De aanvraag omvat de exploitatie van volgende ingedeelde inrichting(en) of activiteit(en):
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen en vegetatiewijzigingen:
Naar aanleiding van de Oosterweelverbinding selecteerde de Vlaamse Regering 18 leefbaarheidsprojecten om de leefbaarheid rond de Antwerpse Ring te verhogen. Samen vormen deze projecten 7 Ringparken en een Scheldebrug voor fietsers. De leefbaarheidsprojecten op de grondgebieden van Antwerpen Linkeroever en Zwijndrecht zijn gekend als ‘Ringpark West’.
In het kader van dit leefbaarheidsproject werden door LANTIS, team West, de aannemer en de gemeente Zwijndrecht de aanpassingen uitgewerkt die nodig zijn om de huidige stedenbouwkundige vergunning van LANTIS aan te passen aan de visie van team West.
De projectcluster "Ringpark West" groepeert 3 leefbaarheidsprojecten op linkeroever die zowel op het grondgebied van de stad Antwerpen als dat van de gemeente Zwijndrecht gerealiseerd worden:
De voorliggende aanvraag omvat op het grondgebied van de gemeente Zwijndrecht wijzigingen aan de reeds vergunde werken voor de Oosterweelverbinding, waarbij er ter hoogte van de vergunningsgrens wordt aangesloten op de reeds vergunde werken van Infrastructuurwerken Linkeroever, de Oosterweelverbinding, Bermenlandschap E34 Zuid en Ringpark West 1.
Het aanvraagdossier kan beschouwd worden als vervolg op de omgevingsvergunningsaanvraag Ringpark West 1 (OVA RPW1) en houdt optimalisaties van het eerder vergunde ontwerp in waarbij de leefbaarheid van de omliggende gebieden verhoogd wordt, ontbrekende fietsverbindingen verder worden uitgebouwd en de bestaande of vergunde fietsverbindingen geoptimaliseerd worden. Bermen worden verder aangepast en/of verhoogd om te kunnen dienen als stille bermen.
Daarnaast werd i.f.v. het voltooien van het fietsnetwerk een heel aantal nieuwe fietspaden en een fietsbrug voorzien.
Het volledige project is opgedeeld in drie locaties.
KSA-KAW:
De stedenbouwkundige locatie KSA-KAW strekt zich uit van aan de Vlietbosbeek ter hoogte van de E34, via het knooppunt Sint-Anna (KSA) tot aan de Charles de Costerlaan en de Dwarslaan. Via het knooppunt Antwerpen-West (KAW) volgt ze de Katwilgweg en loopt ze ten zuiden van de E17 richting de Kennedytunnel en Rioolwaterzuivering Burcht aan de Burchtse Weel. De spoorweg doorkruist deze locatie.
Deze stedenbouwkundige locatie vormt het omvangrijkste onderdeel van voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag. Ze bevindt zich voor het grootste stuk binnen de stad Antwerpen; enkel het meest oostelijk gelegen uiteinde aan de E17 en een beperkt gedeelte ten zuiden van de E34 situeert zich in de gemeente Zwijndrecht.
E17A:
De stedenbouwkundige locatie E17A begint aan de westzijde van de Laarbeek en ligt aan de noordzijde van de snelweg E17. De nabije omgeving van deze zone wordt voornamelijk gekenmerkt door de aanwezigheid van (snel)wegeninfrastructuur, bedrijvigheid en stedelijke of gemeentelijke structuren. De locatie loopt grotendeels evenwijdig met de E17, tussen de Antwerpsesteenweg en het verlengde van de Laarbeek en Burchtse Weel.
E17B:
Nog verder in het zuidwesten rond de E17 ligt de stedenbouwkundige locatie E17B. De meest oostelijke punt begint ter hoogte van de Pastoor Coplaan en eindigt aan de Krijgsbaan t.h.v. het op- en afrittencomplex van Kruibeke.
Ook deze stedenbouwkundige locatie situeert zich volledig binnen de gemeente Zwijndrecht. Ten noorden van de E17 liggen bedrijventerreinen met daarachter het centrum van Zwijndrecht. Deze stedenbouwkundige locatie maakt de verbinding tussen zuidelijke en noordelijke zijde van de E17 i.f.v. de nieuwe fietsbrug over de E17 waarbij de Lindenstraat het meest noordelijke punt begrenst. Tussen de industrieterreinen en de Pastoor Coplaan, ten zuiden van de E17, heeft de omgeving een landelijk en open karakter met daarop aansluitend voornamelijk woonwijken die behoren bij Burcht.
De wijzigingen aan de vergunde werken op locatie E17B, opgenomen als onderdeel van de werken in deze aanvraag, zullen bijkomend gewijzigd worden. Deze bijkomende wijzigingen zullen op hun beurt deel uitmaken van een tweede aanvraag specifiek voor deze locatie. De tweede aanvraag zal ook werken bevatten die door de gemeenteraad zullen moeten beoordeeld worden in het kader van de ‘zaak der wegen’. Lantis zal deze werkwijze en de aanpassingen aan de werken die in deze aanvraag gebeuren toelichten op een algemene commissie. |
In het kader van artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur, artikel 8 van het Decreet houdende de gemeentewegen en artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (herhaaldelijk gewijzigd), vraagt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om in het kader van de zaak der wegen een beslissing te nemen over het voorliggend ontwerp van wegenis en de voorgestelde weguitrusting.
Artikel 32 §1 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014 (herhaaldelijk gewijzigd) vermeldt dat de beslissing over de vergunningsaanvraag dient genomen binnen een termijn van 105 dagen, van rechtswege verlengd met zestig dagen volgens artikel 32§2 van hetzelfde decreet.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de zaak der wegen voor Ringpark West 2 zoals hierboven opgesomd en verwijst deze aanvraag door aan de gemeenteraad.