Er is de mogelijkheid om een mededeling te doen.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen.
Op gebied van overheidsopdrachten voorzien we een delegatie van de vaststelling van de wijze van gunnen en voorwaarden overheidsopdrachten voor alle in de goedgekeurde gewone begroting ingeschreven bedragen tot het grensbedrag dat afkomstig is uit de wetgeving overheidsopdrachten in geval van een onderhandelingsprocedure. Dit bedrag werd in de Gedelegeerde verordening 2023/2495 (EU) van 15 november 2023 verhoogd van 140.000 excl. btw naar 143.000 euro excl. btw. We passen dit nieuwe grensbedrag toe vanaf 1 januari 2024.
Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2495 van de Commissie van 15 november 2023 tot wijziging van Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad wat de drempels betreft voor overheidsopdrachten voor leveringen, diensten en werken, en prijsvragen (klassieke sectoren);
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid artikel 33;
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;
Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2020 Lokale politie - delegaties inzake overheidsopdrachten in de politiezone.
De gemeenteraad gaat akkoord dat in artikel 2 met ingang van 1 januari 2024 het bedrag van 139.000 euro excl. btw wordt vervangen door 143.000 euro excl. btw..
De invoering van een Wase regiobib vraagt om enkele aanpassingen en goedkeuringen in het dienstreglement en retributiereglement van de bibliotheek. In dit agendapunt focussen we ons op het dienstreglement. De administratie maakt meteen van de gelegenheid gebruik om ook enkele bibspecifieke aanpassingen en/of onduidelijkheden weg te werken.
Een opsomming van de grootste wijzigingen voor de gemeente Zwijndrecht:
De omschakeling naar een regiobib vraagt ook aanpassingen binnen het softwareprogramma van de bibliotheek. Daarom moeten beide bibliotheken (Zwijndrecht en Burcht) enkele dagen sluiten. Enerzijds voor de aanpassingen en anderzijds voor de testfase.
De bibliotheken zijn gesloten op maandag 15 en dinsdag 16 januari 2024.
Adviezen:
De wijzigingen in het dienstreglement werden op 09/10/2023 besproken op het beheersorgaan bibliotheek. Zij gaven positief advies. Ook het MAT gaf op 6/11 positief advies.
De wijzigingen in het dienstreglement werden tevens toegelicht op de algemene commissie van 6 december 2023.
De gemeenteraad gaat akkoord met de omschakeling naar de Wase regiobib, Biblio WAAS.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorwaarden van het dienstreglement.
Het retributiereglement openbare bibliotheek heeft tot doel een deel van de kosten te recupereren die gepaard gaan met het organiseren van een openbare bibliotheek.
De invoering van een Wase regiobib vraagt om een nieuw retributiereglement openbare bibliotheek. De tarieven zijn onderverdeeld in twee delen: een deel dat geldt voor alle openbare bibliotheken aangesloten bij Biblio WAAS en een deel dat enkel geldt voor de tarieven in de openbare bibliotheek van Zwijndrecht.
Om voor iedereen een toegankelijk en een laagdrempelig huis van informatie, kennis, cultuur, literatuur, ontspanning, inspiratie, ontmoeting en ontwikkeling te zijn, wordt er geen lidgeld gevraagd voor de openbare bibliotheek.
Door kortingen te geven op de retributie voor lezingen en activiteiten wenst het gemeentebestuur bepaalde groepen te stimuleren om meer deel te nemen aan de lezingen en activiteiten.
Houders van een UiTPAS Reynaert met kansentarief krijgen een reductietarief voor activiteiten.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177 betreffende het debiteurenbeheer
het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2020, betreffende Delegatiereglement - delegatie van bevoegdheden van gemeenteraad aan college
het gemeenteraadsbesluit van 23 september 2021, betreffende Retributiereglement openbare bibliotheek
het collegebesluit van 10 mei 2022, betreffende Regiobib Waasland - intentie om met de 10 Wase gemeenten als regiobib samen te werken
nvt
De gemeenteraad keurt het retributiereglement zoals toegevoegd in bijlage goed.
Het toepassingsgebied van het belastingreglement is te beperkt geworden waardoor de jaarlijkse inkomsten van deze belasting verwaarloosbaar zijn geworden (minder dan 500 euro). Daarom wordt er voorgesteld deze belasting op te heffen vanaf 1 januari 2024.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4, betreffende de bevoegdheid van het invoeren van belastingen;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (Vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1, 3, 4 ,6 tot en met 9 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek van toepassing voor zover niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen.
Gemeenteraadsbesluit van 25 augustus 2022 betreffende belastingreglement directe belasting op de opslagplaatsen van schroot en voertuigen buiten gebruik.
De gemeenteraad keurt de opheffing van het belastingreglement directe belasting op de opslagplaatsen van schroot en voertuigen buiten gebruik goed met ingang van 1 januari 2024.
Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2495 van de Commissie van 15 november 2023 tot wijziging van Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad wat de drempels betreft voor overheidsopdrachten voor leveringen, diensten en werken, en prijsvragen (klassieke sectoren);
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 42, §1, 1°, a;
KB van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, artikel 11, 1ste lid, 2° en artikel 90, 1ste lid, 1°;
De gemeenteraad gaat akkoord dat in artikel 1 met ingang van 1 januari 2024 het bedrag van 140.000 euro excl. btw wordt vervangen door 143.000 euro excl. btw.
De algemene commissie vergaderde gezamenlijk met de gemeenten Beveren en Kruibeke op 13 november 2023 in Beveren.
De algemene commissie vergaderde in Zwijndrecht op 22 november en 6 december 2023.
De gemeenteraad keurt de commissieverslagen van 13 november, 22 november en 6 december 2023 goed.
De gemeenteraad vergaderde op 30 november 2023.
De notulen hiervan vindt u bij de zitting in het notulenpakket van Green Valley.
Het zittingsverslag is een audio-opname van de digitale zitting van de gemeenteraad.
U kunt de audio-opname van deze gemeenteraad beluisteren op www.zwijndrecht.be/verslagen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, artikel 31.
Decreet lokaal bestuur artikel 32
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van 30 november 2023 goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het zittingsverslag (de audio-opname van de digitale zitting) van de gemeenteraad van 30 november 2023.
De meerjarenplanning en de aanpassingen ervan bestaan uit de strategische nota, de financiële nota, de toelichting en bijkomende documentatie.
Het meerjarenplan en de aanpassingen ervan zijn in evenwicht als al de volgende voorwaarden vervuld zijn:
1° het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is per boekjaar groter dan of gelijk aan nul;
2° de geraamde autofinancieringsmarge van het laatste boekjaar van de periode van het meerjarenplan, vermeld in artikel 254, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 146, tweede lid, van het Provinciedecreet van 9 december 2005, is groter dan of gelijk aan nul.
Deze aanpassing meerjarenplanning bevat volgend beschikbaar budgettair resultaat:
2023: 7.033.909 euro,
2024: 37.987 euro,
2025: 58.436 euro,
2026: 80.228 euro.
Deze aanpassing meerjarenplanning heeft een positieve autofinancieringsmarge in 2025 ten bedrage van 852.283 euro.
Schema M3 geeft volgend overzicht van kredieten voor 2023 en 2024:
2023 | 2024 | |||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Kredieten GEMEENTE ZWIJNDRECHT | ||||
Exploitatie | 27.694.738 | 36.597.097 | 29.746.191 | 36.777.724 |
Investeringen | 8.993.863 | 3.796.929 | 13.918.515 | 4.806.302 |
Financiering | 1.825.000 | 0 | 1.070.000 | 1.800.000 |
Leningen en leasings | 1.825.000 | 0 | 1.070.000 | 1.800.000 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige financieringstransacties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kredieten OCMW ZWIJNDRECHT | ||||
Exploitatie | 8.805.317 | 4.262.240 | 8.979.480 | 4.095.538 |
Investeringen | 292.974 | 36.000 | 780.000 | 37.000 |
Financiering | 0 | 0 | 0 | 6.700 |
Leningen en leasings | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 0 | 0 | 6.700 |
Overige financieringstransacties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Decreet over het lokaal bestuur van van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente van de aanpassing meerjarenplanning 2020-2025, versie 2023_1 vast.
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente van de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar 2023 vast.
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente van de kredieten voor het boekjaar 2024 vast.
De meerjarenplanning en de aanpassingen ervan bestaan uit de strategische nota, de financiële nota, de toelichting en bijkomende documentatie.
Het meerjarenplan en de aanpassingen ervan zijn in evenwicht als al de volgende voorwaarden vervuld zijn:
1° het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is per boekjaar groter dan of gelijk aan nul;
2° de geraamde autofinancieringsmarge van het laatste boekjaar van de periode van het meerjarenplan, vermeld in artikel 254, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 146, tweede lid, van het Provinciedecreet van 9 december 2005, is groter dan of gelijk aan nul.
Deze aanpassing meerjarenplanning bevat volgend beschikbaar budgettair resultaat:
2023: 7.033.909 euro,
2024: 37.987 euro,
2025: 58.436 euro,
2026: 80.228 euro.
Deze aanpassing meerjarenplanning heeft een positieve autofinancieringsmarge in 2025 ten bedrage van 852.283 euro.
Schema M3 geeft volgend overzicht van kredieten voor 2023 en 2024:
2023 | 2024 | |||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Kredieten GEMEENTE ZWIJNDRECHT | ||||
Exploitatie | 27.694.738 | 36.597.097 | 29.746.191 | 36.777.724 |
Investeringen | 8.993.863 | 3.796.929 | 13.918.515 | 4.806.302 |
Financiering | 1.825.000 | 0 | 1.070.000 | 1.800.000 |
Leningen en leasings | 1.825.000 | 0 | 1.070.000 | 1.800.000 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige financieringstransacties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kredieten OCMW ZWIJNDRECHT | ||||
Exploitatie | 8.805.317 | 4.262.240 | 8.979.480 | 4.095.538 |
Investeringen | 292.974 | 36.000 | 780.000 | 37.000 |
Financiering | 0 | 0 | 0 | 6.700 |
Leningen en leasings | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 0 | 0 | 6.700 |
Overige financieringstransacties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Decreet over het lokaal bestuur van van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De gemeenteraad keurt het deel van het beleidsrapport aanpassing meerjarenplanning 2020-2025 gemeente en OCMW, versie 2023_1 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door deze goedkeuring wordt de aanpassing meerjarenplanning 2020-2025 gemeente en OCMW, versie 2023_1 in zijn geheel definitief vastgesteld.
De gemeenteraad keurt het deel van de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar 2023 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door deze goedkeuring worden de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar 2023 in zijn geheel definitief vastgesteld.
De gemeenteraad keurt het deel van de kredieten voor het boekjaar 2024 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door deze goedkeuring worden de kredieten voor het boekjaar 2024 in zijn geheel definitief vastgesteld.
Situatieschets
De opdrachtdocumenten en offertes inzake de aanstelling voor een transitiemanager, welke plaatsvond in januari 2023, voorzagen in een mogelijke verlenging van de opdracht (“fase 2”) in het geval de definitieve fusiebeslissing zou worden aangenomen door minstens twee gemeenteraden.
De bijkomende opdracht van de transitiemanager zou in dat geval bestaan uit het coördineren, ondersteunen en begeleiden van de projectgroep met het oog op een samenvoeging van de desbetreffende gemeenten op 1 januari 2025 (harmonisatie), opdat deze op ambtelijk vlak zo vlot en efficiënt mogelijk kan verlopen.
Deze uitbreiding moest apart voorzien worden in de offerte, maar de effectieve toewijzing daarvan zou door de gemeenteraden uiterlijk in december 2023 gebeuren. In het geval van de uitbreiding, zou de opdracht eindigen ten laatste op 1 januari 2025, met een overzichtelijk rapport van de transitiemanager dat concrete voorstellen bevat voor het nieuwe bestuur vanaf 1 januari 2025.
De opdracht voor “fase 1” (inventarisatie en ontwerpvoorstellen) werd aan Mondea bvba gegund voor een bedrag van 250 000 euro incl. btw.
Momenteel is de situatie zo dat zowel Beveren, Kruibeke als Zwijndrecht een definitieve fusiebeslissing hebben genomen. De inventarisatiefase is afgerond in juni 2023. De ontwerpfase werd aangevat, maar werd stilgelegd in afwachting van duidelijkheid omtrent de definitieve beslissing. De ontwerpfase dient dus te worden heropgestart en vervolgens moet werk worden gemaakt van de harmonisatie- en implementatiefase.
Onderstaand overzicht stond in de opdrachtomschrijving zoals deze eind 2022 werd goedgekeurd.
Samenvattend overzicht transitiemanager: coördineren, ondersteunen en begeleiden projectgroep | ||
Fase 1: basisopdracht tot 31 december 2023 | ||
Deadline | Omschrijving | Einddoel |
1 juli 2023 | Terugkoppeling inventarisatie | Inventarisatie verschillen |
1 november 2023 | Terugkoppeling ontwerpvoorstellen | Ontwerpvoorstellen harmonisatie |
Fase 2: uitbreiding opdracht bij goedkeuring samenvoeging door minstens twee gemeenten | ||
Deadline | Omschrijving | Einddoel |
1 januari 2025 | Effectieve samenvoeging gemeenten | Harmonisatie/implementatie |
1 januari 2025 | Einde opdracht | Aanbevelingsrapport transitiemanager |
Verder verloop
Van de transitiemanager wordt in eerste instantie een overzicht/planning/structuur verwacht van te realiseren zaken in het jaar 2024, opdat de interne werking en de dienstverlening van de nieuwe gemeente vanaf 2025 niet in het gedrang komt. Dit moet worden voorgelegd aan de stuurgroep, bestaande uit politieke en ambtelijke vertegenwoordigers van de drie gemeenten en begeleid door de transitiemanager zelf. De stuurgroep bespreekt en beslist in consensus. Desgevallend worden beslissingen voorgelegd aan de colleges of gemeenteraden.
Voor wat betreft de ontwerpvoorstellen inzake harmonisatie, wordt van de transitiemanager verwacht dat deze werkgroepen begeleidt of laat begeleiden. Deze werkgroepen zorgen voor haalbare (keuze)scenario’s die worden voorgelegd aan de stuurgroep. Desgevallend worden beslissingen voorgelegd aan de colleges of gemeenteraden. Vervolgens staat de transitiemanager in voor het coördineren, ondersteunen en begeleiden van de harmonisatie met het oog op een samenvoeging op 1 januari 2025, opdat deze zo vlot en efficiënt mogelijk kan verlopen (naar analogie met het initieel opdrachtdocument).
De opdrachtgevende gemeenten verwachten eveneens dat de transitiemanager, met goedkeuring van de stuurgroep, een juridisch kader aflevert waarvan de mogelijkheid werd voorzien in het decreet lokaal bestuur (in de vorm van een of meerdere beheersovereenkomsten/samenwerkingsovereenkomsten tussen de gemeenten).
De opdracht eindigt ten laatste op 1 januari 2025, met een overzichtelijk rapport van de transitiemanager dat concrete voorstellen bevat voor het nieuwe bestuur vanaf 1 januari 2025.
Offerte Mondea m.b.t. fase 2:
Dit komt neer op 132 434,50 euro incl. btw. voor harmonisatie en implementatie.
Er wordt dan ook voorgesteld om de initiële opdracht van Mondea bvba (“fase 1”) uit te breiden met een bedrag van afgerond 140 000 euro incl. btw voor harmonisatie en implementatie (“fase 2”).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 10° en artikel 345/1.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 30.
Besluit van de gemeenteraad van 22 december 2022 betreffende de gunning van de opdracht voor de transitiemanager aan Poolstok.
Besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2023 betreffende de gunning aan Mondea van de opdracht tot aanstelling van een externe transitiemanager voor het fusieonderzoek Beveren - Zwijndrecht - Kruibeke.
De gemeenteraad beslist om via een inhouseopdracht aan Poolstok cvba te vragen om de opdracht van Mondea bvba als transitiemanager uit te breiden met de in hun offerte voorziene fase 2 en dit voor een bedrag van 140 000 euro inclusief btw. De kostenverdeling vindt plaats op basis van het inwonersaantal (58% Beveren, 22% Zwijndrecht en 20% Kruibeke).
De gemeenten Beveren en Kruibeke behoren tot de hulpverleningszone Waasland en de provincie Oost-Vlaanderen. De gemeente Zwijndrecht behoort tot de brandweer zone Antwerpen en de provincie Antwerpen. Het decreet over regiovorming van 3 februari 2023 bepaalt dat de referentieregio Waasland onder andere de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht bevat.
De gemeenteraden van deze gemeenten namen de definitieve beslissingen tot fusie/vrijwillige samenvoeging op respectievelijk 14 november 2023 (Beveren), 6 november 2023 (Kruibeke) en 26 oktober 2023 (Zwijndrecht). In deze definitieve beslissingen wordt de samenvoegingsdatum vastgelegd op 1 januari 2025 en wordt voorgesteld dat de nieuwe gemeente zal behoren tot de provincie Oost-Vlaanderen. De drie gemeenten dienen nu ook zo snel mogelijk te beslissen tot welke hulpverleningszone zij willen behoren.
De fusie van gemeenten heeft immers een wijziging van de territoriale indeling van de zones tot gevolg. De procedure voorzien in de artikelen 14, 15, §§1, 2/2 en 3, en desgevallend in artikel 15/7 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid moet gevolgd worden zodat de wijziging in territoriale indeling van de zones op hetzelfde moment gebeurt als de gemeentefusie.
Een wijziging in de territoriale indeling van zones vindt plaats op de eerste dag van een kalenderjaar, m.n. op 1 januari (artikel 14, vierde lid van de wet van 15 mei 2007). Aangezien de gemeentefusie tussen Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht in werking zal treden op 1 januari 2025, vallen beide data samen zodat de gemeentefusie geen lacune in de werking van de zone zou mogen veroorzaken.
De procedure tot wijziging van de territoriale indeling bepaalt dat de gouverneur (in concreto de gouverneurs van de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen) het provinciaal raadgevend comité samenroept op vraag van en mits het overmaken van een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing van de betrokken gemeenten. Het comité geeft een advies over de indeling in zones. De Koning past het KB van 2 februari 2009 aan op basis van het gegeven advies.
De wet voorziet dat het provinciaal raadgevend comité zijn advies aan de Koning moet overmaken tegen, in concreto, 31 maart 2024. De bijlage bij de omzendbrief vraagt om ten laatste op 31 december 2023 de gemotiveerde princiepsbeslissing van de betrokken gemeenten te bezorgen aan het provinciaal raadgevend comité.
De wet van 15 mei 2007 houdende de civiele veiligheid, inzonderheid artikel 14 dat voorschrijft dat elke gemeente deel uitmaakt van één enkele hulpverleningszone en artikel 15 betreffende de adviesverlening van het provinciaal raadgevend comité.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Het decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het KB van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones en latere wijzigingen.
De omzendbrief van 27 oktober 2022 betreffende de impact van de fusies van gemeenten op de hulpverleningszones – instructies en stappenplan.
De gemeenteraad beslist om de nieuwe fusiegemeente, bestaande uit het grondgebied van de huidige fusiegemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht, vanaf 1 januari 2025 te laten behoren tot de hulpverleningszone Waasland.
Deze beslissing wordt toegestuurd aan de Gouverneur van Antwerpen.
De hulpverleningszone Waasland, de brandweer zone Antwerpen en de gemeentebesturen van Kruibeke en Beveren ontvangen een uittreksel van deze beslissing.
De Antwerpse Gouverneur legde tijdens een debat op ATV op 3 december de vinger op een wonde in de besluitvorming tot fusie van de gemeente Zwijndrecht met Beveren en Kruibeke. ATV, dat is de regionale zender die op 1 januari 2025 zonder pardon uit ons televisieaanbod verdwijnt. Vanaf dan kijken we samen naar TV-Oost.
De gouverneur stelde daar fijntjes: “Ik ga ervan uit dat de gemeenteraadsleden die beslissingen nemen, als ze zorgvuldig handelen, goed weten wat de impact is van een eventuele wijziging van de provinciegrens, en dat ze dat goed onderbouwd doen.” De Beverse schepen Boudewijn Vlegels moest inderdaad ootmoedig toegeven: “Niemand heeft het gehad over problemen met de provinciewissel”. Dat klopt niet helemaal – tijdens commissies zijn wel degelijk pertinente vragen gesteld over onder meer de impact van een deputatiewissel op het ruimtelijk beleid, maar deze vragen bleven inderdaad onbeantwoord. Ook vanop het spreekgestoelte hebben inwoners hun bezorgdheden over de verandering van provincie concreet gemaakt.
Nu de impact van een provinciewissel niet onderzocht is, vraagt de provincieraad in zijn advies aan de Vlaamse Regering om overgangsmaatregelen op vlak van onder meer beheerstaken, subsidiëring en vergunningverlening in te voeren. Of en hoe deze (nog niet nader gedefinieerde) overgangsmaatregelen de werking van de nieuwe gemeente zullen bezwaren, zal de toekomst moeten uitwijzen.
En zo wordt de stapel van vraagstukken groter, in plaats van kleiner, 1 jaar voor de gewenste start van de nieuwe gemeente.
Eens te meer kunnen we niet anders dan een zekere roekeloosheid en een gebrek aan grondige motivatie vaststellen, en betreuren we dat er problemen gecreëerd zijn waar er geen waren.
Daarom vragen we om de voor- en nadelen van een provinciewissel goed te onderzoeken, en een eventuele toevoeging aan Oost-Vlaamse gemeenten uit te stellen tot alles in kaart is gebracht. De inwoners zullen dat zeker waarderen.
De gemeenteraad beslist uit het fusietraject te stappen om eerst de impact van een provinciewissel op de gemeentelijke belangen in kaart te brengen.
Aanstelling raadsman in procedure Raad van State tegen het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht
Op 26 oktober 2023 nam de gemeenteraad van Zwijndrecht de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht.
Tegen dit besluit is een procedure tot schorsing en nietigverklaring ingeleid bij de Raad van State (verzoekschrift tot schorsing en nietigverklaring in bijlage). Dit verzoekschrift is per post bij het gemeentebestuur toegekomen op 14 december 2023.
Via de (sociale) media werd eerder al gecommuniceerd dat er een procedure bij de Raad van State zou ingeleid worden. Gezien de tijdsdruk en de eindejaarsperiode nam de gemeentelijke administratie nog vóór ontvangst van het verzoekschrift al met een aantal advocatenkantoren contact op met de vraag of zij de gemeente kunnen vertegenwoordigen in de procedure voor de Raad van State en eventuele andere procedures die nog zouden volgen.
De administratie contacteerde de advocatenkantoren die in de gemeenschappelijke aanbestedingsprocedure voor het aanstellen van een raadsman voor een periode van 4 jaar voor verschillende rechtsdomeinen, georganiseerd door de stad Sint-Niklaas, vanaf 1 januari 2024 aangesteld zullen worden voor het perceel administratief recht. Daarnaast werd ook een advocatenkantoor gecontacteerd dat optreedt in een procedure voor de Raad van State aangaande een andere fusiegemeente.
Concreet werden volgende kantoren gecontacteerd:
Er werd gevraagd om het uurtarief, een inschatting van de tijdsbesteding van het kantoor bij een mogelijke procedure voor de Raad van State en de referenties van degene die ons dossier zou behartigen, te bezorgen. Er werd bij voorkeur naar referenties in gelijkaardige procedures gevraagd.
Meester Bart Martel van Eubelius Advocaten, Louizalaan 99, 1050 Brussel liet ons weten dat hij niet voor de gemeente kan optreden daar zijn kantoor in deze context reeds bevraagd werd.
De administratie ontving een dossier van volgende kantoren:
Op basis van het onderzoek van de dossiers (verslag in bijlage) die ingediend werden door de aangeschreven advocatenkantoren concludeert de administratie dat GD&A de meest relevante ervaring kan aantonen op het vlak van gemeentelijke fusies. We sluiten ons dan ook aan bij het voorstel om GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18, 2800 Mechelen aan te stellen om de gemeente te vertegenwoordigen in de procedure voor de Raad van State.
De vraag tot aanstelling van een raadsman behoort op basis van artikel 297, §1, 2de lid decreet over het lokaal bestuur (DLB) tot de bevoegdheid van de gemeenteraad omdat een lid van het college van burgemeester en schepenen zich bevindt in een situatie als vermeld in artikel 27, §1, eerste lid, 1° DLB (rechtstreeks belang).
Daar ook een aantal andere raadsleden een rechtstreeks belang hebben in de zin van artikel 27, §1, eerste lid, 1° DLB is het ook voor hen verboden deel te nemen aan de bespreking en de stemming over dit punt.
Onze fracties vragen de gemeenteraad dan ook om volgend besluit goed te keuren :
De gemeenteraad beslist om GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18, 2800 Mechelen aan te stellen om de gemeente te vertegenwoordigen in de procedure voor de Raad van State tot schorsing en nietigverklaring van het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht.
Namens de CD&V-fractie, Namens de N-VA-fractie,
Theo Van Roeyen Danny Van Hove
De gemeenteraad beslist om GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18, 2800 Mechelen aan te stellen om de gemeente te vertegenwoordigen in de procedure voor de Raad van State tot schorsing en nietigverklaring van het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht.
De gemeenteraadsleden kunnen mondelinge vragen stellen, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, artikel 8.
Volgende variapunten worden besproken.