemeente Zwijndrecht wijzigingen aan de reeds vergunde werken voor de Oosterweelverbinding, waarbij er ter hoogte van de vergunningsgrens wordt aangesloten op de reeds vergunde werken van Infrastructuurwerken Linkeroever, de Oosterweelverbinding, Bermenlandschap E34 Zuid en Ringpark West 1.
Het aanvraagdossier kan beschouwd worden als vervolg op de omgevingsvergunningsaanvraag Ringpark West 1 (OVA RPW1) en houdt optimalisaties van het eerder vergunde ontwerp in waarbij de leefbaarheid van de omliggende gebieden verhoogd wordt, ontbrekende fietsverbindingen verder worden uitgebouwd en de bestaande of vergunde fietsverbindingen geoptimaliseerd worden. Bermen worden verder aangepast en/of verhoogd om te kunnen dienen als stille bermen.
Daarnaast werd i.f.v. het voltooien van het fietsnetwerk een heel aantal nieuwe fietspaden en een fietsbrug voorzien.
Het volledige project is opgedeeld in drie locaties.
KSA-KAW:
De stedenbouwkundige locatie KSA-KAW strekt zich uit van aan de Vlietbosbeek ter hoogte van de E34, via het knooppunt Sint-Anna (KSA) tot aan de Charles de Costerlaan en de Dwarslaan. Via het knooppunt Antwerpen-West (KAW) volgt ze de Katwilgweg en loopt ze ten zuiden van de E17 richting de Kennedytunnel en Rioolwaterzuivering Burcht aan de Burchtse Weel. De spoorweg doorkruist deze locatie.
Deze stedenbouwkundige locatie vormt het omvangrijkste onderdeel van voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag. Ze bevindt zich voor het grootste stuk binnen de stad Antwerpen; enkel het meest oostelijk gelegen uiteinde aan de E17 en een beperkt gedeelte ten zuiden van de E34 situeert zich in de gemeente Zwijndrecht.
E17A:
De stedenbouwkundige locatie E17A begint aan de westzijde van de Laarbeek en ligt aan de noordzijde van de snelweg E17. De nabije omgeving van deze zone wordt voornamelijk gekenmerkt door de aanwezigheid van (snel)wegeninfrastructuur, bedrijvigheid en stedelijke of gemeentelijke structuren. De locatie loopt grotendeels evenwijdig met de E17, tussen de Antwerpsesteenweg en het verlengde van de Laarbeek en Burchtse Weel.
E17B:
Nog verder in het zuidwesten rond de E17 ligt de stedenbouwkundige locatie E17B. De meest oostelijke punt begint ter hoogte van de Pastoor Coplaan en eindigt aan de Krijgsbaan t.h.v. het op- en afrittencomplex van Kruibeke.
Ook deze stedenbouwkundige locatie situeert zich volledig binnen de gemeente Zwijndrecht. Ten noorden van de E17 liggen bedrijventerreinen met daarachter het centrum van Zwijndrecht. Deze stedenbouwkundige locatie maakt de verbinding tussen zuidelijke en noordelijke zijde van de E17 i.f.v. de nieuwe fietsbrug over de E17 waarbij de Lindenstraat het meest noordelijke punt begrenst. Tussen de industrieterreinen en de Pastoor Coplaan, ten zuiden van de E17, heeft de omgeving een landelijk en open karakter met daarop aansluitend voornamelijk woonwijken die behoren bij Burcht.
De wijzigingen aan de vergunde werken op locatie E17B, opgenomen als onderdeel van de werken in deze aanvraag, zullen bijkomend gewijzigd worden. Deze bijkomende wijzigingen zullen op hun beurt deel uitmaken van een tweede aanvraag specifiek voor deze locatie. De tweede aanvraag zal ook werken bevatten die door de gemeenteraad zullen moeten beoordeeld worden in het kader van de ‘zaak der wegen’. Lantis zal deze werkwijze en de aanpassingen aan de werken die in deze aanvraag gebeuren toelichten op een algemene commissie. |
Motivering
De zaak der wegen volgt uit de eerdere besprekingen tussen LANTIS, de gemeente en andere bevoegde overheden waarbij o.a. de aanleg van fietspaden, een fietsbrug en het bermenlandschap een aantal wijzigingen aanbrengt aan het gemeentelijke wegennet ten noorden en ten zuiden van de E17.
Korte opsomming van de werken met een zaak der wegen
- Wijziging en gedeeltelijke verplaatsing van een fietssnelweg:
De fietssnelweg F41 is gelegen nabij de Vlietbosbeek. Dit deel behandelt het te wijzigen en gedeeltelijk te verplaatsen stuk van de fietssnelweg in de gemeente Zwijndrecht, tot aan de grens met de stad Antwerpen.
In de bestaande toestand is er nog geen fietssnelweg aanwezig op de aangegeven locatie.
De fietssnelweg F41 verbindt Zelzate met Antwerpen. Daarbij werd met de vergunning voor Bermenlandschap Zuid reeds het gedeelte vergund dat van aan de Smoutpot tot aan de Neerstraat een 6 m brede fietsverbinding vormt. Ter hoogte van de Neerstraat en Vlietbosbeek sloot dit fietspad aan op de vergunde toestand uit de vergunning voor Infrastructuurwerken Linkeroever.
Het verdere traject van de F41 zal van een 4 m brede naar een 6 m brede fietssnelweg worden gebracht. Ook zal de ligging van het fietspad beperkt gewijzigd worden door het aangepaste bermenlandschap. Het tracé van de F41 zet zich van aan de Neerstraat en de Vlietbosbeek verder rondom het Vlietbos.
- Aanleg van een fietspad
Het fietspad VF08 is gelegen langs de noordzijde van de E17, tussen de Antwerpsesteenweg en de Laarbeek.
In de bestaande toestand is er nog geen fietspad aanwezig op de aangegeven locatie.
Het vergunde fietspad dat ter hoogte van de straat Burchtse Weel aan de zuidzijde van de E17 en naast de Laarbeek onder de E17 doorloopt richting noordzijde van de E17, buigt aan de noordzijde van de E17 af naar het oosten om er verder richting Park and Ride Linkeroever te lopen. Deze vergunde fietsverbinding sluit ook aan op de bestaande aftakking van de straat Baarbeek.
In deze zone zal een nieuwe fietsverbinding VF08 voorzien worden tussen de reeds vergunde fietspaden ten oosten en ten westen van deze locatie. De nieuwe fietsverbinding zal het fietspad van de bestaande straat Antwerpsesteenweg verbinden met het fietspad afkomstig van Burchtse Weel. Het nieuwe fietspad wordt voorzien in roodbruin asfalt en is 3 m breed.
- Aanleg van fietspaden en een fietsbrug
Het fietspad VF08 is gelegen langs de noordzijde van de E17, tussen de Antwerpsesteenweg en de Laarbeek.
In de bestaande toestand is er nog geen fietspad aanwezig op de aangegeven locatie.
Het vergunde fietspad dat ter hoogte van de straat Burchtse Weel aan de zuidzijde van de E17 en naast de Laarbeek onder de E17 doorloopt richting noordzijde van de E17, buigt aan de noordzijde van de E17 af naar het oosten om er verder richting Park and Ride Linkeroever te lopen. Deze vergunde fietsverbinding sluit ook aan op de bestaande aftakking van de straat Baarbeek.
In deze zone zal een nieuwe fietsverbinding VF08 voorzien worden tussen de reeds vergunde fietspaden ten oosten en ten westen van deze locatie. De nieuwe fietsverbinding zal het fietspad van de bestaande straat Antwerpsesteenweg verbinden met het fietspad afkomstig van Burchtse Weel. Het nieuwe fietspad wordt voorzien in roodbruin asfalt en is 3 m breed.
Naast de oost-westelijke verbinding zal er door middel van een nieuwe fietsbrug een connectie worden gemaakt met de noordzijde van de E17 en dit ter hoogte van het bestaande fiets- en wandelpad dat aansluit op de Lindenstraat. Deze brug vormt een bijkomende veilige verbinding over de autosnelweg voor fietsers tussen Burcht en Zwijndrecht.
Aan de noord- en zuidzijde, wordt de fietsbrug ook toegankelijk gemaakt voor voetgangers die via een trap de fietsbrug op kunnen lopen. Het nieuwe fietspad ten noorden van de E17 krijgt een breedte van 3 m. Dit sluit aan op de fietsbrug waar het afgewerkte dek een breedte van 4,33 m heeft. Ter hoogte van de knik tussen Boskouter en de Boomgaardstraat wordt een gedeelte van de bestaande kasseiweg gesloopt en verlegd zodat er ruimte vrijkomt voor de aanleg van de geluidsbermen en de fietsinfrastructuur. Het huidige tracé van deze gemeentewegen loopt tot bijna vlak bij de autosnelweg (tot op ca. 15 m afstand) en geeft geen toegang tot bestaande woningen of andere constructies. Het nieuwe deel van de weg zal korter zijn en minder verharde oppervlakte omvatten doordat de hoek wordt afgesneden. Het nieuwe deel zal met hetzelfde materiaal worden aangelegd, namelijk kasseien, en sluit naadloos aan op de bestaande kasseiverhardingen, zowel in de hoogte als in de breedte.
Materiaalgebruik en verlichting
- Materialen:
Onderstaande materialen zullen worden gebruikt:
- Verlichting:
Er worden verlichtingsarmaturen voorzien met onderstaande kenmerken:
Egem 6,17 lux
Emin 0,2 lux
Emax 27,44 lux
Emin/Emax 0,01
Emin/Egem 0,03
De voorziene armaturen zullen initieel niet dynamisch zijn, maar plaatsing van sensoren in de toekomst is mogelijk. Deze dynamische aansturing zorgt ervoor dat de intensiteit vermindert wanneer er geen fietsverkeer plaatsvindt. Indien gedurende ongeveer 3 minuten geen beweging van fietsers wordt gedetecteerd, dimt de verlichting tot 20 % van de lichtintensiteit.
Zie verder Verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
In het kader van artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur, artikel 8 van het Decreet houdende de gemeentewegen en artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (herhaaldelijk gewijzigd), vraagt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om in het kader van de zaak der wegen een beslissing te nemen over het voorliggend ontwerp van wegenis en de voorgestelde weguitrusting.
Artikel 32 §1 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014 (herhaaldelijk gewijzigd) vermeldt dat de beslissing over de vergunningsaanvraag dient genomen binnen een termijn van 105 dagen, van rechtswege verlengd met zestig dagen volgens artikel 32§2 van hetzelfde decreet.
De Algemene Commissie neemt kennis van de aanvraag voor de wijzigingen aan de gemeentewegen en de rooilijnen van Ringpark West 2 in het kader van de realisatie van een bermenlandschap, fietsbrug en fietspaden op het grondgebied van de gemeente Zwijndrecht.