Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) is een Vlaams elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers (voorheen notarisinlichtingen) tussen bronhouders (Vlaanderen, provincie en gemeentes) en aanvragers. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Het VIP biedt de mogelijkheid om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. In eerste instantie kunnen notarissen en vastgoedmakelaars vastgoedinformatie aanvragen via het VIP. In latere fase volgen de overheden en burgers.
Er is ook een Besluit van de Vlaamse regering in de maak om de rechten en plichten in het kader van de verwerking van vastgoedinformatie over te dragen vanuit Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf (athumi). De Vlaamse gemeenten werken samen met Digitaal Vlaanderen/athumi[1] om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
De gemeente Zwijndrecht zal vanaf 11 december 2023 (wave 7) de vastgoeddossiers via het VIP afleveren aan notarissen en immokantoren.
Vanaf het moment dat een gemeente is aangesloten op het platform verloopt de aanvraag, aflevering en samenstelling van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ uitsluitend via het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragers met toegang. In de fase vóór het decreet in werking treedt zijn dat notarissen en vastgoedmakelaars. Deze doelgroep zorgt in de meeste gemeenten voor meer dan 95% van de aanvragen. Burgers zullen pas vanaf begin 2024 aanvragen kunnen doen via het Vastgoedinformatieplatform.
In deze tussenfase, blijven gemeenten voor aanvragers die nog niet in het platform terechtkunnen (overheden, andere professionele aanvragers, burgers) vastgoedinformatie afleveren op de oude manier. Het vormt geen probleem dat de inhoud en vormgeving van een dossier hierdoor tijdelijk verschillend is, afhankelijk van wie de aanvraag doet. Ook het lokaal bestuur zelf zal nog geen aanvraag kunnen doen in het platform tot het decreet in werking treedt. Nadien zal het lokaal bestuur dus de rol van ‘informatieaanvrager’ toegewezen krijgen om ook eigen aanvragen via het VIP webportaal te kunnen doen.
Status van het decreet:
Midden juli is het VIP-decreet een tweede keer principieel goedgekeurd door de Vlaamse regering. Momenteel wacht men nog op het advies van de Raad van State voor men naar een definitieve goedkeuring gaan. De inwerkingtreding is momenteel nog steeds gepland voor 1/1/2024. Het ontwerpdecreet in bijlage.
Met de inwerkingtreding van het decreet veranderen er een aantal zaken. Concreet:
Kort nadien zal ook een Besluit van de Vlaamse Regering geformaliseerd worden, waarin volgende zaken aan bod komen:
Met de komst van VIP wijzigt er niks aan de vroegere geldigheid van een stedenbouwkundig uittreksel (informatie plannen en vergunningenregister), dat bepaald werd op 1 jaar. Het is echter de taak van de professionele aanvrager om aan zijn onderzoeksplicht te voldoen en bij het vermoeden van gewijzigde informatie tussen de aanvraag en het gebruik ervan, de nodige verdere opzoekingen te doen.
De ondertekening van een dossier, aangevraagd via het VIP, door Burgemeester/Schepen/Algemeen Directeur is niet langer mogelijk via het Vastgoedinformatieplatform. Deze ondertekening blijkt juridisch gezien onnodig, vermits:
Tot er een Vastgoedinformatieplatform decreet is, is er een ‘MVP’-fase (MVP = minimum viable product, of basisversie) en zal het platform fungeren als een verwerker ten dienste van de gemeenten die verwerkingsverantwoordelijke zijn, zoals intermediaire software eveneens verwerker zijn. Vanaf het decreet in werking treedt, zullen athumi en de gemeente gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn. Dit wordt juridisch geregeld via de juiste overeenkomsten en goedgekeurd door de gemeenteraad.
Tussen het lokaal bestuur en Digitaal Vlaanderen/athumi dient verplicht een verwerkingsovereenkomst afgesloten te worden om de verwerking van persoonsgegevens in te regelen tijdens de periode vóór het decreet in werking treedt. Dit is nodig voor alle lokale besturen, ongeacht de datum van aansluiting. Hiervoor werd een VVSG-sjabloon voorzien. Deze overeenkomst moet ten laatste 5 dagen voordat de gemeente live gaat (dit is 11 december 2023) ondertekend zijn door beide partijen. De verwerkingsovereenkomst in bijlage.
Gezien het Vastgoedinformatieplatform decreet nog niet definitief goedgekeurd werd, moet de gemeenteraad de 'aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie' goedkeuren.
De kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers wordt verhaald op de aanvrager. De kostprijs voor het afleveren van een vastgoeddossier wijzigt niet ten opzichte van het besluit van 16 augustus 2022 (Retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels - tariefwijziging). Het aanvragen van duplicaten vervalt omdat de aanvrager via het VIP daar het vastgoeddossier kan raadplegen. Daarnaast zijn aanvragen via mail niet meer mogelijk: aanvragen kunnen enkel behandeld worden via het VIP. Aanvragers die nog geen toegang tot het VIP hebben, kunnen nog wel een aanvraag doen via de website of mail en vallen dus nog onder het bestaande retributiereglement (Retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels - tariefwijziging).
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
De gemeenteraad gaat akkoord met de aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform met ingang van 11 december 2023.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen/athumi wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
Algemeen
De gemeente Zwijndrecht verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Zwijndrecht doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Zwijndrecht stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 11 december 2023 wordt ten voordele van gemeente Zwijndrecht een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd zoals het besluit van 22 augustus 2022 van de gemeente Zwijndrecht als volgt:
Voorwerp aanvraag | 2023 | 2024 | 2025 |
Vastgoeddossier | 102,00 | 104,00 | 105,00 |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Zwijndrecht voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Zwijndrecht bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Zwijndrecht verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Zwijndrecht bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Zwijndrecht doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi[1] voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Zwijndrecht, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Zwijndrecht via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 11 december alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.