De algemene context is gekend :de "war for talent" is hier. Waar we als openbaar bestuur vroeger de kandidaten in een rij hadden staan en wij vrij konden kiezen ervaren we aan een heel snel tempo en in zeer sterke mate dat de rollen gekeerd zijn. Aanwerving is geen eenrichtingsverkeer meer maar een samenspel waarbij beide partijen met elkaar rekening houden en waarbij wij moeten zorgen voor een aangename , professionele en klantgerichte ervaring bij potentiële kandidaten.
In bijlage de voorgestelde wijzigingen aan RPR en reglement op de selectieprocedures, we vragen aan het vast bureau om deze wijzigingen goed te keuren:
RPR :
• Vereenvoudiging publicatietermijnen : tot nu toe varieert de termijn voor inschrijving naargelang de eind-dag al dan niet in een weekend valt. Dat was vroeger relevant bij kandidaturen die met de post toekwamen, maar nu niet meer omdat alle kandidaturen online worden ingediend. Voorstel is een eenvormige termijn van 15 dagen (=zoals nu) ongeacht weekend / feestdag etc.
• Toelating kandidaten tot selectieprocedure : de kandidatenlijst wordt momenteel voorgelegd aan CBS voordat de kandidaten uitgenodigd kunnen worden. Dit is een extra punt dat naast administratie ook minimaal anderhalve week (meestal 2) tijdverlies meebrengt (inschrijvingstermijn kandidaten laten aflopen daarna rekening houden met indieningstermijn agendapunten CBS). Waardoor kandidaten later bevestiging krijgen en de ganse procedure vertraagt, waardoor we ook mensen mislopen (totale doorlooptijd procedures is vaak 2 tot 3 maanden). Voorstel : personeelsdienst beslist over toelating kandidaten (geen voorafgaande collegebeslissing meer) dit is louter toepassing en geen interpretatie of beoordeling.
• Samenstelling jury : momenteel vragen we minstens 1 extern jurylid en bestaat de jury in praktijk uit 3 personen (2 intern 1 extern). Voor sommige functies zoals een directeur of een gespecialiseerde expertfunctie is dat zeker nuttig. Voor veel andere functie is het onnodig en zorgt het opnieuw voor vertraging (extern jurylid zoeken, afspreken, agenda's afstemmen, later ook de afrekening en betaling juryleden,...) en een moeilijkere organisatie. Voorstel : schrappen van de bepaling dat er altijd een extern jurylid moet zijn, dit laten afhangen van de opportuniteit en noodzaak bij de vacature in kwestie. Op deze manier wordt dus ook een jury van 2 internen mogelijk wat in bepaalde gevallen veel vlotter zal werken zonder in te boeten aan kwaliteit.
• Selectietechnieken = aangepast artikel, Voorstel :
*voor administratieve en leidinggevende functies bevat elke selectieprocedure een schriftelijk en een mondeling gedeelte (voor LG en A niveau ook assessment) .
*voor de technische en uitvoerende functies bevat elke selectieprocedure een mondeling gedeelte, dat kan worden aangevuld met een praktische proef, afgestemd op de functie in kwestie.
• Langlopende vacantverklaringen worden mogelijk , voorstel : voor uitvoerende functies (bvb werkman of poets of BKO) en/of knelpuntberoepen kunnen we voor 1 jaar open verklaren en de vacature permanent open laten staan. Dit in combinatie met de net genoemde bepalingen over jury en selectie onderdelen maakt dat we heel vlot kunnen werken voor deze functies. Het onderscheid tussen kleine / grote poort verkleint (verdwijnt?) waardoor we niet meer zoals nu in 2 keer moeten werken : 1 keer sollicitatieprocedure om een bepaalde duur te kunnen geven en dan de mensen nog eens "examen laten doen" om een onbepaalde duur te mogen geven.
REGLEMENT SELECTIEPROCEDURES :
• Schriftelijk gedeelte van selectie gebeurt momenteel volledig (?) anoniem. Dit geeft naar kandidaten toe een bepaald beeld, een indruk ("examen" i.p.v. "selectie/sollicitatie") Welk idee zit daarachter, welke veronderstellingen maken dat we dit anoniem willen doen ? En hoe zit dat dan met mondelinge en praktische proeven ? Voorstel : bepalingen aangaande anonimiteit eruit halen
Besluit van de Vlaamse Regering 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen
Het vast bureau keurt de bijgevoegde wijzigingen aan de rechtspositieregeling en het reglement op de selectieprocedures goed (bepalingen selectieprocedures en wervingsreserves)