Terug
Gepubliceerd op 23/08/2023

2023_CBS_01010 - 2023/00076 – 2e Adviesvraag na administratieve lus voor: Verzoek tot bijstelling van de lozingsnormen voor (UC-)PFAS – Canadastraat 11 te 2070 Zwijndrecht – 1e Afdeling, sectie A, perceel 456A2, 456B2, 456C, 456E, 456F, 456G, 456H, 456K, 456L, 456M, 456N, 456P, 456R, 456T, 456Y, 456Z, 467Esectie H, perceel 448C, Afdeling 11813, sectie N, perceel 489A, 533B, 533C, 533D, 533E, 534/02A: ongunstig.

college van burgemeester en schepenen
di 08/08/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

André Van de Vyver, burgemeester

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_01010 - 2023/00076 – 2e Adviesvraag na administratieve lus voor: Verzoek tot bijstelling van de lozingsnormen voor (UC-)PFAS – Canadastraat 11 te 2070 Zwijndrecht – 1e Afdeling, sectie A, perceel 456A2, 456B2, 456C, 456E, 456F, 456G, 456H, 456K, 456L, 456M, 456N, 456P, 456R, 456T, 456Y, 456Z, 467Esectie H, perceel 448C, Afdeling 11813, sectie N, perceel 489A, 533B, 533C, 533D, 533E, 534/02A: ongunstig.

Aanwezig

Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_01010 - 2023/00076 – 2e Adviesvraag na administratieve lus voor: Verzoek tot bijstelling van de lozingsnormen voor (UC-)PFAS – Canadastraat 11 te 2070 Zwijndrecht – 1e Afdeling, sectie A, perceel 456A2, 456B2, 456C, 456E, 456F, 456G, 456H, 456K, 456L, 456M, 456N, 456P, 456R, 456T, 456Y, 456Z, 467Esectie H, perceel 448C, Afdeling 11813, sectie N, perceel 489A, 533B, 533C, 533D, 533E, 534/02A: ongunstig. 2023_CBS_01010 - 2023/00076 – 2e Adviesvraag na administratieve lus voor: Verzoek tot bijstelling van de lozingsnormen voor (UC-)PFAS – Canadastraat 11 te 2070 Zwijndrecht – 1e Afdeling, sectie A, perceel 456A2, 456B2, 456C, 456E, 456F, 456G, 456H, 456K, 456L, 456M, 456N, 456P, 456R, 456T, 456Y, 456Z, 467Esectie H, perceel 448C, Afdeling 11813, sectie N, perceel 489A, 533B, 533C, 533D, 533E, 534/02A: ongunstig.

Motivering

Motivering

3M Belgium met adres Canadastraat 11 te 2070 Zwijndrecht heeft een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2023028079 en gemeentelijk dossiernummer 2023/00076 voor exploitatie van een ingedeelde inrichting: 

  • Verzoek tot bijstelling van de lozingsnormen voor UC-PFAS 

De locatie van de aanvraag is Canadastraat 11 te 2070 Zwijndrecht. Ze heeft de kadastrale omschrijving 1e  Afdeling, sectie A, perceel 456A2, 456B2, 456C, 456E, 456F, 456G, 456H, 456K, 456L, 456M, 456N, 456P, 456R, 456T, 456Y, 456Z, 467E, sectie H, perceel 448C en te Antwerpen: Afdeling 11813, sectie N, perceel 489A, 533B, 533C, 533D, 533E, 534/02A.

De adviesaanvraag werd ontvangen op 29/06/2023 via het omgevingsloket. Er wordt gevraagd een advies te verlenen binnen de 30 dagen.

De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage.

Bij deze aanvraag worden door de gemeente Zwijndrecht bijkomende adviezen gevraagd. Bij deze aanvraag wordt een openbaar onderzoek georganiseerd.

Er werd de een administratieve lus toegepast.

De uiterste datum voor het uitbrengen van advies is 29/07/2023.

Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.


Zie verslag GOA

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college treedt het advies bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaren en maakt hun argumentatie tot de zijne.

Bijgevolg beslist het college :

Deze aanvraag tot omgevingsvergunning krachtens artikel 24 van het OVD, met een ongunstig advies over te maken aan de vergunningverlenende overheid wegens een ongunstig advies van de Vlaamse Milieumaatschappij, Agentschap Zorg en Gezondheid en departement Omgeving – AGOP Milieu.

Indien een vergunning zou afgeleverd worden, verzoekt de gemeente om in functie van het bovenstaande volgende bijzondere milieuvoorwaarden op te leggen:

  • Afvalwater uit de huidige productieprocessen waarin PFAS-verbindingen worden gemeten, mag niet geloosd worden en moet worden afgevoerd naar een erkende verwerker.
  • De exploitant blijft permanent investeren in een waterzuivering zodat er geen (UC)-PFAS worden geloosd. De voorgestelde lozingsnormen worden verlaagd.
  • De lozingsnormen worden toegekend voor een kortere periode dan 31/12/2024. 
  • De exploitant deelt de bemonsteringsresultaten en alle onderzoeken m.b.t. de meetmethode, toxiciteit en effecten van (UC) PFAS op een open en toegankelijk platform.

Aan de vergunningverlenende overheid worden nog volgende opmerkingen overgemaakt:

  • De exploitant heeft nog geen normen voor emissie van PFAS via lucht. Het is nog onduidelijk of er PFAS emissies zijn vanuit de productie. Dit is nog steeds een hiaat in de vergunning van 3M.
  • De erkende verwerker dient aan te tonen dat bij de verwerking van het afvalwater van 3M geen PFAS-luchtemissie naar de omgeving plaatsvindt. 

Artikel 2

Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten: 

  • Het college is zeer bezorgd over de voortdurende aanrijking van verschillende omgevingsrubrieken met persistente chemicaliën waarvan de toxiciteit vandaag nog onvoldoende gekend is. Door deze kennislacune is immers niet uitgesloten dat zich een historische fout herhaalt. De inspanningen die het bedrijf volgens het aangevraagde bereid is te leveren, staan niet in verhouding tot de maatschappelijke kost van een eventuele latere sanering van de omgeving.
  • Evenwel mag de lopende saneringsbemaling in geen geval in het gedrang komen.

Bijlagen