Terug
Gepubliceerd op 28/12/2023

2023_GR_00236 - Verlenging aanstelling externe transitiemanager Beveren - Kruibeke - Zwijndrecht - Goedkeuring

gemeenteraad
do 21/12/2023 - 20:15 Raadzaal gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Weyns, voorzitter; Kris Herremans, gemeenteraadslid; André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Theo Van Roeyen, gemeenteraadslid; Bruno Byl, schepen; Chris Vermeulen, gemeenteraadslid; Ronny Dobbeleir, gemeenteraadslid; Denise Melis-De Lamper, schepen; Marleen Van Hauteghem, gemeenteraadslid; Mariette Voogd, gemeenteraadslid; Danny Van Hove, gemeenteraadslid; Ronny Hiel, gemeenteraadslid; Anne Vervoort, gemeenteraadslid; Bert Verbraeken, gemeenteraadslid; Inge Vandenbussche, gemeenteraadslid; Veerle Beernaert, schepen; Greet Bergmans, gemeenteraadslid; Steven Vervaet, schepen; Leander Luyten, gemeenteraadslid; Rudi Hendrikx, gemeenteraadslid; Indyra Hiel, gemeenteraadslid; Mariam Amal, gemeenteraadslid; Robby Van den Bergh, gemeenteraadslid; Ilse Weynants, algemeen directeur; Mark Bastiaenssens

Verontschuldigd

Erica Rammeloo, gemeenteraadslid

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Weyns, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00236 - Verlenging aanstelling externe transitiemanager Beveren - Kruibeke - Zwijndrecht - Goedkeuring

Aanwezig

Guido Weyns, Kris Herremans, André Van de Vyver, Ann Van Damme, Theo Van Roeyen, Bruno Byl, Chris Vermeulen, Ronny Dobbeleir, Denise Melis-De Lamper, Marleen Van Hauteghem, Mariette Voogd, Danny Van Hove, Ronny Hiel, Anne Vervoort, Bert Verbraeken, Inge Vandenbussche, Veerle Beernaert, Greet Bergmans, Steven Vervaet, Leander Luyten, Rudi Hendrikx, Indyra Hiel, Mariam Amal, Robby Van den Bergh, Ilse Weynants, Mark Bastiaenssens
Stemmen voor 13
Bruno Byl, Anne Vervoort, Bert Verbraeken, Ronny Dobbeleir, Ann Van Damme, Danny Van Hove, Inge Vandenbussche, Mariette Voogd, Ronny Hiel, Leander Luyten, Marleen Van Hauteghem, Robby Van den Bergh, Theo Van Roeyen
Stemmen tegen 10
André Van de Vyver, Chris Vermeulen, Kris Herremans, Veerle Beernaert, Greet Bergmans, Rudi Hendrikx, Indyra Hiel, Mariam Amal, Denise Melis-De Lamper, Guido Weyns
Onthoudingen 1
Steven Vervaet
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00236 - Verlenging aanstelling externe transitiemanager Beveren - Kruibeke - Zwijndrecht - Goedkeuring 2023_GR_00236 - Verlenging aanstelling externe transitiemanager Beveren - Kruibeke - Zwijndrecht - Goedkeuring

Motivering

Motivering

Situatieschets

De opdrachtdocumenten en offertes inzake de aanstelling voor een transitiemanager, welke plaatsvond in januari 2023, voorzagen in een mogelijke verlenging van de opdracht (“fase 2”) in het geval de definitieve fusiebeslissing zou worden aangenomen door minstens twee gemeenteraden. 

De bijkomende opdracht van de transitiemanager zou in dat geval bestaan uit het coördineren, ondersteunen en begeleiden van de projectgroep met het oog op een samenvoeging van de desbetreffende gemeenten op 1 januari 2025 (harmonisatie), opdat deze op ambtelijk vlak zo vlot en efficiënt mogelijk kan verlopen. 

Deze uitbreiding moest apart voorzien worden in de offerte, maar de effectieve toewijzing daarvan zou door de gemeenteraden uiterlijk in december 2023 gebeuren.  In het geval van de uitbreiding, zou de opdracht eindigen ten laatste op 1 januari 2025, met een overzichtelijk rapport van de transitiemanager dat concrete voorstellen bevat voor het nieuwe bestuur vanaf 1 januari 2025.

De opdracht voor “fase 1” (inventarisatie en ontwerpvoorstellen) werd aan Mondea bvba gegund voor een bedrag van 250 000 euro incl. btw.

Momenteel is de situatie zo dat zowel Beveren, Kruibeke als Zwijndrecht een definitieve fusiebeslissing hebben genomen. De inventarisatiefase is afgerond in juni 2023. De ontwerpfase werd aangevat, maar werd stilgelegd in afwachting van duidelijkheid omtrent de definitieve beslissing. De ontwerpfase dient dus te worden heropgestart en vervolgens moet werk worden gemaakt van de harmonisatie- en implementatiefase. 

Onderstaand overzicht stond in de opdrachtomschrijving zoals deze eind 2022 werd goedgekeurd.  

 

Samenvattend overzicht transitiemanager: coördineren, ondersteunen en begeleiden projectgroep 

Fase 1: basisopdracht tot 31 december 2023 

Deadline 

Omschrijving 

Einddoel 

1 juli 2023 

Terugkoppeling inventarisatie 

Inventarisatie verschillen 

1 november 2023 

Terugkoppeling ontwerpvoorstellen 

Ontwerpvoorstellen harmonisatie 

Fase 2: uitbreiding opdracht bij goedkeuring samenvoeging door minstens twee gemeenten 

Deadline 

Omschrijving 

Einddoel 

1 januari 2025 

Effectieve samenvoeging gemeenten 

Harmonisatie/implementatie 

1 januari 2025 

Einde opdracht 

Aanbevelingsrapport transitiemanager 

   

Verder verloop

Van de transitiemanager wordt in eerste instantie een overzicht/planning/structuur verwacht van te realiseren zaken in het jaar 2024, opdat de interne werking en de dienstverlening van de nieuwe gemeente vanaf 2025 niet in het gedrang komt. Dit moet worden voorgelegd aan de stuurgroep, bestaande uit politieke en ambtelijke vertegenwoordigers van de drie gemeenten en begeleid door de transitiemanager zelf. De stuurgroep bespreekt en beslist in consensus. Desgevallend worden beslissingen voorgelegd aan de colleges of gemeenteraden. 

Voor wat betreft de ontwerpvoorstellen inzake harmonisatie, wordt van de transitiemanager verwacht dat deze werkgroepen begeleidt of laat begeleiden. Deze werkgroepen zorgen voor haalbare (keuze)scenario’s die worden voorgelegd aan de stuurgroep. Desgevallend worden beslissingen voorgelegd aan de colleges of gemeenteraden. Vervolgens staat de transitiemanager in voor het coördineren, ondersteunen en begeleiden van de harmonisatie met het oog op een samenvoeging op 1 januari 2025, opdat deze zo vlot en efficiënt mogelijk kan verlopen (naar analogie met het initieel opdrachtdocument).

De opdrachtgevende gemeenten verwachten eveneens dat de transitiemanager, met goedkeuring van de stuurgroep, een juridisch kader aflevert waarvan de mogelijkheid werd voorzien in het decreet lokaal bestuur (in de vorm van een of meerdere beheersovereenkomsten/samenwerkingsovereenkomsten tussen de gemeenten).

 

De opdracht eindigt ten laatste op 1 januari 2025, met een overzichtelijk rapport van de transitiemanager dat concrete voorstellen bevat voor het nieuwe bestuur vanaf 1 januari 2025.

 

Offerte Mondea m.b.t. fase 2: 

 

  • Inzet procesbegeleider à rato van 2 dagen/week (45 weken): 89 550 euro (excl. btw) / 108 355,5 euro (incl. btw)
  • Inzet expertise op afroep: +/-20 contingent expertdagen à gemiddeld 995 euro/dag: 19 900 euro (excl. btw).

 

Dit komt neer op 132 434,50 euro incl. btw. voor harmonisatie en implementatie. 

 

Er wordt dan ook voorgesteld om de initiële opdracht van Mondea bvba (“fase 1”) uit te breiden met een bedrag van afgerond 140 000 euro incl. btw voor harmonisatie en implementatie (“fase 2”).

Juridische grond

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 10° en artikel 345/1.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 30.

Besluit van de gemeenteraad van 22 december 2022 betreffende de gunning van de opdracht voor de transitiemanager aan Poolstok.

Besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2023 betreffende de gunning aan Mondea van de opdracht tot aanstelling van een externe transitiemanager voor het fusieonderzoek Beveren - Zwijndrecht - Kruibeke. 


Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om via een inhouseopdracht aan Poolstok cvba te vragen om de opdracht van Mondea bvba als transitiemanager uit te breiden met de in hun offerte voorziene fase 2 en dit voor een bedrag van 140 000 euro inclusief btw. De kostenverdeling vindt plaats op basis van het inwonersaantal (58% Beveren, 22% Zwijndrecht en 20% Kruibeke).