Terug
Gepubliceerd op 31/05/2023

2023_CBS_00698 - Brief m.b.t. indirecte belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten - Huis aan Huis BV - vraag tot herziening van het reglement - standpunt college.

college van burgemeester en schepenen
di 23/05/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

André Van de Vyver, burgemeester

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_00698 - Brief m.b.t. indirecte belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten - Huis aan Huis BV - vraag tot herziening van het reglement - standpunt college.

Aanwezig

Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_00698 - Brief m.b.t. indirecte belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten - Huis aan Huis BV - vraag tot herziening van het reglement - standpunt college. 2023_CBS_00698 - Brief m.b.t. indirecte belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten - Huis aan Huis BV - vraag tot herziening van het reglement - standpunt college.

Motivering

Motivering

Huis aan huis stelt:

- Reclameblad Huis aan Huis is al meer dan 60 jaar onder de mensen, zowel jong als oud, verenigingen, handelaars , politiekers , particulieren,.. maken gebruik van een op ecologisch papier gedrukt info- en reclameblad.

- Huis aan Huis is een toegankelijk info- en advertentiekanaal dat voor iedereen toegankelijk is. Het gaat veel verder dan enkel reclame.

- Dat zij de enige betaalbare, niet-digitale optie voor vele adverteerders zijn.

- Ten gevolge van de belasting in Zwijndrecht moeten zij hun pand in de Statiestraat verlaten om kosten te besparen, terwijl de Statiestraat al tal van problemen heeft om de straat terug leefbaar te maken voor alle inwoners en leegstaande panden te vullen.

- Vele handelaars krijgen van hun leveranciers folders om mee te bedelen met Huis aan Huis. Zij kunnen dit niet meer toepassen wegens de indirecte belasting en de te hoge kosten voor hen. Dit heeft bovendien een impact op onze bezorgers/dragers zij krijgen geen leefbaar loon meer. Zij komen niet meer uit de kosten wat ook de bedeling duurder maakt.

- Door al deze kosten is hun collega al overgegaan naar een tweewekelijkse verspreiding om de kosten te drukken.

- Huis aan Huis onderzoekt nu afhaalpunten of geadresseerde aanvragen in plaats van brievenbusbedeling. Dit is financieel een mogelijke oplossing maar deze oplossing kent vele verliezers: de lezer (hij moet zijn info- reclameblad zelf ergens gaan ophalen), de adverteerder (kleinere oplage, minder bereik van klanten), Huis aan Huis (dalende advertentie-inkomsten) en de gemeente (dalende inkomsten, belasting heeft geen nut meer).

-   Huis aan Huis kranten staan al enige tijd onder druk terwijl zij voor een minder digitaal georiënteerd gedeelte van de bevolking het enige gratis lokale medium zijn. Ook voor onze adverteerder is het nog een van de weinige manieren om lokaal te communiceren. De gemeente duwt hen nu in de handen van de big tech uit de VS die voor miljoenen advertenties binnenhalen in België en die hiervoor geen eurocent belasting betalen, ten koste van onze lezer en middenstand.

- Zij vragen en dit ook in naam van hun adverteerders een ruggensteun in een periode waarin Huis aan Huis en hun adverteerders het al moeilijk hebben i.p.v. een nieuwe belasting.

Tijdens het gesprek met dhr. Van de Vyver (burgemeester) werden volgende vragen mondeling gesteld:

- Huis aan Huis vraagt een vrijstelling van de belasting voor het redactioneel gedeelte.

- Zij vragen dat het gemeentebestuur van Zwijndrecht meer gebruikt maakt van Huis aan Huis als communicatiemiddel.


Motivatie gemeentebestuur:

Met betrekking tot de vraag voor vrijstelling van het redactioneel gedeelte:

Wij verwijzen naar het besluit van CBS van 23/02/2021 dat het bezwaarschrift van Huis aan Huis BV behandelde en weigerde.

Ter onderbouwing van dit bezwaar heeft de gemeente juridisch advies ingewonnen bij Antaxius advocaten (zie mail van 29 januari 2021 in bijlage).  Ons standpunt hierin is ongewijzigd: 

  • het gemeentebestuur heeft zich voor wat betreft de belastbare materie bewust niet beperkt tot ‘drukwerk met handelskarakter’ om volgende redenen:
    • het criterium reclame of drukwerk is een moeilijk criterium, zo blijkt uit rechtspraak.  
    • Het feit dat Huis aan Huis op de eerste bladzijde uitdrukkelijk vermeldt dat het al meer dan 60 jaar een reclameblad is, kan voornoemde stelling illustreren.  Ingeval onze gemeente enkel ‘drukwerk met handelskarakter’ zou belasten, dan zou Huis aan Huis nog steeds onderhevig zijn aan deze belasting.
    • de doelstelling van de belasting is ecologisch, nl het ontradend optreden ten opzichte van alle verspreidingen van drukwerk die de papierberg verhogen.  De belasting wil dan ook een compensatie zijn voor de ophalings- en verwerkingskosten van alle papier.

 

Met betrekking tot de vraag om meer gebruik te maken van Huis aan Huis als communicatiemiddel:

Huis aan Huis wordt reeds ingezet voor de communicatie van het gemeentebestuur.  Het managementteam kan nagaan of extra inzet van Huis aan Huis als communicatiemiddel kan bijdragen tot een betere communicatie.

Juridische grond

De Grondwet, meer bepaald artikel 170, § 4;

Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992 en het Invorderingswetboek van 13 april 2019;

Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en 41,14, inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om belastingreglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 7°, inzake de bevoegdheid van het college om beslissingen te nemen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen voorbehoudt;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287, 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het belastingreglement;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de belastingreglementen;

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones;

De Omzendbrief BB 2008/07 van 18 juli 2008 aangaande het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

De Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019;

Gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2022 betreffende de indirecte belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de brief ingediend door Huis aan huis, Statiestraat 59 te 2070 Zwijndrecht en van de bijkomende vragen naar aanleiding van het gesprek met de burgemeester. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wenst niet in te gaan op de vragen van Huis aan Huis en dus geen vrijstelling te verlenen m.b.t. de indirecte belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan het managementteam om te bekijken of men Huis aan Huis meer kan gebruiken als communicatiemiddel. 


Bijlagen

  • Brief Huis aan Huis.pdf
  • Advies Antaxius.pdf
  • GR20220127 Indirecte belasting verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken.pdf