In het ontwerp voor de heraanleg, toegelicht door studiebureau Terra Verde op de algemene commissie van 8 maart 2023, wordt sterk rekening gehouden met de klimaatdoelstellingen. Een groot gedeelte van de verharding wordt weggenomen. De parkeerplaatsen worden aan één zijde van het plein samengebracht en er zal geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk zijn over het plein. Op die manier komt er een grote ruimte vrij voor een natuurlijke groene invulling met half verharde wandelpaden en plekjes om te zitten. De paden zorgen voor een vlotte en veilige verbinding van fietsers en voetgangers met natuurlijk extra aandacht voor de kinderen van de school.
Door de straatstenen weg te halen en te vervangen door een groene invulling, wordt deze plek een bron van schaduw en koelte voor zowel de buurtbewoners als de school. Nog een pluspunt van de nieuwe invulling is de opvang van regenwater op het plein. Het regenwater zal hier voortaan in de groenzones in de bodem kunnen infiltreren in plaats van rechtstreeks naar de riolering te vloeien.
Met het nieuwe ontwerp voor de heraanleg van het plein zet de gemeente in op klimaatbestendigheid, vergroening en veiligheid voor de zwakke weggebruiker.
Op het schepencollege van 17 januari 2023 werden volgende opmerkingen gegeven:
Tijdens informatievergadering in kader van het GBR (Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte) werd het project Ontharding Idsteinlaan reeds gepresenteerd als voorbeeld van een project dat uitvoering geeft aan de krachtlijnen van het beleidsplan.
Onderstaande feedback mochten wij van burgers/bewoners reeds ontvangen:
Bewoners vragen om laadinfrastructuur te voorzien.
Antwoord: ontwerpplan werd aangepast en laadinfrastructuur voorzien.
Op 8 mei 2023 werd het concept toegelicht aan de omwonenden via een bewonersvergadering. De feedback van de omwonenden was vooral verkeerstechnisch van aard.
De Verkeerscel besprak het punt betreffende het onthardingsproject in de Idsteinlaan in zitting van 14 juni 2023 en zij gaf volgend bijkomend advies:
- Hoek huisnummer Idsteinlaan 29 en Leo Verbeecklaan 2 en 4: op de hoek van de straat staat een bloembak. De Verkeerscel adviseert dat duurzaam te ontharden en deze bloembak te vervangen door een plantvak.
- De eerste 2 parkeerplaatsen in de Leo Verbeecklaan, naast huisnummer 27 van de Idsteinlaan, zouden ook in waterdoorlatende verharding moeten aangelegd worden.
- De Verkeerscel adviseert om ook de inplanting van de hydranten op een plan te zetten. Dit moet toegankelijk zijn voor de brandweer.
- De Verkeerscel wenst ook dat de palen die voorzien zijn op het plan als breekpalen, te vervangen door verwijderbare breekpalen.
Verdere adviezen bekomen van brandweer, nutsmaatschappijen, rioolbeheerder, dienst ruimtelijke ordening. Gelieve de volledige verwerking van deze adviezen te vinden in de nota van de ontwerper in bijlage.
De verhoogde prijsraming heeft in grote mate te maken met de twee bijkomende parkeerplaatsen in waterdoorlatende verharding en de verkeerstechnische aanpassingen.
Vandaag bieden we het gefinaliseerd ontwerp aan ter goedkeuring door het college.
Het college keurt het definitief ontwerp voor project ontharding Idsteinlaan goed.