De vestiging van bepaalde handelszaken (bv wedkantoren, handcarwashes, shishabars, ...) in zones met een hoge concentratie van huisvesting is niet aan te bevelen omwille van de potentiële verstoring van de openbare orde en veiligheid die deze handelszaken kunnen veroorzaken.
Bijkomend brengt een te grote concentratie van deze handelszaken de commerciële leefbaarheid en een evenwichtige handels- en woonmix in de betrokken zones in het gedrang.
Zwijndrecht ligt eveneens in de rand van Antwerpen en wordt daardoor ook meer geconfronteerd met grootstedelijke problemen en er bestaat ook een risico dat er meer criminaliteit verschuift vanuit de stad naar de randgemeenten. De stad Antwerpen voert immers een zeer streng vergunningenbeleid en zet actief in op handhaving. Immers criminelen doen vaak een beroep op de legale markt met het oog op het bekomen van o.a. vergunningen, financiële steun of huisvestingsmogelijkheden. Hierdoor kan misbruik worden gemaakt van legale structuren.
Dit wordt onderschreven door het Arrondissementeel Regionaal Informatie & Expertise- Centrum (ARIEC) Antwerpen. ARIEC ondersteunt de lokale besturen bij de integrale aanpak van de georganiseerde criminaliteit. De bestuurlijke overheid, dus ook een lokaal bestuur, kan hier een cruciale rol in opnemen door het goed uitwerken van lokale regelgevende kaders. ook hierin ondersteunt ARIEC en formuleren zij voorstellen voor nieuwe regelgeving of voor de aanpassing van de bestaande regel - en wetgeving.
Echter gezien nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie een andere juridische grondslag hebben en onder artikel 18 Wet Openingsuren vallen, werd vanuit ARIEC en VVSG aangeraden om 2 aparte reglementen op te maken, omdat het anders te complex zou worden. Concreet zal het bestaande reglement betreffende nachtwinkels, wedkantoren, seksinrichtingen en private bureaus voor telecommunicatie opgesplitst worden in 2 nieuwe reglementen. Concreet:
Het voorliggend reglement omvat het " gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is ". Dit reglement werd intern voorbereid, besproken en afgetoetst binnen verschillende sessies in samenspraak met de lokale politie. Er werd gebruik gemaakt van een voorbeeld reglement van ARIEC. Bijkomend werd er een juridische screening gevraagd aan ARIEC en werd er een advies gevraagd aan de adviesraad lokale economie (zie bijlage).
Concreet adviseert de adviesraad lokale economie het volgende met betrekking tot voorliggend reglement:
Er wordt gevraagd aan het College om het "Gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is " te bespreken en door te verwijzen naar de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40,41 en 288.
De Nieuwe Gemeentewet , meer bepaald artikelen 119 en 119bis.
De Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, meer bepaald de artikelen 6 en 18.
Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2015 waarin het reglement betreffende nachtwinkels, wedkantoren, seksinrichtingen en private bureaus voor telecommunicatie werd vastgesteld en werd gewijzigd in de gemeenteraadszitting van 22 december 201.
Het college neemt kennis van het gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is en verwijst dit door naar de gemeenteraad ter goedkeuring.