Terug
Gepubliceerd op 01/06/2023

2023_GR_00079 - Rapportage meldingen en klachten 2022

gemeenteraad
do 25/05/2023 - 20:15 Raadzaal gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Guido Weyns, voorzitter; Kris Herremans, gemeenteraadslid; AndrĂ© Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Theo Van Roeyen, gemeenteraadslid; Bruno Byl, schepen; Chris Vermeulen, gemeenteraadslid; Ronny Dobbeleir, gemeenteraadslid; Denise Melis-De Lamper, schepen; Marleen Van Hauteghem, gemeenteraadslid; Mariette Voogd, gemeenteraadslid; Danny Van Hove, gemeenteraadslid; Ronny Hiel, gemeenteraadslid; Bert Verbraeken, gemeenteraadslid; Inge Vandenbussche, gemeenteraadslid; Veerle Beernaert, schepen; Greet Bergmans, gemeenteraadslid; Steven Vervaet, schepen; Leander Luyten, gemeenteraadslid; Erica Rammeloo, gemeenteraadslid; Rudi Hendrikx, gemeenteraadslid; Indyra Hiel, gemeenteraadslid; Mariam Amal, gemeenteraadslid; Robby Van den Bergh, gemeenteraadslid; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

Anne Vervoort, gemeenteraadslid

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Weyns, voorzitter
2023_GR_00079 - Rapportage meldingen en klachten 2022 2023_GR_00079 - Rapportage meldingen en klachten 2022

Motivering

Motivering

Meldingen en klachten zijn een belangrijke graadmeter voor de werking van een organisatie. Door meldingen en klachten systematisch en grondig te analyseren, komen de oorzaken ervan naar boven. Het zijn dus waardevolle signalen waar we als organisatie van kunnen leren.

 Het aantal meldingen is de afgelopen drie jaren enorm toegenomen:

  • 2019: 362 meldingen
  • 2020: 668 meldingen, een toename met 85%
  • 2021: 695 meldingen,  een toename met 4%
  • 2022: 718 meldingen, een toename met 3%.

De meeste meldingen gaan over "sluikstort en verontreiniging", "wegen, voet- en fietspaden" en "openbaar groen", respectievelijk 226, 212 en 135 meldingen.

Het aantal klachten in 2022 t.o.v. 2021 is ongeveer status quo:

  • 2021: 48 klachten
  • 2022: 45 klachten.

Van de 45 klachten zijn er 34 ontvankelijk,10 niet ontvankelijk en 1 deels ontvankelijk.

De meeste klachten zijn gericht op de dienst Uitvoering. Deze gaan voornamelijk over hinder of beschadigingen door werken aan wegen of beplantingen. Soms zijn het ook meldingen die intussen klachten zijn geworden, omdat er volgens de klager onvoldoende snel door de dienst gereageerd werd. Verder zijn de klachten heel gespreid over de verschillende gemeentelijke diensten.

Juridische grond

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 303.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het rapport meldingen en klachten 2022.


Bijlagen

  • rapport meldingen en klachten 2022.pdf