Dag na dag zet het team van Poolstok zich in om haar vennoten een professionele P&O-dienstverlening te kunnen aanbieden. De raad van bestuur vormt hierbij een sterke ruggengraat die de organisatie stuurt en mee verder uitbouwt.
Conform artikel 16 van de statuten, is de raad van bestuur samengesteld uit minstens 3 en maximum 14 leden, al dan niet vennoten, die benoemd worden door de algemene vergadering. Daarbij moet ten minste de absolute meerderheid van de bestuursleden benoemd worden op voordracht van de A-aandeelhouders (i.c. VVSG vzw, Cevi vzw en Cipal dv). De overige leden van de raad van bestuur worden benoemd op voordracht van de B-aandeelhouders (i.c. alle andere vennoten van Poolstok).
Het mandaat van de huidige bestuursleden namens de B-aandeelhouders neemt een einde op de eerstvolgende algemene vergadering op 26 mei 2023. Daarom zullen op de eerstvolgende algemene vergadering vijf nieuwe leden namens de B-aandeelhouders worden verkozen. Poolstok nodigt de gemeente dan ook uit om desgewenst een kandidaat voor te dragen.
Het is voor Poolstok niet enkel belangrijk dat de leden van de raad van bestuur interesse hebben in het breder domein van HR en P&O, de kernactiviteiten van Poolstok en haar inhoudelijke expertise, maar Poolstok daarnaast ook ondersteunen in haar missie en waarden. Het belang van evidence-based werken, integriteit en transparantie zijn cruciaal voor het begrijpen van de goede werking van Poolstok. Daarnaast beschikken kandidaten bij voorkeur over een netwerk dat zij kunnen inschakelen om Poolstok als organisatie verder mee uit te bouwen door het proactief kunnen aanvoelen van maatschappelijke tendensen, het kunnen benaderen van diverse doelgroepen en het kunnen inwinnen van verschillende visies voor en over de dienstverlening van Poolstok.
Kwaliteit en werkbare oplossingen staan daarbij voorop. Gezien de steeds groter wordende diversiteit binnen de types van organisaties die Poolstok onder haar vennoten telt, zoals lokale besturen, onderwijsinstellingen, brandweer en politie, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, zorgsector en verder, willen Poolstok dat ook de raad van bestuur daarvan een afspiegeling is. Daarenboven is ook een evenwichtige verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke bestuursleden van cruciaal belang.
Eventuele kandidaturen kunnen uiterlijk tot 12 mei 2023 bezorgd worden t.a.v. de heer Raf Drieskens, voorzitter van de raad van bestuur, via Vaartdijk 3/101, 3018 Wijgmaal én per mail op info@poolstok.be. De kandidaat bezorgt een cv en motivatiebrief.
De algemene vergadering vindt plaats op vrijdag 26 mei 2023 om 10u in de Lamot in Mechelen.
Het college beslist om geen kandidaat voor te dragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Poolstok.