De vestiging van nachtwinkels en van private bureaus voor telecommunicatie in zones met een hoge concentratie van huisvesting is niet aan te bevelen omwille van de mogelijke geluidshinder en de potentiële verstoring van de openbare orde die deze handelszaken kunnen veroorzaken.
Bijkomend brengt een te grote concentratie van deze handelszaken de commerciële leefbaarheid en een evenwichtige handels- en woonmix in de betrokken zones in het gedrang.
Zwijndrecht ligt eveneens in de rand van Antwerpen en wordt daardoor ook meer geconfronteerd met grootstedelijke problemen en er bestaat ook een risico dat er meer criminaliteit verschuift vanuit de stad naar de randgemeenten. De stad Antwerpen voert immers een zeer streng vergunningenbeleid en zet actief in op handhaving. Immers criminelen doen vaak een beroep op de legale markt met het oog op het bekomen van o.a. vergunningen, financiële steun of huisvestingsmogelijkheden. Hierdoor kan misbruik worden gemaakt van legale structuren.
Dit wordt onderschreven door het Arrondissementeel Regionaal Informatie & Expertise- Centrum (ARIEC) Antwerpen. ARIEC ondersteunt de lokale besturen bij de integrale aanpak van de georganiseerde criminaliteit. De bestuurlijke overheid, dus ook een lokaal bestuur, kan hier een cruciale rol in opnemen door het goed uitwerken van lokale regelgevende kaders. Ook hierin ondersteunt ARIEC en formuleren zij voorstellen voor nieuwe regelgeving of voor de aanpassing van de bestaande regel- en wetgeving.
Gezien nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie een andere juridische grondslag hebben en onder artikel 18 Wet Openingsuren vallen, werd vanuit ARIEC en VVSG aangeraden om 2 aparte nieuwe reglementen op te maken omdat het anders te complex zou worden. Concreet zal het bestaande reglement betreffende nachtwinkels, wedkantoren, seksinrichtingen en private bureaus voor telecommunicatie opgesplitst worden in 2 nieuwe reglementen. Concreet:
Het voorliggend reglement omvat het " gemeentelijk reglement betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie". Dit reglement werd intern voorbereid, besproken en afgetoetst binnen verschillende sessies in samenspraak met de lokale politie. Er werd gebruik gemaakt van een voorbeeldreglement van ARIEC. Bijkomend werd er een juridische screening gevraagd aan ARIEC en werd er een advies gevraagd aan de adviesraad lokale economie (zie bijlage).
Concreet adviseert de adviesraad lokale economie het volgende met betrekking tot voorliggend reglement:
Op 9 mei 2023 nam het college kennis van het gemeentelijk reglement betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie en verwees dit, mits kleine aanpassingen, door naar de gemeenteraad.
Het betreffende reglement werd besproken in de algemene commissie van 30 mei 2023.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40,41 en 288.
De Nieuwe Gemeentewet , meer bepaald artikelen 119 en 119bis.
De Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, meer bepaald de artikelen 6 en 18.
Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2015 waarin het reglement betreffende nachtwinkels, wedkantoren, seksinrichtingen en private bureaus voor telecommunicatie werd vastgesteld en werd gewijzigd in de gemeenteraadszitting van 22 december 2016.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2023.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2015 waarin het reglement betreffende nachtwinkels, wedkantoren, seksinrichtingen en private bureaus voor telecommunicatie werd vastgesteld en dat werd gewijzigd in de gemeenteraadszitting van 22 december 2016 wordt opgeheven met ingang van 1 juli 2023.