Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

2023_CBS_01075 - Erfpunt: structurele verankering archeologische expertise binnen IOED en optrekken gemeentelijke bijdrage

college van burgemeester en schepenen
di 29/08/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_01075 - Erfpunt: structurele verankering archeologische expertise binnen IOED en optrekken gemeentelijke bijdrage

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_01075 - Erfpunt: structurele verankering archeologische expertise binnen IOED en optrekken gemeentelijke bijdrage 2023_CBS_01075 - Erfpunt: structurele verankering archeologische expertise binnen IOED en optrekken gemeentelijke bijdrage

Motivering

Motivering

Als erfgoedorganisatie werkt Erfpunt vandaag met de Wase gemeenten en erfgoedgemeenschap samen rond het Waas erfgoed. Om de werking te garanderen, zijn er verschillende bronnen van inkomsten. Subsidies en toelagen van de Vlaamse overheid, contributies van elk van de 10 deelnemende gemeenten (€0.40 – jaarlijks geïndexeerd) en vrijwillige bijdrages van enkele gemeenten zijn daar de belangrijkste van (de exacte cijfers zijn terug te vinden in de presentatie van Erfpunt in bijlage). Door verschillende factoren staat de huidige werking, met name de archeologische dienstverlening, meer en meer onder druk. Zwijndrecht deed en doet een beroep op de archeologische expertise van Erfpunt, onder meer voor de Sint-Martinuskerk, het Binnenplein en de stationsomgeving.

De inflatie, besparing op vrijwillige bijdragen en toenemend aantal ontwikkelingsprojecten bij gemeenten legt enorme druk op het basisdienstenaanbod van de organisatie aan de Wase gemeenten. Eerste stappen binnen archeologietraject (preadvies en bureaustudie) kunnen niet langer met de huidige contributies worden gefinancierd.

Een kort-door-de-bocht-oplossing zou zijn om de archeologische werking af te bouwen. Op korte termijn betekent dit een besparing, maar op langere termijn heeft dit een averechts effect. Het stopzetten van het dienstenaanbod met betrekking tot archeologietrajecten houdt zowel financiële als projectmatige nadelen in voor de gemeenten. Gemeentelijke investeringsprojecten zullen aanzienlijk duurder worden (o.m. wegvallen Btw-vrijstelling op terreinwerk, beleidsondersteuning…).

Een andere optie is een eventuele reorganisatie van het team Onderzoek. Dit brengt als risico mee dat heel wat in-house expertise verloren gaat. Het archeologietraject wordt dan volledig betalend maar de kostprijs  voor terreinwerk wordt goedkoper ten gevolge van lagere loonkost. Ook dit is slechts een kortetermijnoplossing, want de verantwoordelijkheid en coördinatie over het team zorgt voor extra belasting bij het team Beleid en ondersteuning en zal extra financiële input van de gemeenten vragen om deze taken uit te voeren. Dit voorstel mist tevens de proactieve zet voor meer Vlaamse subsidies vanaf 2027.

Erfpunt vraagt dan ook uitdrukkelijk om het grotere plaatje voor ogen te houden en net te opteren voor het versterken van het team van erfgoedconsulenten met een beleidsarcheoloog. Deze keuze biedt de beste garantie op het behoud van alle voordelen die de Wase gemeenten bij archeologietrajecten nu genieten en is tevens een proactieve zet voor meer Vlaamse subsidies vanaf 2027. Dit kan echter alleen worden gerealiseerd door de bijdrages van de gemeenten te verhogen, concreet een verdubbeling met €0.40 / inwoner. Op langere termijn maakt Erfpunt zich sterk dat een contributieverhoging voor de gemeenten de beste keuze is. Zo investeren ze duurzaam in een kwalitatieve en uitgebreide dienstverlening voor het realiseren van hun eigen lokaal onroerenderfgoedbeleid. Indien het college hiermee instemt, zal dit moeten verankerd worden in het exploitatiebudget vanaf 2024.

Vermits dit een beslissing betreft die alle 10 gemeenten binnen de IOED samen moeten nemen, wordt op 31 augustus een overleg gepland in Sint-Niklaas. Om 10u wordt er afgesproken aan de balie van de erfgoedsite Zwijgershoek (Zwijgershoek 14). Schepen Ann Van Damme is dan verhinderd, haar aangeduide plaatsvervanger (GR lid Leander Luyten) zal aanwezig zijn op de vergadering.

 

Regelgeving bevoegdheid

Het college is bevoegd op basis van het delegatiereglement zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 27 januari 2022.
<p>Het college is bevoegd op basis van het delegatiereglement zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 27 januari 2022.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college stemt in met een verdubbeling van de jaarlijkse bijdrage aan Erfpunt van €0.40/inwoner (+ indexatie) naar €0.80/inwoner vanaf 2024.

Artikel 2

Het college verankert deze verhoging in het exploitatiebudget vanaf 2024.

Artikel 3

Voor de gemeente Zwijndrecht neemt volgende persoon deel aan het overleg op 31 augustus: Erfpunt bestuurslid en Zwijndrechts gemeenteraadslid Leander Luyten.


Bijlagen

  • behoud archeologische expertise bij Erfpunt.pdf
  • Bijlage 2Overzicht projecten deelnemende gemeenten 2016-2022.pdf
  • voorstel tot structureel verankeren archeologische expertise binnen IOED-deelwerking Erfpunt.pdf