Alvorens verdere stappen te ondernemen willen wij jullie een toekomstvisie geven op deze functie...
Waarom werken met een personeelslid en niet met een firma?
Hoe verliep het in het verleden, hoe kan het in de toekomst lopen?
In het verleden deed de administratie zelf een zeer beperkte analyse van de belastingaangiftes. Men zag afwijkingen en gaf deze door aan onze externe controleur. Deze controleur analyseerde dan de belastingaangiftes van de voorbije jaren, nam de beschikbare controle-verslagen, andere documentatie of zelf opgebouwde dossierkennis er bij en bereidde indien nodig een plaatsbezoek voor.
De extern controleur heeft in 2022 alle belastingaangiftes samen met onze administratie doorgenomen. De analyse van afwijkingen gebeurde samen, een soort van on-the-job training. Dit heeft voor meer inzicht bij onze administratie gezorgd.
Doordat de administratie nu sterker staat, kan er vanuit hen reeds gerichte communicatie en bijsturing vertrekken richting de bedrijven. Ze kunnen de bedrijven ook bijstaan wanneer deze vragen hebben bij een correcte toepassing van het reglement.
Dit betekent dat een groot deel van het werk van de controleur vroeger nu opgevangen wordt door de administratie.
Enkel wat betreft een eventueel plaatsbezoek op het terrein hebben we momenteel nog een lacune. Deze taak zien we niet onmiddellijk opgenomen worden door de huidige administratie omwille van 2 zaken:
1/ functiescheiding: het is goed dat de administratieve controle én de plaatsbezoeken niet op 1 hand zitten maar dat er een vier-ogen-principe geldt
2/ profiel: ik zie een ander profiel deze taak uitvoeren (zie verder wat de taak juist kan inhouden)
Taak 'controleur' wijzigt naar 'relatiebeheerder'
De taakomschrijving 'controleur' is veel te eng, we zouden een betere titulatuur moeten verzinnen.
Vanuit het perspectief van onze belastingen zien we volgend contact noodzakelijk (2-richtingsverkeer):
Vanuit perspectief omgeving/milieu:
Daarop aanvullend vanuit perspectief relatiebeheerder (lokale economie/...):
Het spreekt voor zich dat we deze taak dan zullen moeten aflijnen maar deze relatiebeheerder kan zeker als eerstelijnscontact dienen, steunend op experten in de backoffice.
Hoe verder?
Nieuw personeel aanwerven is momenteel not done. We wachten eerst het fusieverhaal af. In het geval van fusie zijn er misschien intern mogelijkheden, in het andere geval zal een aanpassing personeelsformatie aangewezen zijn. Deze functie verdient zich normaal gezien terug…
Advies MAT?
Het MAT gaf op 27/03/2023 positief advies met betrekking tot deze toekomstvisie.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Het college is principieel akkoord om de nieuwe functie relatiebeheerder in het leven te roepen en geeft de administratie de opdracht dit dossier eind 2023 verder uit te werken.