Terug
Gepubliceerd op 16/05/2023

2023_CBS_00620 - Gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is: kennisname en doorverwijzing naar de gemeenteraad.

college van burgemeester en schepenen
di 09/05/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_00620 - Gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is: kennisname en doorverwijzing naar de gemeenteraad.

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_00620 - Gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is: kennisname en doorverwijzing naar de gemeenteraad. 2023_CBS_00620 - Gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is: kennisname en doorverwijzing naar de gemeenteraad.

Motivering

Motivering

De vestiging van bepaalde handelszaken (bv wedkantoren, handcarwashes, shishabars, ...) in zones met een hoge concentratie van huisvesting is niet aan te bevelen omwille van de potentiële verstoring van de openbare orde en veiligheid die deze handelszaken kunnen veroorzaken.

Bijkomend brengt een te grote concentratie van deze handelszaken de commerciële leefbaarheid en een evenwichtige handels- en woonmix in de betrokken zones in het gedrang.

Zwijndrecht ligt eveneens in de rand van Antwerpen en wordt daardoor ook meer geconfronteerd met grootstedelijke problemen en er bestaat ook een risico dat er meer criminaliteit verschuift vanuit de stad naar de randgemeenten. De stad Antwerpen voert immers een zeer streng vergunningenbeleid en zet actief in op handhaving. Immers criminelen doen vaak een beroep op de legale markt met het oog op het bekomen van o.a. vergunningen, financiële steun of huisvestingsmogelijkheden. Hierdoor kan misbruik worden gemaakt van legale structuren.

Dit wordt onderschreven door het Arrondissementeel Regionaal Informatie & Expertise- Centrum (ARIEC) Antwerpen. ARIEC ondersteunt de lokale besturen bij de integrale aanpak van de georganiseerde criminaliteit. De bestuurlijke overheid, dus ook een lokaal bestuur, kan hier een cruciale rol in opnemen door het goed uitwerken van lokale regelgevende kaders. ook hierin ondersteunt ARIEC en formuleren zij voorstellen voor nieuwe regelgeving of voor de aanpassing van de bestaande regel - en wetgeving.

Echter gezien nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie een andere juridische grondslag hebben en onder artikel 18 Wet Openingsuren vallen, werd vanuit ARIEC en VVSG aangeraden om 2 aparte reglementen op te maken, omdat het anders te complex zou worden. Concreet zal het bestaande reglement betreffende nachtwinkels, wedkantoren, seksinrichtingen en private bureaus voor telecommunicatie opgesplitst worden in 2 nieuwe reglementen. Concreet:

  • Gemeentelijk reglement betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie.
  • Gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is.

Het voorliggend reglement omvat het " gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is ". Dit reglement werd intern voorbereid, besproken en afgetoetst binnen verschillende sessies in samenspraak met de lokale politie. Er werd gebruik gemaakt van een voorbeeld reglement van ARIEC. Bijkomend werd er een juridische screening gevraagd aan ARIEC en werd er een advies gevraagd aan de adviesraad lokale economie (zie bijlage).

Concreet adviseert de adviesraad lokale economie het volgende met betrekking tot voorliggend reglement:

  • Om een inplanting van een aan de reglementen gebonden onderneming te bemoeilijken, is er sprake van de verplichting om 2 private parkeerplaatsen te voorzien. Om eventuele juridische problemen met deze regel EN het werken met twee maten en gewichten te vermijden, zal dit moeten doorgetrokken worden naar alle nieuwe ondernemingen terwijl verschillende gemeenten afstappen van deze regel gewoon door plaatsgebrek. Deze verplichting zou er voor kunnen zorgen dat reguliere nieuwe zaken niet de mogelijkheid krijgen om ergens op ons grondgebied te kunnen starten. Onze beide dorpskernen en winkelstraten laten dit al niet toe, er is gewoon geen plaats om private parking te voorzien. Een van de argumenten is het tegengaan van verkeersoverlast maar controle hoe of waar een klant parkeert, is niet de taak van de handelaar, die aan alle andere voorwaarden van de reglementen voldaan heeft. We adviseren dan ook met aandrang om deze voorwaarde – de private parking – te verwijderen uit de reglementen.
  • Uit het gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is bij toepassingsgebied, artikel 3, blijkt dat heel wat inrichtingen op het vlak van massages vrijgesteld zijn van de verplichting voor een uitbatingsvergunning maar wel aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. We willen er wel op wijzen dat niet iedereen deze vergunning zal hebben, denk maar (bijvoorbeeld) aan de dame/heer die, na het behalen van een diploma na een gevolgde cursus, na haar/zijn uren op een ingerichte kamer lichaamsmassages geeft. Vanuit de ondernemersraad adviseren we dan ook om na, eventueel fysiek uitgevoerde, controles toch voldoende tijd toe te kennen aan deze zaken na het in voege treden van de nieuwe reglementen om zich in orde te brengen. En om de bestaande zaken op de hoogte te brengen van de aangepaste reglementen.

Er wordt gevraagd aan het College om het "Gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is " te bespreken en door te verwijzen naar de gemeenteraad.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikelen 40,41 en 288.

De Nieuwe Gemeentewet , meer bepaald artikelen 119 en 119bis.

De Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, meer bepaald de artikelen 6 en 18.

Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2015 waarin het reglement betreffende nachtwinkels, wedkantoren, seksinrichtingen en private bureaus voor telecommunicatie werd vastgesteld en werd gewijzigd in de gemeenteraadszitting van 22 december 201.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is en verwijst dit door naar de gemeenteraad ter goedkeuring.


Bijlagen

  • 20220824 - Gemeentelijk reglement uitbatingsvergunning_versie_09_05_2023.docx
  • 20230103 - aanpassing reglementen - advies Ondernemersraad.docx
  • brochure_ariec.pdf
  • Presentatie_Reglement_Uitbatingsvergunning_Nachtwinkels_Telecommunicatie.ppt