Terug
Gepubliceerd op 23/08/2023

2023_CBS_00995 - Ontharding Idsteinlaan - Goedkeuring definitief ontwerp

college van burgemeester en schepenen
di 08/08/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

AndrĂ© Van de Vyver, burgemeester

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_00995 - Ontharding Idsteinlaan - Goedkeuring definitief ontwerp

Aanwezig

Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_00995 - Ontharding Idsteinlaan - Goedkeuring definitief ontwerp 2023_CBS_00995 - Ontharding Idsteinlaan - Goedkeuring definitief ontwerp

Motivering

Motivering

In het ontwerp voor de heraanleg, toegelicht door studiebureau Terra Verde op de algemene commissie van 8 maart 2023, wordt sterk rekening gehouden met de klimaatdoelstellingen. Een groot gedeelte van de verharding wordt weggenomen. De parkeerplaatsen worden aan één zijde van het plein samengebracht en er zal geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk zijn over het plein. Op die manier komt er een grote ruimte vrij voor een natuurlijke groene invulling met half verharde wandelpaden en plekjes om te zitten. De paden zorgen voor een vlotte en veilige verbinding van fietsers en voetgangers met natuurlijk extra aandacht voor de kinderen van de school.

Door de straatstenen weg te halen en te vervangen door een groene invulling, wordt deze plek een bron van schaduw en koelte voor zowel de buurtbewoners als de school. Nog een pluspunt van de nieuwe invulling is de opvang van regenwater op het plein. Het regenwater zal hier voortaan in de groenzones in de bodem kunnen infiltreren in plaats van rechtstreeks naar de riolering te vloeien.

Met het nieuwe ontwerp voor de heraanleg van het plein zet de gemeente in op klimaatbestendigheid, vergroening en veiligheid voor de zwakke weggebruiker.

Op het schepencollege van 17 januari 2023 werden volgende opmerkingen gegeven:

  • Er wordt toch nog een bewonersvergadering georganiseerd;
    Antwoord: de bewonersvergadering is doorgegaan op maandag 8 mei 2023 in basisschool Sint-Martinus;
  • De locatie van de knip in de parkeerpocket staat nog ter discussie (mogelijk ook helemaal links of helemaal rechts); Antwoord: er zal gewerkt worden met een proefopstelling gedurende 6 maanden met daarna een participatiemoment;
  • De noodzaak om verhuiswagens te positioneren op de stelplaats brandweer is nog niet duidelijk. Indien enkel brandweerwagens in geval van nood, dan kan overbreedte voor stelplaats brandweer in grindgazon in plaats grasdallen. Dit is meer prijsbewust. Antwoord: Advies brandweer werd ingewonnen (zie bijlage);
  • Overleg met de brandweer moet gepland worden; Antwoord: Advies brandweer werd ingewonnen (zie bijlage);
  • Overleg met nutsmaatschappijen noodzakelijk. Antwoord: project werd aangehaald en besproken op de contactvergaderingen met de nutsmaatschappijen op 7 februari 2023 en 6 juni 2023. Er staat nog een coördinatievergadering met de nutsmaatschappijen gepland in september.
  • Er zijn in deze laatste versie 2 parkeerplaatsen minder ingetekend. Is er mogelijkheid om 1 (en in extremis 2) parkeerplaats(en) bij te plaatsen, maar enkel indien er veel tegenreactie komt. Antwoord: er is geen tegenreactie of bijkomende vraag voor parkeerplaatsen gekomen.

Tijdens informatievergadering in kader van het GBR (Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte) werd het project Ontharding Idsteinlaan reeds gepresenteerd als voorbeeld van een project dat uitvoering geeft aan de krachtlijnen van het beleidsplan.

Onderstaande feedback mochten wij van burgers/bewoners reeds ontvangen:

  1. Er is draagvlak voor de vergroeningsoperatie;
  2. Er is globaal (maar niet unaniem) weerstand tegen een knip. Er was ook een voorstel om enkel bij begin en einde school te knippen met in/uitschuifbare paal. Antwoord: er zal gewerkt worden met een proefopstelling gedurende 6 maanden met daarna een participatiemoment;
  3. Van een aantal bewoners van de gelijkvloerse appartementen aan de onderzijde van het plein (Zuid-Oost) is weerstand tegen het naar onder brengen van de bovenste parkeerplaatsen. Zij hebben namelijk hun slaapkamers daar, en zagen liever juist een verschuiving van de parkeerplaatsen naar boven. Bewoners ondervinden hinder van draaiende motoren van stationerende wagens en vragen in elk geval om de gebruikers te sensibiliseren. Antwoord: ontwerpplan werd aangepast. Er werd een groene buffer geplaatst in de vorm van een haag tegen licht en geluid. Daarnaast werd de elektrische laadinfrastructuur ingepland om het aantal brandstofmotoren te beperken aan de gebouwzijde.
  4. Algemene ergernis over verkeersleefbaarheid en gebrek aan parkeerplaatsen (die worden ingenomen door school- en politiepersoneel); ergernis over 'gefriemel' voor en na school, De ingreep wordt best gekoppeld aan een parkeerbeleid. 
  5. Bewoners vragen om met de school en de politie in gesprek te gaan over de inname van openbare parkeerplaatsen. Er is vraag naar bewonersparkeren.

    Bewoners vragen om laadinfrastructuur te voorzien.

    Antwoord: ontwerpplan werd aangepast en laadinfrastructuur voorzien.

  6. Eén bezwaar tegen aanplanting van bomen in de rechterbovenhoek o.w.v. lichtafname van gelijkvloers appartement. Antwoord: ontwerpplan werd aangepast door lagere boomsoort te voorzien en er werd rekening gehouden met de noodzakelijke afstand tot het gebouw.


Op 8 mei 2023 werd het concept toegelicht aan de omwonenden via een bewonersvergadering. De feedback van de omwonenden was vooral verkeerstechnisch van aard.
De Verkeerscel besprak het punt betreffende het onthardingsproject in de Idsteinlaan in zitting van 14 juni 2023 en zij gaf volgend bijkomend advies:

- Hoek huisnummer Idsteinlaan 29 en Leo Verbeecklaan 2 en 4: op de hoek van de straat staat een bloembak. De Verkeerscel adviseert dat duurzaam te ontharden en deze bloembak te vervangen door een plantvak.
- De eerste 2 parkeerplaatsen in de Leo Verbeecklaan, naast huisnummer 27 van de Idsteinlaan, zouden ook in waterdoorlatende verharding moeten aangelegd worden.
- De Verkeerscel adviseert om ook de inplanting van de hydranten op een plan te zetten. Dit moet toegankelijk zijn voor de brandweer.
- De Verkeerscel wenst ook dat de palen die voorzien zijn op het plan als breekpalen, te vervangen door verwijderbare breekpalen.

Dit advies werd goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen van 27 juni 2023.


Verdere adviezen bekomen van brandweer, nutsmaatschappijen, rioolbeheerder, dienst ruimtelijke ordening. Gelieve de volledige verwerking van deze adviezen te vinden in de nota van de ontwerper in bijlage.

De verhoogde prijsraming heeft in grote mate te maken met de twee bijkomende parkeerplaatsen in waterdoorlatende verharding en de verkeerstechnische aanpassingen.

Vandaag bieden we het gefinaliseerd ontwerp aan ter goedkeuring door het college.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp voor project ontharding Idsteinlaan goed.


Bijlagen

  • 20230801 Idsteinlaan nota definitief ontwerp.pdf
  • 20230508 Idsteinlaan presentatie ontwerp bewonersvergadering 8 mei - finale versie.pdf
  • 20230801 Idsteinlaan DO1 1op200 a1.pdf
  • 20230801 Idsteinlaan DO2 1op200 a1.pdf
  • 20230801 Idsteinlaan DO3 1op200 a1.pdf
  • Idsteinlaan preadvies brandweer W.00038.ZW.0001_signed.pdf
  • Idsteinlaan waardevolle vervangers voor platanen.pdf
  • 20230801 Idsteinlaan DO detailsnede gevels afwatering 1op50.pdf
  • 20230801 Idsteinlaan DO terreinprofiel 1op100 A2.pdf
  • 20230801 raming DO college.pdf