Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

2023_CBS_01070 - Goedkeuring sluiting gebouw kerkhof Zwijndrecht wegens gezondheidsrisico's

college van burgemeester en schepenen
di 29/08/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_01070 - Goedkeuring sluiting gebouw kerkhof Zwijndrecht wegens gezondheidsrisico's

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_01070 - Goedkeuring sluiting gebouw kerkhof Zwijndrecht wegens gezondheidsrisico's 2023_CBS_01070 - Goedkeuring sluiting gebouw kerkhof Zwijndrecht wegens gezondheidsrisico's

Motivering

Motivering

Naar aanleiding van bovenstaande adviezen en de bijhorende context dient er een weloverwogen beslissing te worden genomen. Voor de volledigheid dient met onderstaande zaken rekening te worden gehouden:

Aandachtspunten van het gebouw

Gebrekenlijst:

- enkel glas;

- Muren en vloer niet geïsoleerd;

- opstijgend vocht in vloer en muren;

- sanitair verouderd;

- elektriciteit verouderd;

- geen ventilatie;

- verwarming verouderd: lokaal en elektrisch;

- buitenschrijnwerk einde levensduur;

- verregaande zwarte schimmelvorming;

- etc...


Potentiële oplossingen in respectievelijke volgorde:

- hoogrendementsglas;

- muren en vloer isoleren (uit/-afkappen vloeren en muren);

- muren injecteren/vochtwerend maken; vloeren uitkappen/vochtwerend maken;

- sanitair vervangen;

- elektriciteit actualiseren;

- ventilatiesysteem plaatsen;

- nieuwe verwarming plaatsen;

- buitenschrijnwerk vervangen.

Eén potentiële oplossing op zichzelf remedieert het probleem van de schimmelvorming niet. Het installeren van ventilatie, maakt dat de verwarming moet worden bekeken. Als we ventileren en verwarmen bekijken, zouden we ook de buitenschil (isolatie) moeten bekijken, etc. (cascade-effect).


Welzijn op het werk: verplichting gezond werkklimaat

De schimmelvorming moet aangepakt worden. Als werkgever dient men rekening te houden met verplichting om de personeelsleden een gezond werkklimaat te bieden zoals beschreven in de codex Welzijn op het Werk. De codex over het welzijn op het werk verplicht werkgevers regelmatig elk risico door biologische agentia te beoordelen voor de werknemers en maatregelen te nemen ter remediëring.


Huidige functies van het gebouw

• openbaar toilet: Wettelijk zijn wij niet verplicht een openbaar toilet te bieden.

Nabijgelegen locaties in de buurt als alternatief: Den Trechter, Oud Gemeentehuis, gemeentehuis, 

Sporthal die sanitaire faciliteiten bieden.

• koeling lichamen: Enkel verplicht voor een crematorium, niet verplicht voor een begraafplaats.

• onthaalruimte: Enkel verplicht voor een crematorium, niet verplicht voor een begraafplaats.

• (tijdelijke) schuilplaats tegen de regen: Niet verplicht, wel handig.

• Vergaderlokaal vrijwilligers buurtboomgaard: Nabijgelegen locaties in de buurt als alternatief: Den Trechter/Pastorij Zwijndrecht, Oud Gemeentehuis, gemeentehuis, Sporthal.

• Bureau/eetgelegenheid

• Douche en verfrissingsmogelijkheid

• Inkom/entree van de begraafplaats

• Referentiepunt


Duurzaamheidsnormen nastreven

Bij renovatie aan een gebouw moeten we telkens ons engagement, vastgelegd en bekrachtigd in het 

burgemeestersconvenant 2030, indachtig zijn.

Waarbij volgende doelstellingen: 

- doelstelling: energieneutraal volgens norm 2030;

- doelstelling: energie opwekken?

- doelstelling: duurzaamheidsnorm 2050.


Mogelijkheden

Het gebouw is niet in goede staat en houdt een gezondheidsrisico in voor de medewerkers die er werken, en/of externen/burgers/etc. die in dit gebouw vertoeven. Zoals eerder aangegeven is er geen quick win om de schimmelproblematiek op te lossen, althans niet zonder andere problemen te creëren (e.g. isoleren/verwarmen met respect voor de duurzaamheidsnorm, e.d.).

Optie 1: Gebouw behouden mits totaalrenovatie

 Vraag: kosten/baten-analyse ifv het (huidig) gebruik/de functie(s) van het gebouw; wordt het gebouw nog voldoende benut en betekent het gebouw nog een meerwaarde in ons patrimonium?

Optie 2: gebouw slopen en vervangen door nieuwbouw constructie

 Vraag: kosten/baten-analyse ifv het (huidig) gebruik/de functie(s) van het gebouw.

Optie 3: gebouw gedeeltelijk slopen en gedeeltelijk renoveren

Eigenlijk 2 gebouwen; kiezen om 1 van de 2 gebouwen te behouden en renoveren, het overige gebouw te verwijderen.

Opnieuw een sterke kosten/baten analyse naar waarde/functie(s) van het gebouw.

Optie 4: gebouw slopen en niet vervangen

De centrale onthaalplaats opnieuw integreren in de natuur met oog voor biodiversiteit; een natuurlijke belevingsruimte voor de burgers en integratie van kunst/monumenten om de beleving te versterken. Een serene, introspectieve overgangszone van openbaar domein naar begraafplaats.

Kosten/baten: enkel sloopkost; ontwerp en realisatie van deze zone kan in eigen beheer.


Vraagstelling:

Wat is de toekomst van dit gebouw? Meer bepaald, voor welk van de hierboven opgesomde mogelijkheden/opties opteert  het MAT/CBS ? Op basis van deze keuze kan een stappenplan opgesteld worden met het oog op een correcte en gedragen uitvoering.

Het MAT gaf volgend advies: 

Er zijn nog te veel vragen om al een onderbouwde beslissing te kunnen nemen.

Het MAT vraagt aan groendienst en dienst leven samen een advies uit te werken omtrent de nodige functies op de begraafplaats, waarmee er dan terug naar MAT en naar college gegaan kan worden. Intussentijd wordt voorgesteld het gebouw te sluiten.


Conclusie:

Zoals hierboven uitvoerig is weergegeven, is er geen eenvoudige 'oplossing' voor de weerkerende schimmelproblematiek die het gebouw teistert, noch is het de enige problematiek waar het gebouw mee te kampen heeft (opstijgend vocht, salpeter, etc.). Zoals vastgesteld bij plaatsbezoek en bekrachtigd op het BOC van 7 maart 2023 is het gebouw een ongezonde omgeving om te vertoeven met de nodige gezondheidsrisico's die ook bij een korte blootstelling het gevolg kunnen zijn.

We vragen aan het college goedkeuring om het gebouw te sluiten en zodoende de gezondheid en veiligheid van onze burgers te garanderen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college gaat niet akkoord met de sluiting van het gebouw. De toiletten en onthaalruimte blijven open tijdens de openingsuren.

Het bureau en koelcel blijven gesloten en de ruimten waar vocht / schimmel is moeten aangepakt worden. Het college vraagt dat de dienst op korte termijn zijn voorstel van aanpak aan het college voorlegt.


Bijlagen

  • Bijzonder comite 7 maart.docx