Het is aangewezen om de hoedanigheden, waarmee in rechte zal worden getreden, te preciseren.
Het college van burgemeester en schepenen van Zwijndrecht kan zich akkoord verklaren met het besluit van de gewestelijke omgevingsambtenaar dd. 5 mei 2023 tot toekenning van de omgevingsvergunning voor de realisatie van een nieuwe waterkeringsmuur, een aanlegsteiger voor de “Waterbus” en een loopbrug naar de aanlegsteiger, met als projectnaam “Steiger Burcht”, op het terrein gelegen te Kaaiplein ZN en Kerkplein ZN, 2070 Zwijndrecht.
Overeenkomstig artikel 105, §1 OVD kan de uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissing betreffende een omgevingsvergunning, genomen in laatste administratieve aanleg, bestreden worden bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, waarbij artikel 105, §2 OVD de belanghebbenden opsomt.
Artikel 105, §4 OVD bepaalt dat elke persoon, vermeld in artikel 105, §2 OVD kan tussenkomen in een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Artikel 105 §2, 4° OVD bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen als mogelijke persoon kan worden gezien om tussen de komen in een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht.
Het college van burgemeester en schepenen heeft twee maal gunstig geadviseerd omtrent de aanvraag, hetgeen ook als dusdanig opgenomen werd in de bestreden beslissing.
Aldus kan worden besloten dat het college van burgemeester en schepenen over het vereiste belang beschikt om tussen te komen in een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, nu zij wordt aangeduid als belanghebbende in artikel 105, §2, 4° OVD juncto artikel 105, §4 OVD.
Voorts kan de gemeente Zwijndrecht overeenkomstig artikel 105 §2, 2° juncto artikel 105, §4 OVD als belanghebbende worden aangeduid in haar hoedanigheid van “betrokken publiek”, en beschikt zij over het rechtens vereiste belang en procesbevoegdheid om een verzoek tot vernietiging in te leiden.
Artikel 2, 1° OVD definieert het betrokken publiek hierbij als “elke natuurlijke persoon of rechtspersoon alsook elke vereniging, organisatie of groep met rechtspersoonlijkheid die gevolgen ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van of belanghebbende is bij de besluitvorming over de afgifte of bijstelling van een omgevingsvergunning of van vergunningsvoorwaarden waarbij niet-gouvernementele organisaties die zich voor milieubescherming inzetten, geacht worden belanghebbende te zijn”.
De gemeente Zwijndrecht dient inderdaad als rechtspersoon, die gevolgen ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van de besluitvorming over de afgifte van voormelde omgevingsvergunning te worden gekwalificeerd en maakt aldus deel uit van het ‘betrokken publiek’.
Ingevolge art. 2 Decreet Lokaal Bestuur zorgt de gemeente op het lokale niveau voor het welzijn van de burgers en de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied. Overeenkomstig art. 41 G.W. is de gemeente bevoegd voor aangelegenheden van gemeentelijk belang waarvoor zij alle initiatieven kan nemen.
De bestreden vergunningsbeslissing van de gewestelijke omgevingsambtenaar heeft dan ook betrekking op het grondgebied van de gemeente Zwijndrecht.
De gemeente kan zich akkoord verklaren met de vergunningsbeslissing van de gewestelijke omgevingsambtenaar dd. 5 mei 2023, gezien deze beslissing in overeenstemming is met de beleidsvisie van de gemeente.
De gemeente Zwijndrecht is van oordeel dat de aanvraag verenigbaar is met de stedenbouwkundige voorschriften evenals met de regelgeving en haar visie op de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag is conform aan het gemeentelijk beleid van de gemeente Zwijndrecht zoals ook veruitwendigd in de gunstige adviezen van het college van burgemeester en schepenen dd. 10 januari 2023 en 18 april 2023. De bestreden beslissing is dan ook in overeenstemming met de gemeentelijke visie op de ruimtelijke ordening op het grondgebied van de gemeente Zwijndrecht.
De gemeente heeft dan ook een evident belang bij een tussenkomst ter verdediging van een beslissing die conform is aan haar beleid inzake stedenbouw en ruimtelijke ordening.
Indien de bestreden beslissing zou worden vernietigd, zal dit hinder en nadelen veroorzaken aan de gemeente. De gemeente Zwijndrecht acht de aanvraag in zijn huidige vorm aanvaardbaar in het licht van het ruimtelijke beleid dat zij voorstaat. De gemeente heeft er dan ook alle belang bij om de vernietiging van de bestreden beslissing te voorkomen en tussen te komen in de ingestelde procedure en zal dan ook hinderlijke en nadelige gevolgen ervaren in geval van nietigverklaring van de bestreden beslissing dd. 5 mei 2023.
De gemeente Zwijndrecht beschikt bijgevolg over het rechtens vereiste belang om in haar hoedanigheid van “betrokken publiek” tussen te komen in de vernietigingsprocedure, conform art. 105, §2, 2° OVD juncto artikel 105, §4 OVD.
Het is wenselijk dat een advocaat wordt aangesteld om een schriftelijke uiteenzetting op te stellen en de belangen van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zwijndrecht en de gemeente Zwijndrecht zelf in de zodanig opgestarte procedure verder te verdedigen.
Mr. Jonas De Wit van GD&A Advocaten werd reeds aangesteld middels het collegebesluit van 8 augustus 2023. Deze beslissing dient te worden bestendigd.
• het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
• het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
• het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
Het college neemt kennis van het verzoekschrift tot nietigverklaring van de heer Adalbert DE WITTE bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen de beslissing van de gewestelijke omgevingsambtenaar van 5 mei 2023 tot toekenning van een omgevingsvergunning voor de realisatie van een nieuwe waterkeringsmuur, een aanlegsteiger voor de “Waterbus” en een loopbrug naar de aanlegsteiger, met als projectnaam “Steiger Burcht”, op het terrein gelegen te Kaaiplein ZN en Kerkplein ZN, 2070 Zwijndrecht, dat haar adviezen bijtreedt en een vergunning aflevert.
Het college beslist om tussen te komen in de procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen (2223-RvVb-0829-A) ingeleid namens de heer Adalbert DE WITTE tegen de beslissing van de gewestelijke omgevingsambtenaar van 5 mei 2023 tot toekenning van een omgevingsvergunning voor de realisatie van een nieuwe waterkeringsmuur, een aanlegsteiger voor de “Waterbus” en een loopbrug naar de aanlegsteiger, met als projectnaam “Steiger Burcht”, op het terrein gelegen te Kaaiplein ZN en Kerkplein ZN, 2070 Zwijndrecht, dat haar adviezen bijtreedt en een vergunning aflevert, dit zowel namens de gemeente in haar hoedanigheid van betrokken publiek in de zin van art. 105 §2, 2° OVD juncto artikel 105, §4 OVD, als namens het college van burgemeester en schepenen in de zin van art. 105 §2, 4° OVD juncto artikel 105, §4 OVD.
Het college gelast Mr. Jonas DE WIT, advocaat, optredend voor GYSEN – DE KEYSER – SWERTS genaamd ‘GD&A Advocaten’, burgerlijke vennootschap onder de vorm van een BV, KBO nr. 0884.605.752 en met maatschappelijke zetel te 2800 MECHELEN, Antwerpsesteenweg 16-18 om namens het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zwijndrecht alsook namens de gemeente Zwijndrecht, vertegenwoordigd door haar schepencollege, tussen te komen in de ingestelde procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen voormelde vergunningsbeslissing en een schriftelijke uiteenzetting in te dienen alsmede om al de voor de tussenkomst noodzakelijke en rechtens toegelaten handelingen te verrichten met inbegrip van onder meer het vertegenwoordigen van het schepencollege en de gemeente op de te organiseren hoorzittingen.