Door het projectgebonden uitvoeringscontract (het “PUC”) dat De Werkvennootschap in het kader van de Vlaamse cofinanciering voor prioritaire spoorprojecten op 5 oktober 2018 heeft afgesloten met de federale Staat en de NMBS inzake “realisatie van infrastructuur ten behoeve van de combimobiliteit”, treedt De Werkvennootschap op voor de NMBS.
In de loop van de realisatie van het PUC zijn er budgetoverschrijdingen opgetreden, waardoor een aantal projecten in eigen beheer door NMBS zullen worden uitgevoerd. Daardoor bleek de financiering voor de stationsomgeving in Zwijndrecht binnen dit programma niet meer mogelijk. De financiering wordt daarom overgenomen door NMBS via federale middelen. Daarom is het niet langer nodig De Werkvennootschap op te nemen in de samenwerkingsovereenkomst.
Op vraag van NMBS en de Werkvennootschap wordt een addendum aan de overeenkomst toegevoegd. In dit addendum wordt de rol van de Werkvennootschap geschrapt.
De gemeenteraad keurt het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met NMBS en de Werkvennootschap goed voor de heraanleg van de Stationsomgeving Noord.