Meldingen en klachten zijn een belangrijke graadmeter voor de werking van een organisatie. Door meldingen en klachten systematisch en grondig te analyseren, komen de oorzaken ervan naar boven. Het zijn dus waardevolle signalen waar we als organisatie van kunnen leren.
Het aantal meldingen is de afgelopen drie jaren enorm toegenomen:
De meeste meldingen gaan over "sluikstort en verontreiniging", "wegen, voet- en fietspaden" en "openbaar groen", respectievelijk 226, 212 en 135 meldingen.
Het aantal klachten in 2022 t.o.v. 2021 is ongeveer status quo:
Van de 45 klachten zijn er 34 ontvankelijk,10 niet ontvankelijk en 1 deels ontvankelijk.
De meeste klachten zijn gericht op de dienst Uitvoering. Deze gaan voornamelijk over hinder of beschadigingen door werken aan wegen of beplantingen. Soms zijn het ook meldingen die intussen klachten zijn geworden, omdat er volgens de klager onvoldoende snel door de dienst gereageerd werd. Verder zijn de klachten heel gespreid over de verschillende gemeentelijke diensten.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 303.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport meldingen en klachten 2022.