Terug
Gepubliceerd op 23/08/2023

2023_CBS_01005 - Contact center bij noodsituaties - overeenkomst met de Belgische onderneming WEngage - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 08/08/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

AndrĂ© Van de Vyver, burgemeester

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_01005 - Contact center bij noodsituaties - overeenkomst met de Belgische onderneming WEngage - goedkeuring

Aanwezig

Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_01005 - Contact center bij noodsituaties - overeenkomst met de Belgische onderneming WEngage - goedkeuring 2023_CBS_01005 - Contact center bij noodsituaties - overeenkomst met de Belgische onderneming WEngage - goedkeuring

Motivering

Motivering

De Algemene Directie Crisiscentrum beschikt over een contact center om bij noodsituaties de bevolking te informeren. Voor de periode 2023-2027 is daartoe een raamcontract afgesloten met de Belgische onderneming WEngage, voor een contact center met permanente wachtdienst. Om gebruik te kunnen maken van het contact center dient er een overeenkomst afgesloten te worden met WEngage met als doel de activerings- en gebruiksomstandigheden van het contact center bij noodsituaties te omschrijven en bij de activering een snelle authenticatie mogelijk te maken.

Het Nationaal Crisiscentrum en de FOD Volksgezondheid zijn overeengekomen om de mogelijkheid te voorzien om zowel de oproepen ‘Discipline 5’ (algemene informatie) als de oproepen ‘Discipline 2’ (slachtofferinformatie) te behandelen via het contact center bij noodsituaties. De oproepen ‘D2’ zullen desgevallend behandeld worden door gespecialiseerd personeel, daartoe aangewezen door FOD Volksgezondheid.

De stand-by 24/7 van het contact center wordt door het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) gefinancierd. De ondertekening van de overeenkomst heeft dus geen directe financiële weerslag. Enkel het effectief gebruik van het contact center, op vraag van de gemeente, bij een noodsituatie of een oefening valt ten laste van de gemeente. Een overzicht van de kosten is terug te vinden in bijlage 4 van de overeenkomst. De kosten omvatten de personeelskosten door de activatie van het contact center gedurende de volledige tijd dat het infonummer ter beschikking van de bevolking staat.

Juridische grond

Het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de nood- en Interventieplannen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de ondertekening van het contract met WEngage NV, Woluwelaan 158 - 1831 Diegem - 0793.259.664, voor een contact center met permanente wachtdienst.

Artikel 2

De kosten voor de stand-by worden gedragen door het NCCN. De kosten voor de activatie en het gebruik van het contact center worden gedragen door de gemeente Zwijndrecht volgens de tarieven zoals vermeld in bijlage 4 van deze overeenkomst.


Bijlagen

  • Overeenkomst WEngage overheid.pdf
  • Bijlage 1 Contactgegevens van de overheid.pdf
  • Bijlagen 2 tot 5 overeenkomst WEngage.pdf