Terug
Gepubliceerd op 05/07/2023

2023_CBS_00864 - Reglement werktijden voor niet-administratieve diensten

college van burgemeester en schepenen
di 27/06/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Denise Melis-De Lamper, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_00864 - Reglement werktijden voor niet-administratieve diensten

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Dennis Van den Broeck
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_00864 - Reglement werktijden voor niet-administratieve diensten 2023_CBS_00864 - Reglement werktijden voor niet-administratieve diensten

Motivering

Motivering

Het werkliedenpersoneel van de dienst Uitvoering werkt sinds 2020 (maart, corona) de facto zonder tikklok. Deze maatregel was initieel bedoeld om de gekende samenscholingen bij de tikklok te vermijden (social distance) en is gedurende de hele coronatijd en daarna behouden gebleven, tot vandaag. Zoals de dienst Uitvoering al drie jaar bewijst kan er ook bij deze diensten perfect zonder een formele tijdsregistratie gewerkt worden. Principes van HNW kunnen toegepast worden,  weliswaar in beperktere mate dan bij administratieve diensten. Er wordt daarom voorgesteld om ook voor de uitvoerende diensten een reglement op te stellen zonder tijdsregistratie, zonder automatische overuren en met (weliswaar beperkte) vrijheid en flexibiliteit cfr wat voor administratief personeel geldt: 

  • opvangen van kleine schommelingen in werktijd zonder registratie
  • flexibiliteit in het inplannen van (middag)pauzes 
  • overuren via digitale aanvraag i.p.v. automatisch volgend uit tikkingen


CONCRETE SITUATIE OP DE DIENSTEN


*Voor de dienst uitvoering is er zoals gemeld sinds 3 jaar geen tikklok meer. Hierover worden geen problemen gemeld. Dit nieuwe reglement regulariseert de bestaande toestand. Voorstel = invoering nieuw reglement vanaf 1 september 2023. 

*Voor de diensten poets en sporthal werd zowel met de dienstverantwoordelijken als met het team (teamvergadering) overlegd. Hier is een wil aanwezig om ook de tijdsregistratie los te laten. Onder de personeelsleden van deze teams is niet iedereen even enthousiast maar algemeen wordt het idee wel begrepen en is er draagvlak aanwezig. De poetsdienst start samen met de rest van Uitvoering op 1september 2023. Bij de sporthal wordt een ingangsdatum van 1 januari 2024 voorgesteld, omdat zij net deze zomer starten met een nieuwe leidinggevende, wat geen geschikt moment is om dergelijke verandering (met wellicht wat vragen en praktische problemen) in te plannen.  

*Voor de diensten Waaigat en BKO ligt de situatie complexer. Hoewel de principes zoals boven gesteld ook voor deze teams onverkort gelden, is hier een duidelijke wens om de tijdsregistratie in deze teams (nog) niet los te laten. De redenen daarvoor liggen niet zozeer op het principieel vlak maar op een zeer praktisch vlak: anders dan bij poets, sporthal of uitvoering hebben de BKO en het Waaigat zeer losse en flexibele uren, wordt er heel veel gewisseld en veranderd enzovoort. Afgaand op de besprekingen die daarover al gevoerd zijn met de diensten lijkt het dat er vooral een planningstool nodig is, eerder dan een tijdsregistratie, om de gemiddelde arbeidsduur te bewaken, om de wissels en vervangingen van shiften op te volgen enzovoort. Bij gebrek aan beter vervult nu de tijdsregistratie die functie, weliswaar met bovenstaande bezwaren (elke getikte minuut is een getelde minuut...). In het kader van de lopende fusieverkenning is het geen moment om een planningstool aan te kopen om dit dossier in gang te zetten.  Voor BKO en Waaigat verandert er dus voorlopig niets, zij blijven de tijdsregistratie gebruiken en wij onderzoeken (gekoppeld aan de evolutie van het fusiedossier) de mogelijkheden van een planningstool voor deze diensten om tegemoet te komen aan hun noden. Daarna zullen ook zij onder het hier bijgevoegde reglement vallen. 


Het reglement werd besproken op het comité met de vakbonden op 13/06/2023,  er werden geen opmerkingen of bezwaren geformuleerd. 

Juridische grond

Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeente- en provinciepersoneel.

Gemeenteraadsbesluit van 6 november 2008 dat de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente Zwijndrecht vaststelt en latere wijzigingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het reglement werktijden goed zoals in bijlage aan dit besluit gehecht. 

Artikel 2

Het reglement is van toepassing op het technisch / uitvoerend personeel van Uitvoering, poets en sporthal. BKO en Waaigat worden voorlopig nog uitgesloten van toepassing omwille van het ontbreken van een geschikte planningstool. 

Artikel 3

Voor departement Uitvoering (inclusief poets) gaat het reglement in op 1 september 2023, voor het team in de sporthal wordt 1 januari 2024 gekozen als ingangsdatum.


Bijlagen

  • 2023 NIEUW regl werktijd niet adm diensten.pdf