Terug
Gepubliceerd op 23/08/2023

2023_CBS_00999 - Resultaten jobtevredenheid gezins- en groepsopvang

college van burgemeester en schepenen
di 08/08/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

AndrĂ© Van de Vyver, burgemeester

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_00999 - Resultaten jobtevredenheid gezins- en groepsopvang

Aanwezig

Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_00999 - Resultaten jobtevredenheid gezins- en groepsopvang 2023_CBS_00999 - Resultaten jobtevredenheid gezins- en groepsopvang

Motivering

Motivering

1. Over de eigen aanpak

Rond onze pedagogische visie (bv. rond wennen, taal, welbevinden, communicatie, regelmaat, toezicht, …) zijn de kinderbegeleiders in grote mate op de hoogte van de verwachtingen, met een gemiddelde score van elk onderdeel variërend tussen 76% (‘meestal wel’) en 100% (‘altijd’). De kinderbegeleiders geven aan dat ze deze visie ook ‘altijd’ of ‘meestal wel’ toepassen. In tijden van crisis (brand, grensoverschrijdend gedrag, klacht) weten de kinderbegeleiders ‘vaak’ of ‘altijd’ wat te doen.

Wanneer we vragen of ze voldoende tijd maken om te spelen, te knutselen of voor te lezen… vindt 62% dat ze dit altijd voorrang geven. 25% geeft aan dat ze dit soms wel doen (maar dus soms ook niet). Een iemand (12.5%) geeft aan onzeker te zijn over bepaalde activiteiten.

De kinderbegeleider geeft zichzelf 90%.

 

 2. Over de samenwerking met de dienst

De kinderbegeleiders geven de samenwerking met de dienst een hoge score van 86%. De vormingen die worden aangeboden zijn meestal kwaliteitsvol (63%). Het aantal vormingen is ook (meestal) voldoende en zinvol. Ervaringsuitwisseling kan soms beter.

De dienst telt drie medewerkers

  • De verantwoordelijke

De onthaalouders zijn heel tevreden (100%) over de ondersteuning. Men is tevreden hoe ze mee nadenkt over mogelijke veiligheidsrisico’s en oplossingen. Maar ook bij problemen of klachten is de verantwoordelijke er met de noodzakelijke ondersteuning (score 90%). 

Alle kinderbegeleiders geven aan dat ze een vertrouwensrelatie met haar hebben, ze kunnen bij haar terecht met problemen met ouders. Andersom geeft de verantwoordelijke ook veel vertrouwen: 100% van de medewerkers geven aan dat de verantwoordelijke hen waardeert.

Een belangrijke taak is de kwaliteitsbewaking in de locaties zelf. Huisbezoeken zijn hierbij belangrijk. 87% is tevreden met de frequentie van deze huisbezoeken. Eén iemand wil graag dat de verantwoordelijke meer frequent langskomt. Iedereen vindt de duur van de bezoeken goed. Iedereen vindt de huisbezoeken ook zinvol, ze laat hen nadenken over de eigen aanpak of de eigen draagkracht. Ook dat wordt geapprecieerd.

De verantwoordelijke bereidt kinderbegeleiders ook voor op (mogelijke) inspectiebezoeken. 87% vindt dat ze dit goed aanpakt. Eén iemand verwacht hierrond meer ondersteuning.

De verantwoordelijke krijgt een algemene eindscore van 95%.

  •  Administratie

Ook hier krijgt de dienst positieve feedback. Zowel over de toewijzing van nieuwe kinderen (75%), de uitbetaling (100%) en de berekening van de uitbetaling (100%). Ze ervaren dat ze voldoende inspraak krijgen (71%) en geven aan dat er voldoende rekening wordt gehouden met de openingsuren en -dagen (100%). Ook elk van hen geeft aan dat ze voldoende kinderen toegewezen krijgen, rekening houdend met de eigen wensen of mogelijkheden (100%).

Voor de administratieve ondersteuning krijgt de dienst een algemene eindscore van 95%.

  • De pedagogische coach van VVSG

Sinds vorig jaar is er ook de VVSG-ondersteuning in de vorm van een pedagogische coach. Deze medewerker komt een paar uren per jaar langs bij elke kinderbegeleider voor gerichte pedagogische ondersteuning op maat. 

Deze medewerker heeft nog niet de kans gehad om bij alle kinderbegeleiders op de locatie langs te gaan. Bij wie ze wél geweest is, zijn de meningen verdeeld: ondersteunend (2x) versus niet zinvol (1x) of onduidelijk (2x). Een iemand ervaart het als controle.

 

3. Bij de start

De voorbije jaren zijn er drie nieuwe onthaalouders gestart, twee daarvan zelfs in coronatijd. Deze onthaalouders zijn zich bewust dat de ondersteuning in niet-coronatijd intensiever is, maar dat de omstandigheden dit niet toelieten. Ze zijn zeer tevreden over de informatie rond de jobinhoud, de ondersteuning van de dienst, de verwachtingen en het sociaal statuut.


4. Praktische ondersteuning

De kinderbegeleiders geven de dienst een score van 76% rond de telefonische bereikbaarheid. 87% weet ook dat ze in noodsituaties altijd bereikbaar zijn (ook in het weekend of ’s avonds). Toch is er één iemand die hiervan niet op de hoogte is. Een iemand vindt het jammer dat men eerst bij het onthaal terechtkomt (in plaats van rechtstreeks bij de dienst). De dienst krijgt een topscore in verband met antwoorden op praktische vragen. 

Sinds een aantal jaren werken we met de software Deona. Deze beoordelen de onthaalouders positief (registratie, communicatie met ouders, dagverloop, noodgegevens).

Materiaal voor de dagelijkse werking wordt ter beschikking gesteld door de dienst (bedjes, relaxstoelen, …). Een iemand geeft aan dat er méér materiaal ter beschikking mag zijn. De 7 andere locaties zijn tevreden over het aanbod.


5. Over de collega’s

Kinderbegeleiders die in aparte locaties werken, hebben minder het gevoel dat ze een deel van een team zijn. De helft vindt dit goed. Bij de andere helft zijn de meningen verdeeld: Een iemand voelt zich geen deel van het team, maar vindt het ook niet erg. Eén iemand vindt dit wel jammer. Twee mensen hebben geen mening of werken nog niet lang genoeg om zich hierover een mening te vormen. Drie mensen willen graag méér contact met de collega’s. Een iemand doet een suggestie voor de opstart van een whatsappgroep.

Door de beperktere contacten is ook de ondersteuning van collega’s minder. De meningen zijn verdeeld of dit te betreuren valt of niet. 

We stelden ook de vraag of de kinderbegeleiders uitgenodigd willen worden op gemeentelijke festiviteiten (bv. nieuwjaarsdrink, summerfest). Een iemand is niet geïnteresseerd, de rest zou minstens uitgenodigd willen worden (of meer informatie willen krijgen).  

 

6. Over vandaag en over de toekomst

In de open vraag ‘ik werk graag als kinderbegeleider omdat…’ werden de volgende antwoorden geformuleerd:

  • … Ik het graag doe en er super veel voldoening uit haal. De liefde en vriendschap die je van de kinderen krijgt is immens. De dagen zijn nooit saai en steeds afwisselend.
  • … Ik van kinderen hou en elk kind op zijn eigen unieke manier wil zien opgroeien.
  • … De kinderen en ouders me echt gelukkig maken! Kinderen zien evolueren is fantastisch! Ik geniet ervan als ze als sponsjes opnemen wat ik hen probeer bij te brengen. De job van mijn leven!
  • … Het een genoegen is om die kleine petatjes te zien opgroeien en evolueren.

62% van de kinderbegeleiders wil deze job liefst blijven doen tot de dag dat ze op pensioen gaat. De andere groep (38%) weet niet tot wanneer ze dit wensen te doen.

 

Concluderend kunnen we stellen dat de jobtevredenheid, de samenwerking en de ondersteuning vanuit de dienst zeer goed wordt geëvalueerd.

Toch zijn er ook aandachtspunten: we denken met de kinderbegeleiders na of een gezamenlijke whatsappgroep wenselijk is.

Ook meer ervaringsuitwisseling inbouwen tijdens vormingen nemen we mee voor de toekomst.

De ondersteuning en meerwaarde die Lien (pedagogische coach) kan geven, moet nog meer onder de aandacht gebracht worden.

 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de resultaten van de tevredenheidsbevraging bij de kinderbegeleiders van de gezins- en groepsopvang. 


Bijlagen

  • 2023_resultaten jobtevredenheid onthaalouders.pdf